کد مطلب: ۳۴۰۶۴۲

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته دوم دی ماه:

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت / کدام گروه‌ها شاخص را مثبت و صعودی کردند؟

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت / کدام گروه‌ها شاخص را مثبت و صعودی کردند؟

روند شاخص کل بورس در هفته جاری متمایل به صعودی بود و گروه‌های بانکی و خودرویی باعث شدند که شاخص از قله 158 هزار واحدی به 160 هزار واحد برسد.

به گزارش تجارت نیوز، پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر این موضوع بود که روند بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و برخی تک سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است روز ‌شنبه (8 دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5980 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 2330 واحدی در رقم 160774 واحد جای گرفت.

‌در روز یکشنبه (9 دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 8242 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 535 واحدی در رقم 161309 واحد جای گرفت.

‌روز دوشنبه (10 دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۵۴۸۶ میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش ۹۵ واحدی در رقم 161405 واحد جای گرفت.

‌روز سه‌شنبه (11 دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 7726 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 435 واحدی در رقم 161840 واحد جای گرفت.

‌روز چهار‌شنبه (12 دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 9370 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 941 واحدی در رقم 160898 واحد جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملاتی روز شنبه بازار سرمایه، شاخص کل بورس تحت تاثیر افزایش قیمت‌های جهانی روند مثبت و صعودی به خود گرفت. به عبارتی رشد قیمت جهانی نفت خام در اواخر هفته گذشته و نیز رشد قابل توجه قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی پس از چندین هفته ریزش، باعث شد که بورس اوراق بهادار تهران شاهد رشد قابل توجه و البته همچنان محتاطانه در سهام شرکت‌های کامودیتی محور باشد.

همچنین در جریان معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه، شاخص کل بورس تحت تاثیر سه عامل ارائه گزارش‌های خوب از فعالیت آذر ماه شرکت‌های بورسی، بهبود معاملات و فروش محصولات شرکت‌ها در بورس کالا و همچنین بهبود صادرات در دی‌ ماه جاری، با افزایش ۵۳۵ واحدی در رقم ۱۶۱ هزار واحد جای گرفت.

در جریان معاملات روز دو‌شنبه بازار سرمایه، خودرویی‌ها و بانکی‌ها صنایعی بودن که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. ارزش معاملات صنعت خودرو و ساخت قطعات بیش از ۷۷ میلیارد تومان بوده است. در این روز معاملات در نمادهای گروه بانکی اغلب در محدوده‌های منفی صورت گرفت و این در حالی بود که در دو روز گذشته این نمادها روزهای خوبی را سپری می‌کردند.

در جریان معاملات روز چهار‌شنبه بازار سرمایه، ریزش شاخص کل بورس دو دلیل عمده داشت. دلیل اول رشد مناسب قیمتی بسیاری از نمادها در معاملات یک هفته اخیر و رسیدن آنها به نقاط مقاومتی بود و دلیل دوم، بازگشایی نماد بانک پاسارگاد در روز گذشته و تقاضای بالای خرید و معامله در نماد این بانک بود که باعث شد اقبال به گروه بانکی بسیار زیاد شود به طوری که برای تامین نقدینگی برای خرید در این گروه، فشار فروش بر روی سایر نمادها در بازار زیاد شد.

تک‌سهم‌ها پیشرو بازار سرمایه بودند

ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در هفته جاری به دلیل تعطیلاتی که در بازارهای جهانی بود قیمت‌ها در بازارهای جهانی تلاطم خاصی نداشت و متعادل بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در هفته دوم دی ماه گروه بانکی نیز به دلیل بحث افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها و احتمال شناسایی سود از محل تسعیر نرخ ارز دارایی‌های ارزی مورد توجه قرار گرفت.

هلالات افزود: در این هفته گروه خودرویی به دنبال انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت خودرو و شرایط کنونی بازار نیز مورد اقبال سهام‌داران در بازار سرمایه قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش سرمایه‌های بنگاه‌های اقتصادی تا پنج سال معاف از مالیات است، تصریح کرد: همچنین در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مصوب شد که تمام شرکت‌هایی که طی پنج سال اخیر از تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بحث افزایش سرمایه استفاده نکردند، افزایش سرمایه‌های بنگاه‌های اقتصادی به مدت پنج سال معاف از مالیات می‌شوند.

وی ادامه داد: بدون شک با این مصوبه شرکت‌هایی که قصد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی دارند بیشتر مورد اقبال سهام‌داران قرار خواهند گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: قیمت دلار در بازار آزاد طی هفته اخیر آنچنان تغییر و تحول خاصی نداشت به همین جهت قیمت کامودیتی‌ها در بورس کالا با نوسانات قیمتی شدیدی همراه نشدند.

هلالات خاطرنشان کرد: در هفته جاری تک‌سهم‌ها پیشرو بازار سرمایه بودند و بیشتر گروه‌های بانکی و خودرویی مورد توجه سهام‌داران قرار گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.