کد مطلب: ۶۱۸۸۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نفت ایران، ۵ دلار ارزان‌تر از نفت اوپک

نفت ایران، ۵ دلار ارزان‌تر از نفت اوپک

اوپک در گزارش جدید خود قیمت نفت ایران را ۵ دلار ارزان‌تر از نفت بقیه اعضا اعلام کرده است. این در حالی است که رییس جمهور، خبر از افزایش ۴۰ درصدی درآمدهای نفتی می‌دهد و حالا نگرانی از ارزان‌فروشی نفت در کشور به شدت افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بنا بر آخرین گزارش اوپک، نفت سنگین ایران ۵ دلار از قیمت متوسط اعضای اوپک ارزان‌تر است. این در حالی است که در این هفته، قیمت نفت برنت رکورد زده و به بیش از ۸۶ دلار رسیده است.

در همین هفته، دولت سیزدهم اعلام کرده که میزان فروش نفت ایران افزایش یافته و پول نفت هم دریافت می‌شود. حالا با توجه به گزارش اوپک، نگرانی از ارزان فروشی نفت ایران شدت گرفته است.

777777

*منبع جدول سایت اوپک است.

درآمدهای نفتی ایران در بودجه ۱۴۰۱

آمار فروش نفت و قیمت نفت در ایران محرمانه است و دقیقا مشخص نیست ایران چقدر نفت و با چه قیمتی می‌فروشد اما محمد حسینی، مشاور کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مجلس در گفتگو با تسنیم گفته بود: درآمد دولت در سال ۱۴۰۱ از محل فروش نفت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است.

میزان فروش نفت در بودجه ۱۴۰۱ هم روزانه ۱٫۲ میلیون بشکه پیش‌بینی شده است.

دولت در سال جاری، پیش‌بینی کرده بود که سهم نفت از بودجه ۱۴۰۰، حدود ۳۴۹ هزار میلیارد تومان بوده که ۱۵۳ هزار میلیارد تومان آن باید از محل صادرات نفت تامین می‌شد.

البته کارشناسان انتقادات زیادی به این ارقام داشتند اما زنگنه، وزیر وقت نفت در صحن مجلس و برای دفاع از پیش‌بینی فروش روزانه ۲٫۳ میلیون بشکه نفت گفته بود که در صورت رفع تحریم‌ها قادر به فروش این میزان نفت هستیم.

رییسی سناریوی روحانی را ادامه می‌دهد؟

این اعداد در حالی پیش‌بینی می‌شوند که ایران به دلیل تحریم‌ها، نتوانسته پول نفت خود را دریافت کند و حدود ۴۲ میلیارد دلار از منابع ارزی‌اش در کشورهای دیگر بلوکه شده و ایران در این چند سال اخیر در ازای پول نفت، کالاهایی مانند برنج، چای و نفت دریافت کرده است.

با این حال، رییسی چند روز پیش اظهار کرده بود که دولت سیزدهم دیگر نگران فروش نفت نیست؛ صادرات نفت ۴۰ درصد افزایش داشته و پول نفت هم به کشور بازمی‌گردد. جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم جداگانه، این خبر را تایید کرده‌اند.

خجسته‌مهر بدون ارائه آمار و ارقام گفته بود: از گفتن اعداد و ارقام صادرات معذور هستم، فقط در همین حد می‌توانم توضیح بدهم که وضعیت بهتر شده است. ما در شرکت ملی نفت ایران وظیفه داریم نفت را بفروشیم و پول نفت را تحویل بانک مرکزی دهیم.

بنا بر آنچه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و وزیر نفت می‌گویند پول صادرات نفت در دولت سیزدهم به کشور وارد می‌شود. اما چه اتفاق جدیدی رخ داده که ایران می‌تواند پول نفتش را دریافت کند؟ از طرف دیگر، اگر پول‌ نفت صادراتی به کشور بازمی‌گردد پس چرا دلارهای بلوکه‌شده حاصل از فروش نفت، هنوز آزاد نشده؟

چین خریدار بیشترین نفت ایران

این ادعاها در زمانی مطرح شده که جمعه هفته گذشته، وزیر امور خارجه ایران با وزیر امور خارجه چین دیدار کرد. آن‌ها پس از این دیدار از آغاز فاز اجرایی قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین خبر دادند.

نشریه پترولیوم اکونومیست در ۱۲ شهریور ۹۸ درباره این قرارداد نوشته بود که در این قرارداد مقرر شده چین نفت و گاز ایران را با ۳۰ درصد تخفیف بخرد. این کشور برای پرداخت پول نفت ایران دو سال مهلت دارد و بعد از این مدت هم می‌تواند بازپرداخت بدهی نفتی خود را با یوآن انجام دهد.

این نشریه گفته بود که چین می‌تواند دو سوم مبلغ خرید نفت و گاز را به صورت نقدی (یوآن) به ایران پرداخت کند و یک سوم بقیه را به شکل کالا و خدمات.

این‌ها همه در حالی است که معامله‌گران چینی به رویترز گفته‌اند نفت ایران حدود ۶ یا ۷ دلار ارزان‌تر از نفت خاورمیانه است.

چین بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است و حالا، اظهارات این مقامات و آغاز قرارداد ۲۵ ساله تحلیل‌گران را نسبت به ارزان‌فروشی نفت ایران نگران‌تر از همیشه کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.