کد مطلب: ۳۱۴۴۴۳

گفتگو با مانوئل اوهانجانیانس، بنیانگذار یک استارت‌آپ موفق:

رازهای موفقیت استارت‌آپ «ایسمینار»/استارت‌آپی خانوادگی با هدف تصاحب بازارهای بین‌المللی

رازهای موفقیت استارت‌آپ «ایسمینار»/استارت‌آپی خانوادگی با هدف تصاحب بازارهای بین‌المللی

ایسمینار یکی از استارت‌آپ‌هایی است که در زمینه برگزاری انواع سمینار و همایش به شکل مجازی فعالیت می‌کند و تا به امروز که پنج سال از تولدش می‌گذرد؛ آرام‌آرام رشد کرده است.

ایسمینار یکی از استارت‌آپ‌ هایی است که در زمینه برگزاری انواع سمینار و همایش به شکل آنلاین فعالیت می‌کند و تا به امروز که پنج سال از تولدش می‌گذرد؛ آرام‌آرام رشد کرده است. مانوئل اوهانجانیانس بنیان‌گذار ایسمینار، در گفتگوی مفصل با تجارت‌نیوز از راز و رمزهای موفقیت استارت‌آپش می‌گوید.

ایسمینار چگونه متولد ‌شد؟

اوهانجانیانس دانش‌آموخته MBA دانشگاه تهران است و در رابطه با چگونگی شکل‌گیری و جرقه خوردن ایده استارت‌آپش می‌گوید: سه منشا متفاوت دست‌به‌دست هم دادند و باعث شدند ایده ایسمینار شکل بگیرد. کارمند شرکتی بودم که دست بر قضا مدیرعاملش دانشجوی مجازی دانشگاه آزاد بود. سر شلوغی‌های شغلش و پر بودن زمان مدیرم زمینه آشنایی من با این سیستم را چید. مدیر ما برای شرکت در کلا‌س‌هایش، از کارکنانش خواهش می‌کرد در کلاس‌هایش شرکت کنیم! این توفیق اجباری سبب ساز خیر شد و با خودم گفتم چقدر خوب که با پیشرفت و رو آمدن امکانات تکنولوژی، محدودیت‌های جغرافیایی بی‌معنی شده‌اند.

وی اضافه می‌کند: از طرفی در جریان شرکت‌های اجباری در کلاس‌ها؛ با مشکلات این سیستم به عنوان یک کاربر و مشتری کاملا آشنا شدم. متوجه شدم مشکلات فنی زیادی در نوع آموزش دارند و کلاس‌ها به شکل استاندارد برگزار نمی‌شود. از طرفی خودم فردی علاقه‌مند به آموزش بودم و می‌دانستم خیلی‌ها به خاطر محدودیت‌های جغرافیایی امکان حضور در سمینارها و همایش‌ها را ندارند.

اوهانجانیانس ادامه می‌دهد: علاقه‌ای که به کلاس‌های اینترنتی پیدا کرده بودم باعث شد دنبال بیشتر کردن اطلاعاتم از این کلاس‌ها باشم.در سرچ‌هایم به کلید واژه‌ای با نام «وبینار»رسیدم که در اوایل سال 92 کلید واژه‌ای نو و جدید بود. سمینارها و کلاس‌هایی که «وب بیس» بودند؛ از این کلید واژه استفاده می‌کردند. اما در زبان فارسی کسی از این کلید واژه استفاده نمی‌کرد و همه گیر نبود.

او می‌گوید: از طرفی عادت به چک کردن دامنه‌های آزاد و تازه «دات آی آر» داشتم. خرداد ماه سال 92 دیدم دامنه‌ای با ایسمینار : e-seminar.ir (ایسمینار دات آی آر) شکل گرفته با خودم گفتم این می‌تواند فرصت خوبی باشد؛ اگر با کلمه وبینار ترکیب شود و ایسمینار را بسازد. همین عوامل دست‌به‌دست هم دادند و باعث شدند شهریور ماه پلن این داستان شکل بگیرد و 21 مهر ماه سال 92 رسما فعالیتش شروع شود.

یک استارت‌آپ خانوادگی

بنیان‌گذار ایسمینار در مورد تیم سازی‌اش می‌گوید: در ایسمینار تا آبان ماه یعنی یک سال اول خودم تنها بودم و به تنهایی سعی می کردم تمام نیازهای یک استارت‌آپ را برآورده کنم. آذر ماه سال 93 کوفاندر ایسمینار، فرید کبیر به گروه پیوست. سال 94 یعنی یک سال بعد خواهرم مارینا به تیم دو نفره ما اضافه شد. امروز یک تیم ثابت پنج نفره هستیم که سه کارشناس غیرحضوری و یک ناظر فنی ما را همراهی می‌کنند.

وی عنوان می‌کند: حدود یک سالی‌ است که در کارمان جدی‌تر شده‌ایم. فرید از تیم جدا شده و من و مارینا به عنوان فاندر و کوفاندر با هم همکاری می‌کنیم. تیم ما بیشتر حالت خانوادگی دارد وعلاوه بر خواهرم، همسرم آدرینه خدابخشیان مدیر اجرایی است و این ارتباط خانوادگی باعث محکم شدن بنیان تیم شده و به جرات می‌توانم بگویم مهم‌ترین علت پیشرفت یک سال اخیر ایسمینار ریشه در این دلیل داشته است.

پرش با سرمایه‌گذار

اوهانجانیانس در توضیح برنامه‌هایی که برای جذب سرمایه‌گذار در نظر دارند می‌گوید: از روزهای انتهایی پارسال، با توجه به طرح‌های توسعه و برنامه تصمیم به جذب سرمایه‌گذار گرفتیم و در چند رویداد و دموی استارت‌آپ‌ها شرکت کردیم. با چندین صندوق سرمایه گذار خطر پذیر (VC) داخلی و خارجی در ایران و جهان به توافقاتی رسیدیم. اما تمام این اتفاقات زمان‌بر هستتد و با توجه به رشد یک سال اخیر ایسمینار، انتظار ورود سرمایه‌گذاری موفق را داریم تا بتوانیم جانپ و پرشی که «باید»را داشته باشیم.

دلیل موفقیت ایسمینار چیست؟

اوهانجانیانس در جواب این سوال تجارت‌نیوز که دلایل موفقیت ایسمینار چیست به نکات جالب توجهی اشاره می‌کند: از نظر من ایسمینار شاید از نظر عدد و رقم رشد داشته و موفق عمل کرده، اما من هنوز به نتایجی که در تیم‌سازی و…هدف‌گذاری کرده بودم نرسیده‌ام. اما در حالت کلی موفقیت ایسمینار حاصل دلسوزی و تیم ورک و جدیت اعضاست.

وی تصریح می‌کند: دومین دلیل و عامل اصلی موفقیت ایسمینار چابکی و انعطاف‌پذیری در بازنگری و بروزرسانی بیزنس مدل ما است. ما در ایسمینار تلاش میکنیم تا به مقیاس‌پذیرترین و تکرارپذیرترین بیزنس مدل ممکن در حوزه فعالیتمان برسیم و تحت هر شرایطی آنچه باشیم که مشتری می‌خواهد و تلاش می‌کنیم همانی باشیم که بتوانیم رشد کنیم نه آنچه که دوست داشتیم باشیم.

وی ادامه می‌دهد: در نهایت مکانیزم یادگیری از بازار مشتری را نظام‌مند کرده و سعی می‌کنیم شاخص‌های کلیدی و مکانیزم‌های یادگیریمان را نظام‌مند کنیم و شاخص‌های کلیدی عملکرد را پایش کنیم، داده محور باشیم و بر مبنای داده‌های عینی تصمیم بگیریم و در تمام تصممیم‌گیری‌ها به دیتای مشتری و بازار تکیه کنیم. البته توجه داشته باشید که این نکات می‌تواند زمینه‌های موفقیت هر استارت‌آپی را مهیا کند.

آینده ایسمینار

او در ادامه بیان می‌کند: ایسمینار یک پلتفرم آنلاین ایمنت منیجمنت است. وقتی شما صحبت از یک ایونت آنلاین می‌کنید یعنی روی محدودیت‌های جغرافیایی خط بطلان می‌کشید. هدف ایسمینار هم همین است؛ ورود به بازار بین‌المللی و تسخیر کشورهای همسایه واروپایی و ارز آوری اقتصادی. تقریبا برنامه جامعی برای ورود به بازار بین‌المللی داریم و تصمیم داریم با حرکت‌های فکرشده و گام‌برداری حساب شده رشد بهتری برای ایسمینار به ارمغان بیاوریم.

او از آینده استارت‌آپ خود این طور می‌گوید: طبق پلن‌های برنامه‌ریزی شده ما، ایسمینار در پنج سال آینده بزرگترین پلتفرم مدیریت و برگزاری وبینار و رویدادهای آنلاین در منطقه خواهد بودب ما تقریبا به ثبات نسبی‌ای می‌رسیم. با توان مالی خوبی هم که خواهیم داشت با رقبای اینترنشنال رقابت خواهیم کرد.

مشکلاتی که استارت‌آپ‌ها با آن دست به گریبانند

اوهانجانیانس در لابه‌لای صحبت‌های موفقیتش؛ گریزی کوتاه به مشکلاتی که استارت‌آپ‌ها با آن دست به گریبانند می‌زند و ادامه می‌دهد: استارت‌آپ‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از موضوعات فیلترینگ و سنگ‌اندازی‌های سازمان‌های مختلف دولتی برای صدور یک مجوز گرفته تا کم بودن نیروی فنی انسانی و متخصص. همین کمبود نیرو باعث گران شدن قیمت نیروهای متخصص شده و به مشکلی برای استارت‌آپ‌ها تبدیل شده است.

وی ادامه می‌هد: از طرفی اکوسیستم خود ما استارت‌آپ‌ها هم شفاف نیست و ارتباط بازیگران اصلی با بازیگران فرعی خوب نیست. علاوه بر این، سرمایه‌گذارخطرپذیر یا همان اسمارت اینوستورها در این وادی کم هستند و اکثرا هوشمند نیستند و تعریف درستی از دنیای استارت‌آپ‌ ندارند.

او تصریح می‌کند: اغلب استارت‌آپ‌ها را با بیزینس‌های سنتی مقایسه می‌کنند و انتظار بازدهی در مدت زمانی کوتاه دارند. در حالی که استارت‌آپ‌ها در پنج سال نهایتا به نقطه سربه‌سر می‌رسند. بسیاری از سرمایه‌گذارها ریسک نمی‌کنند و سرمایه را بیشتر وارد اقیانوس قرمز و تقاضای بیشتر می‌کنند. البته شرایط اقتصادی کشور هم باعث شده سرمایه‌گذارها بترسند و کم‌تر ریسک کنند.

توصیه‌هایی برای موفقیت

اوهانجانیانس که تجربه بلندبالا و موفقی در حوزه استارت‌آپ‌ها دارد در انتهای صحبت‌هایش توصیه‌هایی برای موفقیت استارت‌آپ‌های نوپا دارد که در ادامه می‌خوانید: توصیه می‌کنم استارت‌آپ‌های نوپا برای یادگیری مراحل مختلف رشد زمان بگذارند و فراموش نکنند برای پیشرفت باید مرحله‌به‌مرحله حرکت کنند. پله پله بالا رفتن را فراموش نکنند و در انتخاب پارتنر و هم‌تیمی دقت کنند و توجه داشته باشند که اهداف هم‌سویی داشته باشند.

وی خاطرنشان می‌کند: هم تیمی خوب در طی شدن راحت مسیرِ رشد بزرگ‌ترین نقش را ایفا می‌کند. تفکر طرحی داشته باشند؛ یاد بگیرند که شاگرد مشتری باشند و هرآنچه مشتری می‌خواهد را شناسایی کنند. در شبکه اکوسیستمی استارت‌آپ‌ها دوستان خود را انتخاب کنند و رابطه را در این شبکه دوستانه همیشه حفظ و از راهنمایی و تجربیات بقیه دوستانشان استفاده کنند. در نهایت سرعت عمل در کار را فراموش نکرده و یادشان باشد کسی برنده است که زودتر از همه محصول مورد نیاز مشتری را ساخته و وارد بازار کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیرضا

    درود بر شما
    موفق باشید و پر قدرت رو به جلو حرکت کنید