کد مطلب: ۲۹۰۷۷۹

بررسی عوامل موثر در کاهش قیمت جهانی طلا

چرا طلا برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست؟

چرا طلا برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست؟

علی‌رغم نگرانی‌هایی که در مورد ضعیف شدن بازارهای نوظهور یا حتی اروپا وجود دارد، اما سرمایه‌گذاران همچنان تمایلی برای خرید طلا از خود نشان نمی‌دهند. تحلیل‌گران بر این باورند که تقویت ارزش دلار و تضعیف طلا تا پایان سال 2019 ادامه خواهد داشت. 

اگرچه نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه بحران ارزی ترکیه به بازارهای نوظهور دیگر یا حتی اروپا سرایت کند، وجود دارد، اما سرمایه‌گذاران همچنان تمایلی برای خرید طلا از خود نشان نمی‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان مانی، طلا همواره امن‌ترین سرمایه‌گذاری در دوران سقوط و افت سایر بازارها بوده؛ با این حال مدتی است که قیمت طلا روندی کاهشی به خود گرفته است.

روز سه‌شنبه قیمت طلا به پایین‌ترین میزان از ژانویه 2017 تاکنون رسید و هر اونس طلا به قیمت 1200 دلار فروخته شد. بالاترین قیمت در طول این دوره به ازای هر اونس، 1365 دلار بوده که می‌توان گفت طلا کاهشی 13 درصدی را تجربه کرده است.

روند بازار معمولا به این شکل است که هر گاه دلار تضعیف شود، قیمت طلا افزایش می‌یابد. در چنین دوره‌هایی عمدتا سرمایه‌‌گذاران ارزش طلا را نه به عنوان یک فلز گرانبها، بلکه به عنوان جایگزینی برای ارز درک می‌کنند.

در سال جاری میلادی اما به دنبال افزایش نرخ بهره در آمریکا قیمت دلار تقویت شده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که فدرال‌رزرو در دو نوبت دیگر نرخ بهره را افزایش خواهد داد. سود بالای شرکت‌های بزرگ و همچنین رشد اقتصادی پایدار هم در تقویت دلار بی‌تاثیر نبوده‌اند.

نه تنها طلا بلکه قیمت سایر فلزات گرانبها مثل مس هم کاهش یافته است. این روند می‌تواند به این معنا باشد که اگرچه اقتصاد ایالات متحده در شرایط خوبی به سر می‌برد، اما سرمایه‌گذاران در مورد سلامت اقتصادی سایر نقاط دنیا نگران هستند.

با وجود این، تحلیل‌گران بر این باورند که در زمان نگرانی و ترس بازارها، طلا همواره خوب عمل نمی‌کند. به عنوان مثال در سال‌های 1998-1997 در بازارهای آسیایی و همچنین در زمان بحران مالی سال 2008، قیمت طلا به شدت سقوط کرد و دلار تقویت شد.

به گفته سیمونا گامبارینی (Simona Gambarini)، اقتصاددان در موسسه کپیتال اکونومیکس، تا زمانی که دلار همچنان برای سرمایه‌گذاران جذاب است، قیمت طلا روند کاهشی خود را خواهد داشت. او همچنین در گزارشی نوشته است: انتظار می‌رود تقویت ارزش دلار و تضعیف طلا تا پایان سال 2019 ادامه داشته باشد.

نه تنها طلا بلکه قیمت سایر فلزات گرانبها مثل مس هم کاهش یافته است. این روند می‌تواند به این معنا باشد که اگرچه اقتصاد ایالات متحده در شرایط خوبی به سر می‌برد، اما سرمایه‌گذاران در مورد سلامت اقتصادی سایر نقاط دنیا نگران هستند.

تحلیل‌گران بر این باورند که در حال حاضر، ضعیف شدن اقتصادهای نوظهور خبر بدی برای طلا، مس و سایر فلزات گرانبها است. با این حال نباید فراموش کرد که این دوران بهترین زمان برای خریداری این فلزات است.

به عقیده ریچ سِگا (Rich Sega)، اقتصاددان، به طور کلی قیمت‌ها به دلیل کاهش تقاضا افت کرده اما نگرانی‌ سرمایه‌گذاران از بالا رفتن تورم هم به این مساله افزوده است. از سوی دیگر، نگرانی‌ها در مورد تعرفه‌های تیم ترامپ بر کالاهای وارداتی، از دیگر عوامل کاهش قیمت مس و طلا است.

او می‌گوید: طلا عمدتا تحت تاثیر مسائل ژئوپولتیک و نه ترس‌های اقتصادی تقویت می‌شود. بهبود روابط ایالات متحده و کره شمالی از یک‌سو و کاهش تنش‌ها در خاورمیانه موجب شده طلا به اندازه گذشته برای سرمایه‌گذاران جذاب نباشد. بنابراین اگرچه ترس و نگرانی می‌تواند سرمایه‌گذاران را برای خرید طلا تحریک کند، اما چنین ترسی درحال حاضر وجود ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.