کد مطلب: ۳۲۰۶۲۵

مروری بر روزنامه‌های ‌سه‌شنبه ۱۵ آبان ماه سال ۱۳۹۷

دپوی کالاهای احتکاری، این بار توسط دولت؟

دپوی کالاهای احتکاری، این بار توسط دولت؟

روزنامه ایران به انتقادات تند حسن روحانی از عملکرد برخی بانک‌ها اشاره کرده است. روزنامه کلید نیز می‌گوید که تنها 8 درصد کالاهای احتکاری در بازار توزیع شده است. دنیای اقتصاد به آدرس غلط از شوک ارزی اشاره کرده و در نهایت روزنامه خراسان نیز از مخالفت جهانی با تحریم‌های آمریکا می‌گوید.

رئیس‌جمهور روز گذشته در دیدار با معاونین اقتصادی وزیر اقتصاد اظهاراتی را بر زبان آورد که از چند جنبه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه ایران به نقل از حسن روحانی روایت می‌کند که « تحریم را می‌شکنیم ». آنگونه که ایران روایت کرده رئیس‌جمهور در این جلسه به شدت از عملکرد برخی از بانک‌ها انتقاد کرده است.

شاید اوج انتقاد رئیس‌جمهور از بانک‌ها را بتوان در این جمله دید که وی می‌گوید: برخی از بانک‌ها روزانه و نه ماهانه برای ما گرفتاری درست می‌کنند، هر روز و ساعتی برای ما مشکل درست می‌کنند. همانطور که بانک‌های سالم می‌توانند کمک بسیار بزرگی باشند و تولید بدون بانک راه نمی‌افتد و نقش مهمی در روابط ما با دنیا دارند.

ایران روایت می‌کند که حسن روحانی در این جلسه به وزیر اقتصاد ماموریت داده تا اصلاح نظام بانکی در اولویت اول کار این وزارتخانه قرار بگیرد.

روحانی همچنین به نظارت ضعیف بانک مرکزی بر بانک‌ها انتقاد کرده و می‌گوید: نظارت بانک مرکزی باید به مراتب افزایش پیدا کند. الان نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها ضعیف است. دیدیم یک مؤسسه غیرمجاز چه بلایی سر کشور آورد. چه بلایی سر مردم آورد. چقدر به اعتماد عمومی مردم لطمه زد و چه هزینه سنگینی بر دوش ما گذاشت.

اما روزنامه خراسان نیز از « مخالفت جهانی با تحریم‌ها، صعود بورس و آرامش بازار ارز » روایت می‌کند و می‌نویسد: همزمان با اعمال تحریم‌های آمریکا، موج حمایت اتحادیه اروپا، روسیه و چین از مرآوده مالی با ایران اعلام شد.

خراسان در بخشی از گزارش خود به واکنش و مخالفت کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی به تحریم‌های آمریکا اشاره می‌کند. این روزنامه به بیانیه اتحادیه اروپا اشاره می‌کند که در آن آمده است: هدف اروپا حفاظت از کنشگران اقتصادی اروپایی دارای تبادلات تجاری مشروع با ایران و در راستای قوانین اروپایی و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

خراسان از تلاش کشورهایی همچون روسیه، سوئیس، آلمان و انگلیس برای حفظ روابط تجاری با ایران روایت می‌کند و خبر از مایوس شدن آمریکا از تلاش کشورهای اروپایی می‌دهد.

به طوری که سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، خطاب به کشورهای اروپایی می‌گوید: برای من شوک‌آور است با آن که می‌دانیم بین اتحادیه اروپا و دیدگاه رئیس‌جمهور ترامپ درباره برجام اختلافاتی وجود دارد، اتحادیه اروپا سیگنال‌هایی برای ایران ارسال می‌کند که باعث احساس مصونیت آن ها درباره انجام سایر فعالیت‌ها می‌شود.

اما این روزنامه وضعیت بازارها دراولین روز اعمال تحریم‌ها را اینگونه روایت می‌کند: در نخستین روز اجرای تحریم‌ها، دیروز بازار ارز و طلا روز نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت. بورس هم بی‌تفاوت به این شرایط، 1241 واحد رشد کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز با تیتر « آدرس غلط از شوک ارزی » دیدگاه افرادی را که بالا رفتن نرخ دلار را تنها به عوامل سیاسی، از جمله خروج آمریکا از برجام ربط می‌دهند، به چالش کشده است.

دنیای اقتصاد با طرح یک پرسش از دارندگان این دیدگاه می‌نویسد: اگر تصمیم ترامپ برای ادامه ندادن توافق هسته‌ای تا این اندازه مهم بوده سیاست‌گذار چه تدبیری برای کاستن از آثار تبعی آن اندیشیده است؟

دنیای اقتصاد با طرح چند پرسش دیگر می‌نویسد: این پرسش‌ها در کنار برخی آمارها از ترکیب پولی نشان می‌دهد وزن دادن به عوامل سیاسی نمی‌تواند به تنهایی نوسان ارزی را توضیح دهد و اصرار بر آن آدرس غلطی از دلایل بروز شوک ارزی است.

روزنامه کلید نیز با عنوان « تعلل در توزیع کالاهای احتکاری » به وزارت صمت انتقاد می‌کند که چرا همه کالاهای احتکاری کشف شده را توزیع نکرده است.

کلید در همین زمینه روایت می‌کند: وزارت صمت تنها 8 درصد از کالاهای کشف شده را در بازار توزیع کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.