کد مطلب: ۳۳۸۹۳۰

دو عامل رشد امروز شاخص / تغییر پیش‌بینی‌های نفتی چه تاثیری بر بورس گذاشت؟

دو عامل رشد امروز شاخص / تغییر پیش‌بینی‌های نفتی چه تاثیری بر بورس گذاشت؟

امروز شاخص با افزایش 2330 واحدی در کانال 160 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل رشد امروز بازار سرمایه چیست و افزایش قیمت نفت چه تاثیری بر بورس گذاشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز ‌شنبه (8 دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5980 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 2330 واحدی در رقم 160774 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3195 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 29 واحد در رقم 1865 واحد جای گرفت.

امروز صفوف خرید بازار مربوط به نمادهای تایرا، شیران، غشان، وپست، کاوه، شیراز، شپنا، شتران، خساپا، شاراک، کگل،خوساز، وبملت، کفرا، واتی، کاذر، رتکو، فایرا، کنور، پارس، شاملا، کچاد و در فرابورس بهپاک و قاسم صف بود.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «پارس، شپنا، فولاد، پارسان، شبندر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «وبصادر، وتجارت، اخابر، وبملت، وپارس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وبملت، وبصادر، چدن، های‌وب، ونوین» بود و نمادهای «شیران، وتوکا، کاوه، تاپیکو، ونیروح» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملاتی امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای «شپنا، کاردان، ستران، سهرمز، پدرخش» بود و نمادهای «غبشهر، تایرا، شیران، کاوه، شاراک» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه، وضعیت معاملاتی نمادهای پتروشیمی و پالایشی بهتر از روزهای گذشته شده بود. همچنین نماد رمپنا معاملات قوی داشت و گروه فولادی نظیر نماد کاوه نیز مورد توجه بازار قرار گرفت، اما نمادهای گروه بانکی بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشت.

امروز شاخص با افزایش 2330 واحدی در رقم 160 هزار واحد جای گرفت. چندی پیش محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» مطرح کرد که از نظر تکنیکالی شاخص کل بورس در کانال نزولی قرار دارد، در صورت اینکه شاخص تا سطح ۱۶۱ یا ۱۶۳ هزار واحد رشد کند به احتمال بسیار زیاد شاخص در این مناطق مجدد با افت مواجه خواهد شد. مگر اینکه در این نقاط یک سری از مولفه‌های بنیادی اثرگذار بر شاخص کل بورس از جمله قیمت دلار یا قیمت جهانی نفت خام جهش قابل توجهی داشته باشند.

افزایش شاخص بورس تهران

امروز ‌ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5980 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 2330 واحدی در رقم 160774 واحد جای گرفت.

نفت به کانال ۵۳ دلار بازگشت

در آخرین روز معاملات هفته اخیر میلادی، هر بشکه نفت خام برنت با قیمت ۵۳٫۲۱ دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت ۴۵٫۳۳ دلار رسید. این در حالی است که در اواسط هفته قیمت نفت برنت تا ۵۰ دلار هم کاهش یافته بود.

پس از آنکه در ماه جاری میلادی، قیمت نفت در مقایسه با اوایل اکتبر -هفته دوم مهرماه- بیش از یک‌سوم کاهش یافت، بانک‌ و موسسات سرمایه‌گذاری ناچار شدند، پیش‌بینی‌های خود از قیمت نفت را برای سال آینده بار دیگر تغییر دهند.

به‌طوری که بانک‌های سرمایه‌گذاری در وا‌ل‌استریت انتظار دارند که قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ میلادی، برای نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت دست‌کم ۴۵ دلار و برای نفت خام برنت حداقل ۵۴ دلار باشد. با این حال، موسسات مالی و بانک‌ها خود هشدار می‌دهند که با توجه به عدم اطمینان در بازار نفت، این احتمال وجود دارد که پیش‌بینی‌های آنها درست نباشد.

در نظرسنجی ۱۳ بانک سرمایه‌گذاری در وال‎استریت که به شکل ماهانه انجام می‌شود، کارشناسان پیش‌بینی‌های قیمت نفت خام برنت را برای سال ۲۰۱۹ در مقایسه با انتظارات ماه گذشته کاهش داده‌اند. بر اساس این نظرسنجی، قیمت نفت خام برنت در سال آینده حدود ۶۹ دلار به ازای هر بشکه خواهد بود. این در حالی است که پیش‌تر در ماه نوامبر این گروه، نفت ۷۷ دلاری را برای سال آینده پیش‌بینی کرده بود.

قیمت دلار در اولین هفته زمستان

دلار که کاهشی‌ترین پاییز دهه ۹۰ را دو هفته پیش به پایان برده بود، اولین هفته زمستان را با بازدهی مثبت خاتمه داد. دلار در حالی روز پنج‌شنبه در سطح بالاتری نسبت به پنج‌شنبه دو هفته پیش قرار داشت که به نظر ‌رسد بانک مرکزی در روزهای پنجم و ششم دی‌ماه سعی کرد با قدرت‌نمایی خود مانع از اثرگذاری بیشتر نوسان‌گیران شود.

با وجود ارزانی دو روز آخر هفته، دلار در هفته گذشته در مجموع بیش از هفت درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. افزایش قیمت دلار یکی از عواملی است که طی روزهای گذشته باعث اقبال سرمایه‌گذاران به سهم‌های دلاری و صادرات‌محور شده است.

تاثیر افزایش قیمت‌های جهانی بر شاخص

مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: امروز شاخص کل بورس تحت تاثیر افزایش قیمت‌های جهانی روند مثبت و صعودی به خود گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: رشد قیمت جهانی نفت خام در آخر هفته و نیز رشد قابل توجه قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی پس از چندین هفته ریزش، باعث شد که امروز در بورس اوراق بهادار تهران شاهد رشد قابل توجه و البته همچنان محتاطانه در سهام شرکت‌های کامودیتی‌محور باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بازار بورس این ماه طوری شده که همش استرسه ، یه ذره هم سود دهی خوبی نداره این ماه