کد مطلب: ۸۰۲۰۳۵

قیمت آریسان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲/ تفاوت ۱۵۱ میلیون تومانی کارخانه و بازار جانشین وانت پیکان

قیمت آریسان 5 اردیبهشت 1402/ تفاوت 151 میلیون تومانی کارخانه و بازار جانشین وانت پیکان

آریسان 2 هم‌اکنون به عنوان جانشین وانت پیکان در حال تولید است. این خودرو در درب کارخانه با قیمت 285 میلیون تومان فروخته می‌شود که تفاوت 151 میلیون تومانی با بازار آزاد دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایران خودرو در اوایل دهه 90 جایگزین جدیدی را برای وانت پیکان معرفی و خودروهای پژو 405 و پژو پارس را تبدیل به وانت و با نام وانت آریسان روانه بازار کرد. البته ضعف‌های موجود در آریسان موجب شد تا تولید این خودرو متوقف و خودرویی با پیشرانه‌ای قوی‌تر به نام آریسان 2 به بازار عرضه شود.

این خودرو در درب کارخانه 285 میلیون تومان قیمت دارد. این درحالی است که آریسان 2 در بازار آزاد در نرخ 436 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. یعنی تفاوت قیمت کارخانه و بازار این خودرو به 151 میلیون تومان می‌رسد.

مشخصات فنی آریسان 2

پیش از ورود آریسان به بازار ایران، ایران خودرو محصولی به اسم پژو روآ در سبد محصولات خود داشت که ترکیب بدنه پژو ۴۰۵ و موتور پیکان بود. این رویه برای تولید آریسان هم ادامه پیدا کرد، تا وانت جدید هم با پیشرانه دوگانه‌سوز پیکان وانت روی خط تولید قرار بگیرد.

در نتیجه، موتور دوگانه‌سوز ۱.۷ لیتری زیر کاپوت آریسان قرار گرفت که با بنزین ۸۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و در حالت گازسوز حداکثر ۷۳ اسب بخار قدرت دارد.

پیشرانه آریسان قدیمی و پرمصرف است و در هر صد کیلومتر ۹.۲ لیتر بنزین و ۹.۹ لیتر گاز می‌سوزاند و یکی از دلایل توقف تولید این وانت، همین مصرف بالا و آلایندگی موتور است.

آن‌گونه که خودرو 45 نوشت، یکی دیگر از معایب مهم وانت آریسان، ضعف شاسی است که در بعضی موارد تحمل بار را ندارد و از وسط می‌شکند و تا می‌شود.

هر چند آریسان از نظر امکانات مجهزتر از وانت پیکان باردو است، اما این تجهیزات به کیسه هوا، ترمز ABS، فرمان هیدرولیک و شیشه بالابر برقی خلاصه می‌شود.

برای مطالعه بیشتر، خبر ک دام محصولات در طرح یکپارچه خودرو عرضه می‌شود؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.