کد مطلب: ۲۹۹۳۲۰

آیا کره جنوبی خرید نفت از ایران را از سر می‌گیرد؟

آیا کره جنوبی خرید نفت از ایران را از سر می‌گیرد؟

کره جنوبی اولین کشوری است که پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی در ماه نوامبر و زودتر از موعد خرید نفت خود از ایران را به صفر رسانده است. این در حالی است که مذاکرات این کشور برای دریافت معافیت درباره تحریم‌های نفتی ایران همچنان ادامه دارد.

کره جنوبی ، یکی از خریداران کلیدی و مهم نفت و گاز ایران، اولین کشوری است که پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی در ماه نوامبر و زودتر از موعد خرید نفت خود از ایران را به صفر رسانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، کره جنوبی که در ماه جولای، روزانه 194 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده بود، ماه گذشته خرید نفت از ایران را به طور کامل متوقف کرد. تحلیل‌گران بر این باورند که از مهم‌ترین دلایل کره جنوبی برای توقف خرید نفت از ایران، انجام مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی برای پایان دادن به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور است. نزاع‌ها میان دو کره دهه‌هاست که در جریان است و اقدامات اخیر دونالد ترامپ در قبال کیم‌جونگ‌اون موجب شده، کره جنوبی نتواند از سیاست‌های سخت‌گیرانه رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران چشم‌پوشی کند.

این در حالی است که مواضع تیم ترامپ هم در ماه‌های اخیر در قبال ایران نرم‌تر شده و اعلام کرده‌اند که به جای توقف کامل خریداری نفت از ایران، برای برخی از کشورها معافیت در نظر خواهند گرفت.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه در دهلی‌نو گفت: آمریکا برای کشورهایی که لازم باشد، معافیت در نظر خواهد گرفت اما در صورتی که خریداران نفت ایران، این تحریم‌ها را دور بزنند از سیستم مالی آمریکا محروم خواهند شد. مذاکرات کره جنوبی که خرید نفت از ایران را متوقف کرده، درباره دریافت معافیت با آمریکا همچنان ادامه دارد.

توقف کامل خرید نفت کره جنوبی از ایران در حالی رخ داده که بر اساس پیش‌بینی‌های موسسه تامسون رویترز، میزان محموله‌های نفتی کره جنوبی که از آمریکا خریداری می‌شود در ماه نوامبر رکورد تازه‌ای ثبت خواهد کرد.

به گفته تحلیل‌گران، جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین، از دیگر عواملی است که موجب افزایش صادرات نفت آمریکا به کره جنوبی شده است. به دنبال کاهش خرید چین از ایالات متحده، فروشندگان آمریکایی به دنبال جایگزین‌های دیگری در آسیا از جمله کره جنوبی، هند، ژاپن و تایوان هستند. چین که پیش‌تر بزرگ‌ترین خریدار نفت خام ایالات متحده آمریکا بود، میزان خریدش برای ماه سپتامبر به کمترین میزان خود رسیده است.

در فاصله زمانی 11 سپتامبر تا 27 نوامبر، قرار است آمریکا بیش از 21 میلیون بشکه نفت خام به کره جنوبی تحویل دهد. این بیشترین میزان نفت خریداری‌شده این کشور از آمریکا طی هفت ماه گذشته است.

کره جنوبی که پنجمین واردکننده نفت خام در جهان است در ماه نوامبر روزانه 269 هزار بشکه نفت از ایالات متحده وارد می‌کند. این در حالی است که برای ماه اکتبر این میزان 221 هزار بشکه در روز گزارش شده است.

خرید نفت سایر کشورهای آسیایی از آمریکا نیز افزایش یافته است. خرید ژاپن از آمریکا در ماه سپتامبر 138 هزار بشکه در روز و خرید تایوان در ماه آگوست به 245 هزار بشکه در روز رسیده است.

تحلیل‌گران معتقدند، تقاضای آسیا برای نفت خام همچنان بالاست و در زمان وقوع جنگ تجاری برای کشورها به لحاظ سیاسی مهم است که نفت مورد نیاز خود را از منابع متنوع تامین کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.