خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۲۵۰۵

اویل‌پرایس بررسی کرد:

کشورهایی که جایگزین ایران در بازار نفت می‌شوند

کشورهایی که جایگزین ایران در بازار نفت می‌شوند

در حالی که هنوز تحریم‌های نفتی که تولید و صادرات نفت ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اجرایی نشده، رقابت میان سایر کشورهای تولیدکننده برای گرفتن سهم ایران از بازار به وجود آمده است. 

در حالی که هنوز تحریم‌های نفتی که تولید و صادرات نفت ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، شروع نشده، رقابت میان سایر کشورهای تولیدکننده برای گرفتن سهم ایران از بازار به وجود آمده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‎پرایس، آمار و ارقام نشان می‌دهد که عراق توانسته بازار اروپای شمالی غربی را به دست آورد. در حالی که ایران یکی از تامین‌کنندگان نفت فرانسه و هلند بوده در ماه جاری میلادی، صادراتی به هیچ‌یک از این دو کشور نداشته است. در ماه آگوست که هنوز حدود یک هفته تا پایان آن باقی است، عراق بیش از هفت میلیون بشکه به هر دو کشور فروخته که این میزان در مقایسه با صادرات ماهانه عراق در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

اما عراق موفق نشده جایگزین ایران در همه کشورهای خریدار نفت شود. به عنوان مثال، در جنوب اروپا و مدیترانه شرقی، تغییری در میزان فروش نفت ایران به وجود نیامده است.

آسیا و به‌ویژه هند یکی دیگر از میدان‌های اصلی جنگ تولیدکنندگان نفت است. بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی بزرگ هند مثل ریلاینس اینداستریز (Reliance Industries) که مایل به حفظ روابط خود با ایالات متحده هستند، واردات نفت از ایران را متوقف کرده‌‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که فروش نفت آمریکا به هند در ماه جاری میلادی رکورد تازه‌ای ثبت کرده است.

بر اساس داده‌های کلیپ‌دیتا، صادرات نفت خام عراق به هند در ماه جاری میلادی که حدود 90 درصد آن تحویل داده شده، حدود 200 هزار بشکه در روز افزایش و صادرات نفت ایران به هند روزانه 600 هزار بشکه کاهش یافته است.

اما این تنها هند نیست که شاهد تغییر جریانات نفتی و تنها کشور عراق نیست که جایگزین ایران در بازار نفت شده است.

فروش مهم‌ترین تولیدکنندگان اوپک -عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت- به آسیا در ماه جولای بیش از 800 هزار بشکه در روز افزایش و فروش ایران به بازار آسیا روزانه 700 هزار بشکه کاهش یافته است.

با آغاز تحریم‌ها علیه ایران در ماه نوامبر به نظر می‌رسد، ایران بخش مهمی از بازار آسیا را از دست بدهد و دیگر اعضای اوپک از گرفتن سهم ایران در این بازار خوشحالند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.