کد مطلب: ۳۰۱۴۷۶

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

آماتورها چگونه در بورس رفتار کنند؟

آماتورها چگونه در بورس رفتار کنند؟

یک کارشناس بازار سرمایه توصیه می‌کند: با توجه به نوسانات شدید این‌ روزهای شاخص کل بورس، آمارتوهای بازار سرمایه بهتر است که سهام عرضه اولیه‌ها را که از روز شنبه در تالار بورس منتشر می‌شود خریداری کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، این‌روزها نوسانات شدید شاخص کل بورس حکایت از ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه دارد. به عبارتی رشدهای سریع همراه با دلایل بنیادی و از سوی دیگر ورود نقدینگی قابل توجه به بازار سرمایه که بخشی از آن از سوی سرمایه‌گذاران با دانش تحلیلی پایین است از عواملی است که هیجانات بازار را بیش از پیش افزایش داده است. به عنوان مثال در روز یکشنبه ( 25 شهریور ماه 97) به صورت بارز شاهد صف فروش برخی نمادها و در دقایقی دیگر شاهد صف خرید همان نمادها بودیم و این رفت و برگشت نشان می‌دهد که تحلیل و شناسایی ارزش یک سهم به شدت تحت تاثیر هیجانات است.

رشد چشمگیر شاخص کل بورس در شهریورماه جاری باعث تمرکز بسیاری از سرمایه‌گذاران بر بازار سهام شده است، به‌طوری که این روزها مشاهده می‌شود برخی سرمایه‌گذاران خواهان خروج نقدینگی خود از بازار پول و هدایت به سمت بازار سرمایه هستند، اما اینکه این سرمایه‌گذاران با چه نمادهایی شروع به داد و ستد کنند و آماتورها چه سهامی بخرند ؟ سوال بسیاری از این افراد است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد. اما در وهله اول بهتر است که تازه واردان بازار سرمایه به چند توصیه در خصوص نوع رفتار در بازار سرمایه توجه کنند.

حسین زمانی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در یک برنامه تلویزیونی در خصوص اینکه چرا سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بهتر از سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی است، گفت: بدون شک شرکت‌ها افزایش چشمگیر قیمت دلار را در صورت‌های مالی شش ماهه اول و شش ماهه دوم خود لحاظ خواهند کرد و شاهد افزایش ارزش سهام خواهیم بود. درحال حاضر بازار سرمایه بازاری بسیار پویا و پر پتانسیل است و شاهد رشد شاخص کل در آینده خواهیم بود، به عبارتی رشد شاخص کل بورس در شش ماهه دوم امسال نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

خرید طلای 18 عیار بهتر از سکه

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حباب سکه در هفته‌های اخیر، افزود: طی هفته‌های اخیر بازار سکه و طلا رشد مضاعفی نسبت به بازار سرمایه داشت. با توجه به نرخ دلار پایه در بازار آزاد که 13 هزار تومان است حدود 10 درصد حباب در قیمت سکه طرح جدید وجود دارد، اما طلای 18 عیار حدود 10 درصد زیر ارزش ذاتی خود را در بازار معامله می‌شود، بنابراین اینکه برای سرمایه‌گذاری سکه بهتر است یا طلا؟ معتقدم که سرمایه‌گذاری در طلای 18 عیار بهتر از سرمایه‌گذاری در بازار سکه است، زیرا طلای 18 عیار حدود 10 درصد زیر ارزش اسمی خود در حال معامله است.

زمانی با تاکید بر لزوم هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت تولید و اشتغال، تصریح کرد: حجم نقدینگی در سال 1387 حدود 190 هزار میلیارد تومان بوده است که تا پایان سال 1396 به 1489 هزار میلیارد تومان رسیده که این حجم نقدینگی وارد بازارهای غیرمولد شده است، بنابراین هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت شرکت‌های مولد که همان شرکت‌های پذیرفته شده در بورس هستند به دلیل جلوگیری از فضای دلالی و رانتی در اقتصاد کشور بسیار ضرورت دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به منظور هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت تولید و اشتغال دو راهکار وجود دارد؛ اول اینکه هزینه فعالیت‌های غیرمولد از طریق ابزارهای مالیاتی افزایش پیدا کند و دوم اینکه شرایط سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد فراهم شود.

نحوه رفتار سهامداران در بورس

این مدرس بورس در خصوص نحوه رفتار سهامداران در بورس ، تصریح کرد: بازار سرمایه پل ارتباطی مابین سرمایه‌های سرگردان و شرکت‌های تولیدی است. اما سهامداران باید به چند توصیه توجه کنند.

زمانی ادامه داد: سهامداران بدون تجربه و علم هرگز معامله نکنند و در ابتدار به صورت مجازی در تالار بورس معامله کنند. اگر سهامداران پولی را برای کوتاه مدت نیاز دارند اقدام به خرید سهام نکنند. تنها سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی مازاد وارد بازار سرمایه شود. سهامداران با خرید عرضه اولیه سهام وارد بازار سرمایه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:سهامداران هیچوقت تنها به یک دلیل و به گفته اشخاص اقدام به خریداری سهام نکنند. به عبارتی سهامداران با بررسی دقیق و تحلیل درست و کارشناسانه بر روی صورت‌های مالی شرکت‌ها به خریداری سهام اقدام کنند.

زمانی افزود: چنانچه سهامداران سهامی خریداری کردند، اما بسیار سریع قیمت سهام کاهش پیدا کرد، نگران نباشند و رفتار هیجانی از خود نشان ندهند، زیرا بازار سرمایه بازار عرضه و تقاضا است و اگر سهامداران در بازار سهام سرمایه‌گذاری بلندمدت کرده باشند بی شک سود خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه سهامداران در بازار سرمایه باید صبر و حوصله داشته باشند، ادامه داد: ارزش سهام صنعت حمل و نقل از سال 1386تا 1392 حدود 120 برابر شد و سهام برخی نمادها طی بازه زمانی 10 ساله رشدی حدود 150 برابری داشته‌اند. به طور کلی صنایع معدنی، پتروشیمی، پالایشی و خودرویی از جمله صنایع سود‌آور هستند.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: سهامداران حداقل سالی یکبار در مجامع شرکت‌ها حضور پیدا کنند، سهامداران به عنوان سهامدار حق شرکت در مجامع را دارند تا از صورت‌های مالی و فرآیند عملکرد شرکت‌ها آگاهی لازم را پیدا کنند.

زمانی تصریح کرد: سهامداران باید تمام نتایج معاملات خود را در یک دفترچه یادداشت ثبت کنند تا در معاملات حال حاضر خود نسبت به معاملات گذشته مقایسه‌ای داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران برای خود تنوع سبد سرمایه‌گذاری تشکیل دهند و در هیچ شرایطی تک سهم نشوند. سهامداران در کف‌های معتبر خریدار باشند و در سقف‌های معتبر بفروشند. سهامداران هرگز با هیجان و احساسات بالا معامله نکنند. سهامداران باید بدانند که همیشه فرصت‌های خرید وجود دارد و حفظ سرمایه باید اولویت تمام سهامداران باشد. سهامداران از یادگیری و تمرین دریغ نورزند و مسئولیت معاملات خود را شخصا بپذیرند.

زمانی افزود: سهامداران هرگز با وام، قرض یا سرمایه ضروری زندگی وارد بازار سرمایه نشوند و سود حاصل از بورس را در بازارهای پر پتانسیل دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سهامداران از خرید و فروش مکرر سهام و تنوع بیش از حد سهام به شدت خودداری کنند، زیرا هر خرید و فروشی که سهامداران انجام می‌دهند حدود یک درصد کارمزد برای کارگزاری دارد، پس سهامداران سهامی را خریداری کنند که از میزان ضرر مالی آن‌ها کاسته شود.

زمانی ادامه داد: سهامداران بدانند که هیچ قطعیتی در بازارهای مالی بورس وجود ندارد به طوری که معامله‌گران در خصوص روند بازار سرمایه تنها پیش‌بینی کرده و در خصوص روند شاخص کل بورس پیش‌گویی نمی‌‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه تنها باید سرمایه‌های سرگردان وارد بازار سرمایه شود، گفت: به طورکلی سهامداران در وهله اول به دانش خود اکتفا کرده و صبور باشند و هوشمندانه و بلندمدت در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند و تمام نتایج معاملات خود را در یک دفترچه یادداشت ثبت کنند.

خرید سهام هلدینگ‌ها

همچنین ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص اینکه آماتورها با چه نمادهایی شروع به دادو ستد کنند، عنوان کرده بود: تازه واردها بازار سرمایه بهتر است که سهامی خریداری کنند که از پتاسیل بنیادی برخوردار باشد. به ‌عبارتی اگر خواهان نگهداری سهم در بازه‌زمانی بلندمدت هستند باید سهمی خریداری کنند که ارزش خود را حفظ کرده و سود خوبی داشته باشد. به همین جهت بهتر است که ابتدا سهام هلدینگ‌ها را خریداری کنند. به عنوان مثال خرید سهام وغدیر، وبانک، کروی به تازه واردان بازار سرمایه پیشنهاد می‌شود. ریسک سهام هلدینگ‌ها نسبت به سایر سهم‌ها پایین‌تر است، به عبارتی اگر زمانی بازار با مشکل مواجه شود این هلدینگ‌ها به دلیل اینکه شرکت‌های بزرگ و صنایع چند رشته‌ای هستند با ضرر و زیان مالی کمتری مواجه می‌شوند.

سلمان نصیر زاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص اینکه سهامدارن چه سهامی بخرند؟ گفت: از روز دوشنبه هفته جاری محصولات پتروشیمی با سقف نوسان قیمتی باز در بورس کالا عرضه شدند که این مصوبه می‌تواند به جهش بیش از ۳۰ درصدی نرخ‌های فروش در بورس کالا منجر شود، در این بین نمادهایی نظیر شاراک، پارس، جم، مارون، شکبیر به واسطه سهم بالای عرضه در بورس کالا می‌توانند منتفع شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.