کد مطلب: ۳۱۰۱۶۵

صنعتگران شیرخشک کودکان در گزارش میدانی تجارت‌نیوز مطرح کردند:

فقط تا یک ماه دیگر مواد اولیه داریم

فقط تا یک ماه دیگر مواد اولیه داریم

دو صنعتگر حوزه شیر خشک می‌گویند: در انبارهای کارخانه ما تنها برای یک ماه دیگر مواد اولیه موجود است. چنانچه بانک مرکزی تمهیدات تازه‌ای را برای این فعالان نیندیشد در آینده نزدیک بازار با کمبود شیرخشک مواجه خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تولیدکنندگان صنعت شیرخشک روزهای سختی را پشت سر می‌گذرانند. عدم تخصیص ارز به این صنعتگران کم بود حالا کمبود مواداولیه در این صنعت متولیان این حوزه را وارد فاز تازه‌ای از چالش‌ها کرده است. سیاست‌های یک بام و دو هوای مسئولان آنقدر افزایش یافته که هر روز یکی از صنایع کشور درگیر چالش‌ها و مشکلات جدید می‌شوند. یک روز فعالان بخش خصوصی در حوزه پوشک از نبود مواد اولیه می‌نالند، روز بعد خودروسازان، روز دیگر فعالان صنایع لبنی و پروتئینی‌ها و حالا هم در این بحبوحه‌ها نوبت به شیرخشک رسیده است.

البته این روزها فضای مجازی نمکی شده روی زخم‌های افراد مسئول؛ چرا که اگر صنعتگران خود هم بخواهند در این آشوب بازار مشکلاتشان را لاپوشانی کنند باوجود فعالیت‌های پررنگ فضای مجازی نمی‌توانند و به سرعت کم‌کاری دستگاه‌های مسئول با دست به دست شدن اخبار برملا می‌شود. به عنوان مثال اولین بار سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سهمیه‌بندی شیرخشک کودکان خبر داد. همین خبر بهانه‌ای شد برای رسانه‌های رسمی و غیررسمی تا از چند و چون سهمیه‌بندی غذای کودکان اطلاعاتی کسب کنند.

6 5

درباره بررسی تولید شیرخشک وضعیت فعالیت اولین تولیدکننده شیرخشک نوزاد (شرکت بهداشت کار) واقع در شهرک صنعتی کاوه می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

ایران مقر تولید شیرخشک برای کشورهای خاورمیانه محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که ساوه، مشهد، شهرکرد و شیراز چهار پایگاه‌های شهری در حوزه تولید شیرخشک به شمار می‌روند.

به‌گفته متولیان صنعت شیرخشک، ایران در تولید شیرخشک کودکان از جایگاه نخست منطقه برخوردار است و به اعتقاد آنها چنانچه مشکلات ارزی پیش‌روی صنعت مواد غذایی برچیده شود آنها می‌توانند برای سایر کشورهای منطقه هم تولید و کالاهای مورد نظر را روانه بازارهای خارجی کنند.

نبود ارز دولتی و کمبود مواد اولیه

با آنکه صنعت غذایی همچون شیر خشک کودکان با چالش‌های عدیده‌ای رو به رو است اما به گفته متولیان این حوزه مهمترین چالش آنها کمبود مواد اولیه و عدم دسترس به ارز مورد نیاز است.

در همین زمینه رئیس انجمن شیرخشک و غذای کودک درباره وضعیت تولید شیرخشک (در حاشیه بازدید از اولین کارخانه تولید شیرخشک کشور ) به تجارت‌نیوز می‌گوید: تولید شیرخشک نه‌تنها کاهش نیافته بلکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 20 درصد هم افزایش داشته است و خوشبختانه باوجود چالش‌هایی که پیش روی ما وجود دارد اما تا به امروز اجازه کمبود این کالا را در سطح بازار ندادیم.

11 3

هانی تحویل‌زاده مهمترین دغدغه تولیدکنندگان شیرخشک را کمبود مواد اولیه و عدم دسترسی به ارز دولتی می‌داند و در این باره اظهار می‌کند: اکثر صنعتگران حوزه شیرخشک مهمترین چالش‌هایشان کمبود مواد اولیه است؛ چرا که کارخانه‌های این صنعت به دلیل عدم ارسال به موقع ارز به کشورهای تامین کننده با کمبود مواد اولیه این صنعت رو به رو هستند.

او اضافه می‌کند: در انبار صنعتگران شیرخشک تنها برای یک ماه دیگر مواد اولیه موجود است. امیدواریم با همکاری سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی تمهیداتی در زمینه تخصیص ارز اندیشیده شود تا با ارسال حواله‌ها در دو ماه آینده با کمبود و بحران مواجه نشویم.

تحویل‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود مواد اولیه شیرخشک کودکان به دپوی کالاها در گمرک‌ها باز می‌گردد یا این موضوع به بی‌مُهری بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز مرتبط می‌شود؟ می‌گوید: متاسفانه موضوع شیرخشک دچار یک دعوای بین دستگاهی شده است. یعنی چالشی میان وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی در زمینه تخصیص ارز وجود دارد که انتظار می‌رود سایه این نوع دعواهای بین دستگاهی زودتر برای فعالان بخش‌خصوصی کمرنگ شود. چرا که عدم ترخیص مواد اولیه شیرخشک از گمرک‌ها در نهایت فاسد شدن این محصول را به همراه دارد.

هشدار به مردم

این فعال صنعت غذایی می‌افزاید: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ارز تخصیص یافته برای فعالان شیرخشکی بسیار ناچیز بوده این درحالی است که هنوز برای مواد اولیه این صنعت ارزی تخصیص داده نشده و همچنان به این موضوع دل بسته‌ایم تا با ارایه ارز دولتی از سوی بانک مرکزی بخشی از منابع مالی تولیدکنندگان مادر را حواله کنیم تا به این شکل بتوانیم مواد اولیه لازم برای احیای این صنعت را وارد کشور کنیم.

تحویل‌زاده با اشاره به ارسال لیستی به بانک مرکزی برای تعیین و تکلیف کردن وضعیت صنعت شیرخشک می‌گوید: متاسفانه بانک مرکزی تخصیص ارز را برای مواد اولیه صنعت شیرخشک کودکان اولویت دو می‌داند. بارها این لیست توسط سازمان غذا و دارو به بانک مرکزی ارسال شده است اما در نهایت کدهای لازم برای سیستم‌های کامپیوتری تعریف نمی‌شود و از این رو شرکت‌های شیرخشکی هم نمی‌توانند ارز لازم را به کشورهای مقصد حواله کنند.

او در توصیه‌ای به خریداران شیرخشک عنوان می‌کند: مهمترین توصیه ما به مردم این است که افراد شیرخشک را به اندازه نیاز یک ماه که تعداد هشت قوطی می‌شود، تهیه کنند. چرا که هجوم آوردن به بازار افزایش نابه‌سمانی‌ها در حوزه تولید را به همراه دارد.

1 5 1

رئیس انجمن شیرخشک و غذای کودک در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت شیرخشک افزایش خواهد یافت یا خیر؟ پاسخ می‌دهد: طبق وعده‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بانک مرکزی قرار است به مواد اولیه صنعت شیرخشک ارز دولتی تعلق گیرد. چنانچه این اتفاق(تخصیص ارز دولتی به شیرخشک) حاصل شود قطعا کالاهای مربوط به این صنعت با افزایش قیمت چشمگیر مواجه نخواهد شد. به‌واقع ما طی روزهای آینده حداکثر بین 10 تا 15 درصد افزایش قیمت را بر صنایع شیرخشکی اعمال خواهیم کرد، به طوری که هر قوطی شیرخشک افزایش قیمت سه هزار تومانی را در برخواهد داشت.

مواد اولیه در حال ته کشیدن

به دلیل عدم تخصیص ارز مواد اولیه شیرخشکی‌ها در حال ته کشیدن است، همین کمبودها نگرانی‌های بی‌شماری را برای صنعتگران این حوزه ایجاد کرده است. حسین سعید یکی از مدیران بخش تولید شیرخشک درباره چالش‌های این صنعت به تجارت‌نیوز می‌گوید: این روزها عمده چالش صنعتگران شیرخشکی این است که به اندازه کافی نمی‌توانند مواد اولیه خود را وارد کشور کنند. امیدواریم دولتمردان با حمایت از تولید داخل بتوانند اقداماتی جهت گشایش تجارت خارجی کشور داشته باشند تا در آینده با کمبود مواد غذایی کودکان رو به رو نشویم.

9 2 1

کیفیت مواد غذایی کودکان موضوع مهم و حساسی است که صنعتگران باید نسبت به آن توجه خاصی داشته باشند. در همین باره فعالان صنعتی می‌گویند شیرخشک‌های تولیدی در ایران تحت لیسانس کشورهای اروپایی تولید می‌شوند و بنابراین خانواده‌های ایرانی نباید نسبت به تهیه شیرخشک‌ها نگرانی داشته باشند و کیفیت مواد اولیه این صنعت از کشورهای اروپایی وارد کشور می‌شود.

سعید احمدی، مسئول فنی یکی از واحدهای صنعتی شیرخشک هم می‌گوید: محصولات شیرخشکی درایران تحت لیسانس کشورهای اروپایی تولید می‌شود و از این رو کیفیت این محصولات نیز با مشابه خارجی هیچ تفاوت چندانی ندارد. در حقیقت دانش فنی اروپایی‌ها در حوزه غذایی همچون صنایع شیرخشکی وارد ایران شده و بنابراین تولید غذای کودکان بدون دخالت دست و با رعایت استانداردهای اروپایی در حال تولید است.

در این بازه زمانی اگرچه مسئولان در سخن‌وری به دنبال برطرف‌سازی چالش‌های ایجاد شده در حوزه صنایع هستند اما چنانچه مسئولان بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو تمهیدات به موقع و جدی را در حوزه صنایع غذایی در نظر نگیرند قطعا در روزهای آتی شمارش معلکوس برای وقفه و توقف خطوط تولیدی کارخانه‌های شیرخشکی آغاز خواهد شد؛ کارخانه‌هایی که در حصار تحریم‌ها با ورود دانش فنی علاوه بر اشتغالزایی به دنبال ارزآوری برای کشور هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    یعنی حالا ما می تونیم کشور 180 میلیونی باشیم!!؟