کد مطلب: ۳۳۸۳۸۲

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته اول دی ماه:

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت / اجماع بزرگان چه تاثیری بر روند شاخص داشت؟

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت / اجماع بزرگان چه تاثیری بر روند شاخص داشت؟

روند شاخص کل بورس در هفته اول دی‌ماه متمایل به صعودی بود، به‌طوری که علی‌رغم کاهش قیمت جهانی نفت، موضوعاتی چون افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و حمایت دستوری از بازار توسط بازیگردانان اصلی بازار سرمایه باعث شد که شاخص از قله 156 هزار واحدی به 158 هزار واحد برسد.

به گزارش تجارت نیوز، پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر این موضوع بود که روند بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و برخی تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است روز شنبه (اول دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4089 میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش 1532 واحدی در رقم 154550 واحد جای گرفت.

روز ‌یکشنبه (دوم دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4709 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 2141 واحدی در رقم 156692 واحد جای گرفت.

‌روز دوشنبه (سوم دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5892 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 790 واحدی در رقم 157484 واحد جای گرفت.

‌روز سه‌شنبه (چهارم دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4620 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 533 واحدی در رقم 156950 واحد جای گرفت.

‌روز چهار‌شنبه (پنجم دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 11225 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 1493 واحدی در رقم 158443 واحد جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملاتی روز شنبه بازار سرمایه، شاخص کل بورس اولین روز از فصل زمستان را به دلیل کاهش شدید قیمت جهانی نفت خام با روند نزولی آغاز کرد و در کانال 154 هزار واحدی ایستاد.

در حالی که تولیدکنندگان اوپک برای استخراج نفت به قیمت‌های بیش از 80 دلار نیاز دارند، روند نزولی قیمت جهانی نفت خام در بازار به دلیل ذخایر جهانی و مسئله عرضه و تقاضا و افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا همچنان ادامه دارد، به‌طوری که در روز شنبه (اول دی ماه 97) هر بشکه نفت خام برنت با قیمت 54.10 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس‌ اینترمدیت نیز به 45.59 دلار بود.

همچنین در جریان معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه، زمزمه‌هایی در بازار به گوش ‌رسید، مبنی بر اینکه روز گذشته (اول دی ماه 97) صندوق‌ها و شخصیت حقوقی بزرگ بازار طی برگزاری جلسه‌ای تشویق به خرید و تزریق نقدینگی به بازار سرمایه شدند، به‌طوری که در این جلسه مقرر شد که بازیگردانان اصلی بازار سرمایه حدود 400 میلیارد تومان با ایجاد صف‌های فروش برای نمادهای شاخص‌ساز و دلاری از جمله گروه‌های فولادی، فلزی، بانکی، پتروشیمی و پالایشی به بازار تزریق کنند.

اما به گفته برخی کارشناسان بازار سرمایه، رشد روز یکشنبه شاخص کل بورس تنها تکنیکالی بوده، زیرا حجم معاملات آنچنان نسبت به روزهای گذشته تغییر محسوسی نکرده بود، بنابراین این حمایت دستوری از بازار سرمایه ایران خیلی تاثیرگذار نبوده و تنها دو تا سه روز در بازار دوام خواهد داشت.

در جریان معاملات روز دو‌شنبه بازار سرمایه، بازارهای جهانی شروع مثبتی داشتند، بهطوری که قیمت هر بشکه نفت خام با رشد 2 درصدی به سطح 54.58 دلار، هر تن روی به 2505 دلار و هر تن مس 5985 دلار رسید. با افزایش ناچیز قیمت‌ها در بازارهای جهانی از فشار فروش بازار کاسته شد.

اما به گفته بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه روند مثبت شاخص کل بورس تنها تعدیل ریزش قبلی بازار بوده، زیرا هنوز انتظارات مثبتی نسبت به مولفه‌های تاثیرگذار بر رشد قیمت سهام شرکت‌ها در بازار شکل نگرفته، به عبارتی روند فرسایشی بازار کماکان پابرجاست.

در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه، ریزش شدید قیمت جهانی نفت در شب گذشته به 50 دلار عاملی شد تا گزارش‌های ماهانه خوب فولادی‌ها و برخی پتروشیمی‌ها دیده نشود و فروشنده‌ها دوباره توانستند بر خریداران چیره شده و گروه‌های پتروشیمی، پالایشی و فلزات اساسی و معدنی در محدوده منفی حضور پیدا کنند.

همچنین در جریان معاملاتی این روز از بازار سرمایه گروه بانکی مورد توجه بازار قرار گرفت، به‌طوری که بانک ملت به دلیل تسعیر نرخ ارز و بانک تجارت هم به‌دلیل شنیده‌هایی مبنی بر افزایش سرمایه پیشتاز این حرکت بودند.

در جریان معاملاتی روز چهار‌شنبه بازار سرمایه، شاخص کل بورس تحت تاثیر سه عامل افزایش قیمت دلار در بازار آزاد طی 2 روز اخیر، شایعات در خصوص تغییر نرخ تسعیر ارز در بانک‌ها و انتشار گزارش‌های ماهانه خوب برخی نمادها روند مثبت و صعودی به خود گرفت و به کانال 158 هزار واحد رسید.

عوامل کمک‌کننده به رشد ادامه دار بازار

مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: پس از شروع منفی بازار در شنبه هفته جاری، شاخص کل بورس به حمایت 38 درصد فیبوناچی واکنش نشان داد و چند روزی است که شاهد افزایش حجم معاملات و برگشت نسبی بازار هستیم، زیرا افزایش حجم معاملات در کف یکی از علائم برگشت بازار است.

میرزایی افزود: عواملی که می‌تواند به رشد ادامه دار بازار طی روزهای آینده کمک کند گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها، خبر تجدید ارزیابی بانک‌ها و لایحه بودجه سال 98 و پیش‌بینی افزایش بیشتر نرخ دلار است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در هفته جاری گزارش‌های عملکرد آذرماه شرکت‌های صادراتی منتشر شد که این گزارش‌ها بیانگر این موضوع بود که وضعیت فروش شرکت‌ها فعلا خوب است. به عبارتی تحریم‌های آمریکا به شکلی که سیاستمداران سعی داشتند ترسناک جلوه دهند نبوده و شرکت‌های صادراتی علی‌رغم برخی مشکلات در زمینه بیمه و افزایش کرایه حمل همچنان وضعیت فروش پایداری دارند.

میرزایی افزود: افت شاخص کل بورس از سقف 195 هزار واحد به دلیل افت ارزش دلار در بازار آزاد و نگرانی از تحریم‌ها بود و به‌نظر بر مبنای گزارش‌های فعلی آن نگرانی‌ها بی‌مورد بوده است.

بحث تجدید ارزیابی بانک‌ها و تسعیر دارایی ارزی آنها در جهت اصلاح نظام بانکی می‌تواند با توجه به قیمت پایین سهام این گروه باعث یک رالی صعودی بزرگ در گروه بانکی شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار در گزارش‌های 9ماهه تا حد زیادی در خصوص پوشش سودهای سال جاری به جمع‌بندی می‌رسد و با توجه به اینکه اکنون نسبت پی بر ای بازار در مرز 6 واحد است انتظار می‌رود که بازار در این سطوح با حمایت محکمی مواجه شود.

میرزایی افزود: همچنین بحث تجدید ارزیابی بانک‌ها و تسعیر دارایی ارزی آنها در جهت اصلاح نظام بانکی می‌تواند با توجه به قیمت پایین سهام این گروه باعث یک رالی صعودی بزرگ در گروه بانکی شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین در هفته جاری لایحه بودجه سال 98 تقدیم مجلس شد که پیش‌تر عنوان کرده بودم که این لایحه باعث افزایش قیمت دلار در بازار آزاد می‌شود، زیرا قیمت جهانی نفت از 75 دلار به 50 دلار سقوط کرده و حجم فروش نفت ایران به 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. به‌طور حتم کاهش سنگین درآمدهای نفتی دولت باید با افزایش نرخ دلار پوشانده شود.

وی ادامه داد: کاهش سنگین درآمدهای نفتی دولت باعث افزایش قیمت دلار در بازار آزاد شد و با توجه به همبستگی مستقیم بین شاخص کل بورس و نرخ دلار در بازار آزاد، بازار سهام نیز به این رویداد واکنش نشان داد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: انتظار دارم رشد بازار به‌ویژه در سهام بانکی در هفته آینده ادامه‌دار باشد.

تاثیر اجماع صندوق‌های بزرگ بر بازار

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در هفته منتهی به پنجم دی ماه سال 1397 شاهد یک تغییر رویه در قیمت سهام بودیم. به‌طوری که کسب بازدهی 1.5 درصدی و افزایش شاخص کل بورس به سطح 158443 واحد نکته امید بخشی پس از یک رالی نزولی طی هفته‌های گذشته بود.

صندوق‌های بزرگ با توجه به رسیدن قیمت‌ها به سطوح مهم حمایتی و ارزنده شدن آنها کمک شایانی در جهت بسته شدن کف قیمت‌ها و بهبود انتظارات بازار حداقل از منظر روانی کردند.

نصیرزاده افزود: طی هفته جاری شاهد سهم رویداد بسیار مهم بودیم که در نیمه اول هفته جاری دو رویداد مهم انتشار گزارش‌های آذرماه شرکت‌های بورسی و همچنین اجماع صندوق‌های بزرگ در جهت حمایت از بازار سرمایه به بهبود جو روانی بازار کمک قابل توجهی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به‌عبارتی صندوق‌های بزرگ با توجه به رسیدن قیمت‌ها به سطوح مهم حمایتی و ارزنده شدن آنها کمک شایانی در جهت بسته شدن کف قیمت‌ها و بهبود انتظارات بازار حداقل از منظر روانی کردند.

نصیرزاده افزود: از دیدگاه تحلیل بنیادی ارائه گزارش آذرماه بسیار حائز اهمیت بود، به‌دلیل اینکه ماه آذر اولین ماه پس از آغاز دور دوم تحریم‌ها بود که در این ماه منتظر نمایان شدن آثار تحریم‌ها بر فروش مقداری شرکت‌ها بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: گزارش‌های آذرماه شرکت‌های بورسی نشان داد که سطح صادرات شرکت‌های بورسی تقریبا با میانگین سطح صادرات سه تا چهار ماه گذشته مطابقت داشته و تغییر محسوسی نکرده است.

جهش صادراتی متانول

نصیرزاده افزود: حتی در برخی محصولات نظیر متانول شاهد جهش صادراتی و رکورد صادرات در طی 9ماهه سال جاری بودیم که اتفاق بسیار مثبتی است، زیرا چنانچه این موضوع در ماه‌های آینده مانند بهمن‌ماه نیز تکرار شود، به‌نظر می‌رسد که تردید و بدبینی بازار به حداقل خود کاهش پیدا خواهد کرد و می‌توان گفت که قیمت‌ها حداقل کف قیمتی خود را خواهد بست.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته بعدی برای نیمه دوم هفته جاری این بود که با بازگشایی بازارهای جهانی مجدد شاهد افت قیمت جهانی نفت به مرز حمایتی و روانی 50 دلار شدیم که این موضوع سطح کلان بازار سرمایه، بازارهای مالی و فضای اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داد. همچنین تداوم افت قیمت جهانی نفت در قیمت فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی و حتی روند کامودیتی‌ها موثر خواهد بود.

امیدواری به رشد بازار سرمایه از فوریه

نصیرزاده افزود: نکته دیگر این است که همواره در آغاز سال نو میلادی شاهد کم شدن سطح معاملات بودیم و همین موضوع یک مازاد عرضه در بازارها ایجاد کرده و از فعالیت معامله‌گران کاسته شده و به افت قیمت‌ها منجر شده است.

وی ادامه داد: نظیر سال‌های گذشته امیدواری برای ماه فوریه (دو ماه دیگر) است که مجدد یک سطح مازاد تقاضا و ورود معامله‌گران جدید را داشته باشیم. از این جهت انتظار داریم از یک ماه آینده و از اوایل فوریه شاهد بهبود قیمت جهانی نفت و سایر مشتقات و کامودیتی‌ها باشیم که می‌تواند به بازار سرمایه ایران کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته دیگری که از نیمه دوم هفته جاری به بازار کمک کرد برگشت قیمت ارز بود. پس از خبرهایی که ارسال شد مبنی بر اینکه طی سه تا چهار روز اخیر شاهد تزریق ارز به بازارهای فیزیکی نبودیم و همچنین حضور رئیس‌جمهور در مجلس و اعلام این مطلب که اوایل سال جاری ذخایر ارزی کشور به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده بود، یک جو روانی برای افزایش سطح تقاضا ایجاد کرد، به‌طوری که حتی قیمت دلار به کانال 12 هزار تومان هم صعود کرد و این موضوع عاملی برای تحریک بازار و شرکت‌های صادرات‌محور شد.

بهبود بازارهای جهانی، ثبات ارزی و ارائه گزارش‌های مثبت ماهانه می‌تواند در کاهش انتظارات منفی آتی معامله‌گران تاثیر داشته باشد. با این خوشبینی می‌توان انتظار داشته باشیم حداقل رالی نزولی که از سه ماه گذشته شاهد آن بودیم با شیب کمتری ادامه پیدا کند و رفته‌رفته بازار با توجه به رسیدن قیمت‌ها به ارزش‌های ذاتی خود شرایط بهتری را نسبت به هفته‌های گذشته داشته باشد.

نصیرزاده افزود: در مجموع با توجه به اینکه قیمت‌ها به سطوح حمایتی خود رسیده است، انتظار داریم که شاخص کل بورس در یک بازه حداقلی بین 150 تا 154 هزار واحد و سقف 170 هزار واحد نوسان باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بهبود بازارهای جهانی، ثبات ارزی و ارائه گزارش‌های مثبت ماهانه می‌تواند در کاهش انتظارات منفی آتی معامله‌گران تاثیر داشته باشد. با این خوش‌بینی می‌توان انتظار داشته باشیم حداقل رالی نزولی که از سه ماه گذشته شاهد آن بودیم، با شیب کمتری ادامه پیدا کند و رفته‌رفته بازار با توجه به رسیدن قیمت‌ها به ارزش‌های ذاتی خود شرایط بهتری را نسبت به هفته‌های گذشته داشته باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: انتظار جهش قیمت‌ها به سرعت را نباید داشت، اما بهبود روند معاملات هم می‌تواند جو روانی بازار معامله‌گران را بهبود ببخشد و در نهایت داده‌های منتشرشده به رشد ارزش سهام و بازار سرمایه کمک کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.