کد مطلب: ۲۹۲۴۵۵

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز:

فردا اولین عرضه مس با نرخ جدید / صف خرید سنگین فملی

فردا اولین عرضه مس با نرخ جدید / صف خرید سنگین فملی

فرهنگ قراگوزلو گفت: مقرر شده است که از فردا مس با نرخ پایه چهار هزار و 200 تومان ضربدر نرخ LME و ضربدر پریميوم 1.1 بدون در نظر گرفتن حد نوسان قیمتی 10 درصد در بورس کالا عرضه شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز 4 شهریورماه 1397، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 6142 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 2239 واحد در رقم 138582جای گرفت. در معاملات امروز بازار سرمایه نمادهای «شبندر، فملی، شتران، فولاد و کگل» بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص کل و نمادهای «فارس، جم، رانفور، فخاس و شپدیس» بیشترین نقش را در منفی کردن شاخص کل داشته‌اند.

بررسی روند بازارسرمایه حاکی از آن است که در ساعات اولیه جریان معاملات امروز بازار سهام، نمادهای پالایشی به دلیل آزادسازی نرخ محصولات پالایشگاهی بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص کل داشتند، اما در ساعات پایانی جریان معاملات امروز بازار سرمایه به یکباره نماد فملی اوج گرفت و درصدر نمادهای پربازده قرار گرفت.

فرهنگ قراگوزلو، کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلایل رشد 2239 واحدی شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز بازار سهام، گفت: مقررشده بود که امروز عرضه مس با دلار دولتی چهارهزار و 200 تومان و حد نوسان قیمتی 10 درصد در بورس کالا صورت گیرد، اما عرضه مس با دلار دولتی در جریان معاملات امروز بورس کالا متوقف شد.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر می‌آيد دليل اين امر اين بوده است كه رانتی از شركت ملی مس و از منافع سرمايه‌گذاران كه شامل سهامداران جز، سهام عدالت و … بوده است بابت قيمت‌گذاری مزبور توسط وزارت صنعت به يكسری واسطه‌ها می‌رسيد و مصرف‌كننده نهايی نيز به قيمت‌های بازار، محصول نهايی را خریداری می‌کرد و در اين بين تنها دلالان و توليدكننده نماها كه دارای تنها يك مجوز بودند از آن منتفع می‌شدند.

وی ادامه داد: همچنین مواد اوليه خريداری شده به خارج كشور صادر و حتی ارزهای آن به كشور وارد نمی‌شد و فرآيند مزبور تنها انتقال ثروت از سهامداران شركت‌ها به واسطه‌ها بوده است.

قراگوزلو افزود: مقرر شده است که از روز دوشنبه هفته جاری مس با مصوبه دیگری در بورس کالا عرضه شود بدین صورت که نرخ پایه چهارهزار و 200 تومان ضربدر نرخ LME و ضربدر پریميوم 1.1 شود و دیگر حد نوسان قیمتی 10 درصد برای عرضه مس در بورس کالا در نظر گرفته نشده و سقف افزایش قیمت مس آزاد است.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: براساس سامانه بهین یاب اشخاصی که می‌توانند در بورس کالا دستور خرید دهند مشخص شده است، بنابراین خريداران در بورس كالا تولید‌کنندگان واقعی هستند که سفارش خريد را در سيستم برای خريد مس وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: انتظار این است که رقابت صورت گیرد و مس با نرخ بالاتری در بورس کالا معامله شود و رانت منتقل شده به حداقل كاهش يابد.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: بدون شک افزایش نرخ مس در بورس کالا بر سودآوری نماد فملی اثر می‌گذارد.

قراگوزلو افزود: احتمال می‌رود برای ازبين رفتن رانت بوجود آمده برای دیگر شرکت‌های فلزی هم این مصوبه قیمت‌گذاری در نظر گرفته شود و بازار سرمايه در خريدهای امروز چنين رويكردی داشته است.

داخل پست Recovered Recovered

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.