کد مطلب: ۳۰۱۲۷۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک:

معرفی مقصر اصلی بحران ظروف یک‌بار مصرف/هشدار نسبت به تعطیلی ۹۰ درصد بنگاه‌های این بخش

معرفی مقصر اصلی بحران ظروف یک‌بار مصرف/هشدار نسبت به تعطیلی 90 درصد بنگاه‌های این بخش

رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک و نایلون می‌گوید: بحران اصلی ظروف یک‌بار مصرف به علت کمبود مواد پتروشیمی است. چنانچه مواد اولیه مورد نیاز به دست تولیدکنندگان نرسد شاهد تعطیلی 90 درصدی بنگاه‌ها خواهیم بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک و نایلون درباره بحران ظروف یکباره مصرف به تجارت‌نیوز گفت: واحدهای صنعتی پتروشیمی تخلفاتی را انجام می‌دهند به‌طوری‌که محصولاتشان را خارج از بورس و به دلالان به فروش می‌رسانند. از سوی دیگر با وجود وضعیت نابه‌سامان نرخ ارز پتروشیمی‌ها نیز محصولات خود را براساس نرخ روز دلار محاسبه کرده و همین موضوع هزینه‌های سربار تولید را افزایش داده است.

رحیم مقیمی‌اصل افزود: اخیرا نیز از سوی دولت مصوبه سقف رقابت مواد پتروشیمی برداشته شده که این اقدامات غیرکارشناسی دولتی‌ها در آینده تعطیلی واحدهای صنعتی پلاستیک را به همراه دارد.

او به وضعیت تولیدکنندگان پلاستیک، نایلون و ظروف یکباره مصرف اشاره و اظهار کرد : در حال حاضر 60 درصد کارخانه‌های تولیدی مربوط به صنعت پلاستیک تعطیل شده‌اند و چنانچه قرار باشد وضعیت به همین منوال ادامه یابد شاهد تعطیلی 90 درصدی واحدهای تولیدی خواهیم بود.

مقیمی‌اصل در پاسخ به این پرسش که تاکنون قیمت کالاهای ظروف یکباره مصرف چند درصد افزایش یافته است، گفت: متاسفانه تحریم‌های داخلی و قوانین و مقررات یک شبه باعث افزایش قیمت کالاها شده است. چنانچه مردم سال گذشته یک بسته لیوان یک بار مصرف را شش هزار تومان خریداری می‌کردند امسال باید 35 هزار تومان ا برای این کالا پرداخت کنند.

این فعال صنفی با ارایه پیشنهادی به وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از عمده‌ترین مشکلات ما صادرات مواد پتروشیمی است، درحالی که تولیدکنندگان پلاستیک خود برای ادامه حیات تشنه این مواد اولیه هستند. امیدواریم دست‌اندرکاران بتوانند از خام فروشی و صادرات این مواد ممانعت به عمل آورند در غیر اینصورت عدم برخورد با معضلات موجود ما را وارد فاز تازه چالش‌ها خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    […]پتروشیمی برا خودش حرکت می کنه نه دلارش میاره تو بازار ثانویه نه مواد اولیه رو به دست تولیدیها می رسونه بعد بعنوان صادر کننده حلوا حلواش می کنن و دلارو بخاطرش بالاتر و بالاتر می برن

  • ناشناس

    سلام
    اگربرخوردقاطعانه داشته باشيد وجريمه هاي سنگين ازشون بگيريداين اتفاق ها نميافتد طوريجريمهكنيدكه هرجهجمع كرده بياره بيرون ديكه ببينم ازاين غلطها ميكنن درملا عام مفسدان اقتصادي شلاق بزنيدتا درس عبرتي براي ديكران باشد اول كه بهشون ارز ميدهيد بكوييداين قانونه ميخواهي بردارنميخواهي به درك به اونايي ارز بديدكه قانون فهم باشن

  • ناشناس

    به نظرم كه موهبت ناخواسته هست. آخه اين همه مصرف ظروف يك بار مصرف فقط در ايران هست. پلاستيك قاتل طبيعت و محيط زيست هست.

    • ناشناس

      دوست عزیز، باید به تدریج و با برنامه ریزی این صنعت رو با صنعت پایدار و دوستدار محیط زیست جایگزین کرد نه اینکه با نابودی یک روزه این صنعت خوشحال بشیم . باید قبول کنیم به هیچ وجه تقاضا برای این کالا ها از بین نخواهد رفت پس با این اتفاقات و تعطیلی کارگاه هایی که حداقل تعدادی از آنها محصولاتشان طبق استاندارد بود، باید منتظر کالاهای بی کیفیت و بسیار مخرب تر برای سلامتی و محیط زیست باشیم.