کد مطلب: ۳۳۷۵۹۸

رشد ناچیز شاخص پس از حمایت دستوری / آیا روند مثبت بورس پایدار است؟

رشد ناچیز شاخص پس از حمایت دستوری / آیا روند مثبت بورس پایدار است؟

امروز شاخص با رشد 790 واحدی در کانال 157 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل رشد ناچیز امروز بازار سرمایه چیست و آیا می‌توان به روند مثبت شاخص امیدوار بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز ‌دوشنبه (سوم دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5892 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 790 واحدی در رقم 157484 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 2611 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 9 واحد در رقم 1826 واحد جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای کخاک، غشان، فاسمین، فولاژ، پترول، خوساز، چکارن، شپنا، وبیمه، شسپا، فولاد، وتجارت صفوف خرید تشکیل شد و در فرابورس نمادهای زکشت و سرچشمه تقاضای خوبی داشتند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «فولاد، فملی، شپنا، مبین، وبملت» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فارس، تاپیکو، رمپنا، شفن، شخارک» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وبملت، وبصادر، وغدیر، تاپیکو، فباهنر» بود و نمادهای «وتجارت، امینیکم، فملی، کخاک، قشهد» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملاتی امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای «کمند، سدشت، فملی، کیان، شیراز» بود و نمادهای «وتجارت، فولاژ، غشان، والبر، کترام » بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

روند فرسایشی بازار کماکان پابرجاست

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه، بازارهای جهانی شروع مثبتی داشتند، به‌طوری که قیمت هر بشکه نفت خام با رشد دو درصدی به سطح 54.58 دلار، هر تن روی به 2505 دلار و هر تن مس 5985 دلار رسید و افزایش ناچیز قیمت‌ها در بازارهای جهانی، فشار فروش بازار را کاهش داد.

اما به گفته بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، روند مثبت دو روز گذشته شاخص کل بورس تنها تعدیل ریزش قبلی بازار است و اتفاق خاصی در بازار رخ نداده، به‌عبارتی این روند فرسایشی بازار کماکان پابرجاست.

زیرا در نیمه ابتدایی جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه، ارزش معاملات بورس حدود 560 میلیارد تومان بود که 160 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات بلوکی در نماد فولاد مبارکه و حدود 140 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات دو نماد بانک ملت و بانک تجارت بود و این موضوع بیانگر آن است که هنوز در سایر نمادهای بازار عدم تحرک به چشم می‌خورد.

رشد ناچیز بازار سرمایه

امروز شاخص کل بورس با رشد 790 واحدی در رقم 157484 واحد جای گرفت.

تاثیر حمایت دستوری از شاخص

شاخص کل بورس اولین روز از فصل زمستان را با روند نزولی آغاز کرد، به‌طوری که در روز شنبه (اول دی ماه 97) شاخص به دلیل کاهش قابل توجه قیمت جهانی نفت با ریزش 1532 واحدی در کانال 154 هزار واحد قرار گرفت.

اما شاخص کل بورس در دومین روز از فصل زمستان یعنی در روز یکشنبه (دوم دی‌ ماه ۹۷) با رشد 2141 واحدی در رقم 156 هزار واحدی جای گرفت.

در این روز زمزمه‌هایی در بازار به گوش ‌رسید، مبنی بر اینکه روز گذشته (اول دی ماه 97) صندوق‌ها و شخصیت حقوقی بزرگ بازار طی برگزاری جلسه‌ای تشویق به خرید و تزریق نقدینگی به بازار سرمایه شدند، به‌طوری که در این جلسه مقرر شد که بازیگردانان اصلی بازار سرمایه در این بیابان نقدینگی حدود 400 میلیارد تومان با ایجاد صف‌های فروش برای نمادهای شاخص‌ساز و دلاری از جمله گروه‌های فولادی، فلزی، بانکی، پتروشیمی و پالایشی به بازار تزریق کنند.

روز گذشته، محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» تاکید کرد که رشد روز یکشنبه شاخص کل بورس تنها تکنیکالی بوده، زیرا حجم معاملات آنچنان نسبت به روزهای گذشته تغییر محسوسی نکرده است، بنابراین این حمایت دستوری بر بازار سرمایه ایران خیلی تاثیرگذار نخواهد بود و دو تا سه روز بیشتر در بازار دوام نخواهد داشت.

البته در روز شنبه هفته جاری، مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» مطرح کرده بود که بازار در هفته جاری به سطح کلیدی 155 هزار واحد نزدیک می‌شود.

همچنین امروز سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» تصریح کرد که در مهر ماه امسال طی اقدامی هماهنگ شاهد سیل سنگینی از عرضه سهام توسط صندوق‌ها و نهادهای موثر بر بازار سهام با هدف رقیق کردن دستوری قیمت‌ها بودیم، حال پس از گذشت سه ماه مجدد شاهد اجماع بازیگردانان اصلی بازار سرمایه در راستای حمایت از بازار هستیم.

در این مقطع زمانی جلب اعتماد سهام‌داران می‌تواند مهم‌ترین استراتژی حامیان بازار باشد و با گذشت زمان نحوه انتشار داده‌ها و مولفه‌های موثر بر بازار است که می‌تواند این روند حمایتی را تقویت و یا تضعیف سازد.

رسیدن قیمت‌ها به سطوح حمایتی

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص جریان معاملاتی سومین روز از فصل زمستان، گفت: روند بازار در دو روز گذشته خوب بود، زیرا با جلسه هماهنگی که بین مدیران صندوق‌های بزرگ برگزار شد، از فشار فروش بازار کاسته شد و قیمت‌ها به سطوح حمایتی خود رسیده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما به‌نظر می‌رسد برای اینکه این روند با قدرت ادامه پیدا کند، نیاز به محرک‌های قوی‌تر و جریان پول مناسبی هستیم وگرنه این روند فعلی خیلی نمی‌تواند پایدار باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چه عجب بعد از یه هفته منفی ۵ ، یه روز منفی ۱ تو بورس و بازار سرمایه دیدیم