کد مطلب: ۵۸۶۱۳۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران در لبنان نیروگاه برق می‌سازد؟ / آیا سرمایه‌گذاری در لبنان به صرفه است؟

ایران در لبنان نیروگاه برق می‌سازد؟ / آیا سرمایه‌گذاری در لبنان به صرفه است؟

ایران تقریبا در تمام شش ماه اول سال مشکل کمبود برق داشت و دلیل آن عقب ماندگی ایران از برنامه توسعه برقی بود. حالا وزیر امور خارجه ادعا کرده که ایران می‌تواند در ۱۸ ماه، دو نیروگاه برق به حجم ۲۰۰۰ مگاوات در لبنان بسازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت رییسی، روز جمعه در نشستی مطبوعاتی گفته بود: ایران آمادگی دارد در مدت ۱۸ ماه، دو نیروگاه برق به حجم ۲۰۰۰ مگاوات در لبنان ایجاد کند.

عبداللهیان در حالی چنین ادعایی کرده که ایران در تمام تابستان با مشکل کمبود برق مواجه بوده است. مطابق ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت نیرو مکلف بود ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق اضافه کند اما به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در سوم خرداد همین امسال، تنها حدود ۱۰ هزار مگاوات از آن برنامه محقق شده است.

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: ایران پتانسیل و توانایی ساخت و مهندسی نیروگاه و پالایشگاه دارد.

ایران نیروگاه را رایگان می‌سازد؟

او با این حال درباره جزییات این خبر اظهار بی‌‎اطلاعی می‌کند: هنوز مشخص نیست قرار است چند درصد از پالایشگاه از آن ایران باشد و چند درصد از آن لبنان. اول باید این مساله مشخص شود و بعد درباره فواید این سرمایه‌گذاری صحبت کرد.

او با تاکید بر توان فنی ایران برای سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه انرژی می‌افزاید: با وجود این که توانایی ساخت نیروگاه و پالایشگاه داریم اما باید دید قرار این نیروگاه چگونه ساخته شود و چه کسی قرار است در این بخش سرمایه‌گذاری کند.

وزیر امور خارجه ایران در جمع خبرنگاران ادعا کرده بود: لبنان جامعه‌ای ثروتمند است و ما ما آمادگی داریم در چارچوب صدور خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری مشترک و یا هر روش دیگری این دو نیروگاه‌ را در لبنان بسازیم.

پدیدار در پایان خاطرنشان می‌کند که باید منتظر جزییات این طرح ماند: باید دید ایران قرار است به طور رایگان چنین نیروگاهی در لبنان بسازد یا پروژه، سرمایه‌گذاری مشترک است.

این اظهارات و ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ایران از ابتدای سال ۱۴۰۰ مشکل تامین برق داشت. مشکل تولید برق در کشور به جایی رسیده بود که گاهی شرکت برق مجبور بود برق خانگی را بدون برنامه قبلی قطع کند. حالا باید دید اگر ایران توانایی ساخت دو نیروگاه با چنین توان و در این زمان کم دارد چرا در تمام ۶ ماه اول سال کمبود برق داریم؟

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش « صادرات گاز به عراق در دوره کمبود سوخت در کشور » را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ایران اگه پول و عرضه داره تو خود کشور بسازه که چپ و راست برق قطع نکنن

    • ارمین

      خدایی غیر از امسال از دهه ۸۰ به این ور کی خاموشی اینجوری داشتیم
      خدا وکیلی
      با گرمای بسیار وحشتناک تابستان و کاهش بارش که باعث ازکار افتادن نیروگاه‌های برق آبی یا کاهش تولید برق اونها همراه بود همراه بود میشد پیش بینی کرد که تابستان با قطعی برق همراه باشه
      تابستان امسال برای همه دنیا وحشتناک بود
      در کشورهای اسکاندیناوی مرگ و میر از گرما خیلی بیشتر از سال‌های قبل بود
      به نظرت اونها نمیتونن کولر روشن کنن
      کشور هند که انهنه توسعه یافته و جزو چند کشور بالای دنیاست ببینین چند درصد کشورش برق رسانی شده و برقدار هستن
      کشورهای پیشرفته و درحال توسعه یا هر کشوری که از ایران بالاتره ببینین چقدر در زمینه برق و برقرسانی از ما جلوتر هستن
      امسال سالی استثنایی بود

  • حسین

    سلام
    نمی دونم چرا هر خبری پیرامون محور مقاومت می خپاهید درج کنید به نوعی قلم می زنید که ایجاد نفرت در خواننده کنه….
    کمبود برق در ایران که ثمره دولتی بود که امثال شما ازش حمایت کردید چه ربطی به سرمایه گذاری در کشور خارجی دارد؟
    بعد ساخت نیروگاه رایگان یعنی چی؟یا از روی ناآگاهی بین ملتهای مسلمان ایجاد دشمنی می کنید یا از روی عمددنیا ۲ روزه ، کارهاتون رو با وجدانتون بسنجید نه با تعصبات جناحی و منافع فردی تون

    • ناشناس

      دنیا دو روزه نیست هر فرد ۶۰ الی ۹۰ سال عمر میکنه ۴۳ سال عمر کمی نیست که با جنگ و بدبختی بگذره…. ما خودمون قژعی برق مکرر داریم بعد اینا نیروگاهی نمیتون برا خودشون بسازن.پول رو میبرن تو کشور دیگه که شرکت های دیگه برا اون کشور نیروگاه بسازن این اسمش وجودانه؟خودت بسنج این انسانیته ملتت در فقر باشن کشتی کشتی بنزین و سوخت رایگان بدی کشورهای دیگه؟انصاف اینه؟؟اگر پولتون زیادی کرده اول فقر بدبختی رو از کشور خودمون ریشه کن کنید بعد بدید کشور۶ای دیگه.تاسف

  • محمد

    فعلآ در مصرف گاز صرفه جویی کنید تا در زمستان خاموشی برق نداشته باشیم!!!
    اگر توان احداث نیروگاه داریم بهتر است چند نیروگاه در مجموع حداقل به ظرفیت 10 هزار مگاوات در ایران بسازیم تا خاموشی ها کمتر شود…..

  • محمد

    به نظر من، کاملا مشخصه که این خبر را برای ایجاد نفرت و با هدف سیاسی تنظیم کرده اید.

  • ناشناس

    ساخت نیروگاه رایگان، غیر ممکنه. صد در صد آورده ارزی برای ایران دارد.

  • ارمین

    کار بسیار خوبی هستش
    اگر قیمت برق رو به صورت تجاری به اونها بفروشه
    مشکل ایران حدود ۱۵ روز الی ۱ ماه بسته به گرمای تابستان هستش
    اونهم اگر مدیریت مصرف باشه میشه گذر کرد ازش و برای رفع این مدت زمان کوتاه الکی باید چندتا نیروگاه بزنیم که بعد از پیک مصرف بلااستفاده یا با راندمان بسیار پایین کار میکنن و اصلا به صرفه نیست
    البته منکر اسایش مردم نیستم باید مردم حداقل امکانات رو داشته باشن
    اگر نیروگاه رایگان هم ساخته بشه ولی برق تولیدی با قیمت خوب فروخته بشه آورده خوبی داره و تا سالهای سال درآمد خواهد داشت و اگر در آینده بتونیم درعراق و سوریه هم نیروگاه بزنیم و همه اینها شبکه بشن به هم، علاوه بر درآمد زایی دلاری و فروش برق با قیمت‌های تجاری صادراتی ، مشکل برق کشور در اون مدت کم هم رفع میشه
    اگر قراره در ایران نیروگاه بزنیم و به شبکه فرسوده با قیمتهای بسیار کم‌ و با سوبسید و … به مردم بدیم بهتره در خارج از کشور بسازیم و به اونها ه صورت ارزی بفروشیم

  • ناشناس

    ایران مشکل برق نداره و قبلا هم نداشتیم. فقط در دوره 8 ساله دولت 11 و 12 این مشکلات ایجاد شده.

  • .‌‌

    با کشور های قدرتمند دنیا دشمنیم و با کشور های بدبخت تر از خودمون دوستی میکنیم …. ،
    گدا به گدا ، رحمت به خدا