کد مطلب: ۶۱۷۰۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

امتیاز نفتی ایران به چین/ خرید ۲۵ ساله نفت با تخفیف ۳۰ درصدی؟

امتیاز نفتی ایران به چین/ خرید ۲۵ ساله نفت با تخفیف ۳۰ درصدی؟

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین وارد مرحله اجرایی شده است. قراردادی که گفته می‌شود باعث سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری در صنعت نفت و انرژی ایران می‌شود. اما ایران در مقابل قرار است چه امتیازی به چین بدهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اگرچه هنوز جزئیاتی از قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین منتشر نشده اما برخی رسانه‌ها اطلاعاتی از این قرارداد منتشر کرده‌اند. اطلاعاتی که می‌گوید احتمالا بر اساس این قرارداد ایران امتیازات نفتی زیادی به چین داده است.

نشریه پترولیوم اکونومیست در ۱۲ شهریور ۹۸ مدعی شد که قرار است چین ۲۸۰ میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز ایران و ۱۲۰ میلیارد دلار در صنعت حمل و نقل ایران سرمایه‌گذاری کند.

همچنین محمود نبویان، نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته بود چین در مقابل امتیازاتی که در این قرارداد از ایران گرفته، «تضمین داده است که تا ۲۵ سال از ما نفت خریداری کند.»

اما نفع چین از این قرارداد چیست؟

۱- چین در اولویت واگذاری پروژه‌های نفتی ایران است.

۲- چین نفت و گاز ایران را با ۳۰ درصد تخفیف می‌خرد.

۳-چین برای پرداخت پول نفت ایران دو سال مهلت دارد. بعد از این مدت هم می‌تواند بازپرداخت بدهی نفتی خود را با یوآن انجام دهد.

۴- چین می‌تواند دو سوم مبلغ خرید نفت و گاز را به صورت نقدی (یوآن) به ایران پرداخت کند و یک سوم را به شکل کالا و خدمات.

قرارداد ۲۵ ساله صادرات نفت ایران را افزایش داد؟

آنگونه که وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین از ۲۴ دی ماه وارد مرحله اجرایی شده است. اگرچه برخی می‌گویند چین مدام در حال افزایش خرید نفت خود از ایران است. البته خرید غیررسمی و با تخفیف!

شاید به همین دلیل (اجرایی شدن قرارداد ۲۵ ساله) بوده که بلومبرگ اعلام کرده چین در ماه نوامبر، ۱۸ میلیون بشکه معادل ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران خریده و خرید نفتش از ایران را ۴۰ درصد افزایش داده است. این رسانه همچنین ادعا کرده بود که چین نفت ایران را ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار خریده است.

همزمان با انتشار خبر افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت به چین، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم در گفتگویی با فارس، افزایش یافتن صادرات نفتی ایران را تایید کرد و به فارس گفت: از گفتن اعداد و ارقام صادرات معذور هستم، فقط در همین حد می‌توانم توضیح دهم که وضعیت بهتر شده است. حالا با سه سرنخ مواجهیم؛ قرارداد ۲۵ ساله، افزایش صادرات ایران، افزایش ۴۰ درصدی خرید نفت چین. اما آیا قرارداد ۲۵ ساله باعث افزایش صادرات نفت به ایران شده است؟

چین شریک قابل اعتمادی است؟

ایران و چین در حالی اعلام کردند قرارداد ۲۵ ساله وارد مرحله اجرایی شده که اتاق بازرگانی تهران گزارش داده ایران از دی ماه ۹۹ تا تیرماه سال جاری (۷ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱)، در مجموع ۱۰٫۹ میلیون دلار نفت به چین فروخته است. در حالی که عربستان در هفت ماهه نخست امسال ۲۳ میلیارد دلار نفت به چین صادر کرده و این میزان دو هزار برابر میزان صادرات نفت ایران به چین بوده است.

کاهش ۹۹ درصدی خرید چین از ایران در زمان انعقاد قرارداد ۲۵ ساله اتفاق افتاد. سند راهبردی میان ایران و چین در فروردین ۱۴۰۰ امضا شد و چین از دی ماه ۹۹ تا تیر ۱۴۰۰، میزان خرید نفتش از ایران را ۹۹ درصد کاهش داد و حدود دو هزار برابر ایران از عربستان نفت خرید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این سند جزییات خاصی ندارد بلکه یک سری کلیات است، در واقع بررسی می‌شود که بین دو کشور چه زمینه‌هایی برای همکاری فراهم است. ابزار هر رابطه اقتصادی هم داشتن رابطه پولی، مالی و بانکی مشخص و برای تجارت حمل و نقل و بیمه است که در این زمینه توافقات کلی انجام شده است. جزییات موضوع در تعریف پروژه‌ها مشخص می‌شود.
    خبر قیمت فروش نفت مستند نیست.

  • ناشناس

    باید دید نظر مردم ایران که صاحبان اصلی این آب و خاک هستن چیه؟

  • ناشناس

    امضای چنین قراردادی به مذاق سیاسی امریکا چندان خوش نمی‌آید، بعد از انتشار این خبر بایدن گفت که یکسال است نگران همکاری ایران و چین است.

  • ناشناس

    ۳۰ درصد تخفیف، پولش را بعد از ۲ سال بدهد آنهم به یوان جسن یک شدم پول را هم در ازایش کالاهای بی مصرف به ما بیاندازد. بعد، امتیلز و قول از آنها گرفته ایم که قول بدهند تا ۲۵ سال از ما با این شرایط نفت ببرند!!!?

  • ناشناس

    خیلی جالبه اقلام مصرفی مردم بیچاره که تولید داخلی هست با قیمت پایین به خودشون عرضه نمیکنند ولی سرمایه ملی کشور با 30درصد پایینتر میفروشند

    • ع

      آقایان به داد ایران برسید
      ایران را کردند بازاری از برای چین
      نفت را مفت به چین می دهند و از آن طرف کالاهای چینی که با نفت ایران ساخته می شود وارد میکنند.
      می خواهند چینی ها را بیاورند تا در همه زمینه ها دخالت کنند و تا می توانند از سرمایه های این مملکت برای خودشان بردارند همانطور که دیدید چه بلایی سر ماهیگیران جنوبی آمد. میخواهند تولید داخلی را نابود کنند. میخواهند زندگی کارگران را نابود کنند کما اینکه حالا هم زندگیشان به سختی میگذرد.
      ای آزادیخواهان ایران به داد ایران برسید.
      این میهن پرستان به داد این سرزمین برسید.

  • ناشناس

    با قدیم فرقی نکرده قدیم باج به امریکا میدادیم حالا ب ب ب

  • ناشناس

    اگر حساب باج باشه به امریکا باج بدیم که بهتره من سر درنمی اورم اینکه از مستعمره بودن بدتره هیچ کشوری دیگه مستعمره نیست ایران خودش ولمت مستعمره چین کرده واقعا خنده داراست چین سرمون باپنبه می بره امریکا لاقل با تفنگ لااق یکباره جون می دیم

  • ناشناس

    فرار مغزها بسته بودن تجارت تحریم

  • ناشناس

    شما مزایا یش بفرمایید ما متوجه شویم

  • امین

    وقتی کسی به دلیل تحریم آمریکاخریدارنیست پس نفت را چه کار کنیم؟ امیدوارم این قرارداد زودتر اجرا شود.

    • رضا

      دقیقا در شروع حمله روسیه به اوکراین اروپا و آمریکا چراغ سبز ب ایران نشون دادن برای فروش نفت وگاز که روس‌ها چون بنفعشون نبود مانع شدن و دولتمردان ما هم خام روس‌ها شدن که اگر منافع ملی را فدای خاسته نابجای عالیجناب پوتین نمیکردن الان بجای فروش نفت وبنزین ارزان با تخفیف ۳۰درصدی وبیشتر وگرفتن یوان پول بی ارزش چین الان بالای یک ونیم ملیون بشکه در روز آزادانه نفت میفرختیم ودلار و یورو میگرفتن که نه دلار بشه۴۰ تمن ونه اعتراضی بخاطر مشکلات مالی راه می‌افتاد فقط از روسیه وچین دارن بازی میخورن وهنوز هم نمیفهمن

    • ناشناس

      اانقدر گمانه زنی های عجیب بی مبنا نکنید انقدر چین و روس هراسی نکنید
      همه دنبال منافعشونن
      دو بار با آمریکا بستیم حاصلش شد قطعنامه دوره اول و فشار حد اکثریت دوره دوم
      حالا این سمت هم یکبار ارزش امتحان کردن داره
      بلکه از این وضعیت خارج بشیم