کد مطلب: ۷۷۳۵۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تقسیم امتیاز در وزارت صمت/ جانبازان واردکننده خودرو می‌شوند؟

تقسیم امتیاز در وزارت صمت/ جانبازان واردکننده خودرو می‌شوند؟

واردات خودرو همچنان با ابهامات فراوانی همراه است. اما دولت در عوض طرح جدیدی را ارائه داده که بر اساس آن جانبازان بالای 50 درصد می‌توانند واردکننده خودرو شوند. با توجه به مشکلات واردات، آیا این طرح به نفع جانبازان تمام می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌رغم اینکه واردات خودرو در روزهای پایانی سال جاری هنوز به قطعیت و تصمیم‌گیری شفافی نرسیده است، دولت و وزارت صمت تصمیم‌گیری‌های جدیدی در رابطه با واردات خودرو در سال آینده می‌گیرد.

طبق بودجه‌ای که برای واردات خودرو در سال 1402 در نظر گرفته شد، منابع ارزی واردات خودرو در سال آینده دو برابر شده است و شرکت‌های واردکننده می‌توانند جمعاٌ تا سقف دو میلیارد دلار خودرو وارد کشور کنند.

در این میان، بسیاری از نهادها شروع به سهم‌خواهی از جریان واردات خودرو کردند. برای مثال، دی سال جاری بود که کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: تقاضای ما از دولت این است که تعدادی از خودروهای وارداتی را که در حال ورود به کشور هستند در قالب تاکسی در اختیار شهرداری تهران قرار دهد.

اما وزارت صمت در پاسخ به این درخواست اعلام کرد که خودروهای وارداتی در حال حاضر قابلیت تبدیل‌شدن به تاکسی را ندارند.

جانبازان واردکننده خودرو می‌شوند؟

حال دولت تصمیم جدیدی را در رابطه با ورود خودروهای خارجی به کشور اضافه و بحث واردات خودرو را با ابهامات بیشتری همراه کرده است.

در نشست علنی نوبت عصر دیروز، شنبه 13 اسفند، مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، وزارت صمت مکلف شد به برخی از جانبازان بالای ۵۰ درصد مجوز واردات یک دستگاه خودرو بدهد.

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مجلس، در رابطه با این تصمیم جدید دولت به فارس گفت: تعداد جانبازان 70 درصد 9 هزار نفر و جانبازان 50 درصد به بالا 20 هزار نفر است.

طبق اظهارات این نماینده مجلس، یعنی در سال آینده حداکثر 29 هزار دستگاه از خودروهای وارداتی تنها به سهمیه جانبازان اختصاص خواهد یافت.

پای واردات خودرو به بازار سیاه باز می‌شود؟

تخصیص سهمی از واردات به نهاد یا گروهی خاص جریان تازه‌ای در کشور نیست. اما مساله‌ای که در این بین مطرح می‌شود، ایجاد رانت و بازار سیاه در بحث واردات خودرو است. بدیهی است که تمام 29 هزار جانبازی که در کشور هستند متقاضی برای خرید خودروهای وارداتی نیستند.

حال با توجه به این شرایط، احتمالاٌ جریانی مانند جریان بازار سیاه اجاره کارت ملی مادران برای شرکت در طرح جوانی جمعیت خودروسازان راه بیفتد. در این صورت می‌شود که واردات خودرو به نام جانبازان، اما به کام افراد سودجو تمام می‌شود.

ارز واردات خودرو تامین می‌شود؟

نکته دیگری که در رابطه با اعطای مجوز واردات خودرو برای جانبازان 50 درصد به بالا مطرح می‌شود، مشکلات تامین ارز است.

به‌رغم اینکه آیین‌نامه وارات خودرو در سال 1401 تدوین شده بود و یک میلیارد دلار نیز ارز برای اجرای این طرح تخصیص داده شده بود، اما همان‌طور که مشاهده می‌شود، در روزهای پایانی سال تنها تعدادی محدود خودرو وارد کشور شده است.
حال این پرسش مطرح است که وزارت صمت و دولت چگونه می‌تواند ارز موردنیاز واردات خودرو برای جانبازان در سال آینده را تامین کند؟

ابهام دیگری که در رابطه با این موضوع وجود دارد این است که آیا وزارت صمت اولویتی در واردات خودرو مخصوص جانبازان و افراد عادی ایجاد می‌کند؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها باید منتظر جزئیات بیشتری از تصمیم جدید دولت ماند و مشاهده کرد که وزارت صمت می‌تواند این طرح را اجرا کند و خودروهای خارجی به دست جانبازان برساند یا خیر؟

برای مطالعه بیشتر، خبر بلوکه‌کردن 60 هزار میلیارد برای خودروهای وارداتی را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط جانبازان پنجاه در صد پس تکلیف زیر پنچاه درصد چه میشود تبعیض اشکار

  • کیا

    معلومه جانباز هفتاددرصد الان باکلی مشکلات جسمی وسن بالا به چه دردش میخوره خودرو لوکس؟ اما میتونه بفروشه به یه زخمی بزنه اینها خیلی حق گردن مادارند

  • ناشناس

    فقط جانبازان بالای ۵۰ درصد؟همسرم جانباز ۱۰ درصد توی جنگ تحمیلی هست .چندین ماهه که توی قرعه کشیها برای خودروی ایرانی هم برنده نشدیم که دخترم باهاش بره دانشگاه وبرگرده.حق ماها چی میشه.ما همین ۲۰۶ رو به صورت عدالت بهمون بدن هم راضی هستیم.رانت خوارنیستیم

  • ناشناس

    دفعه قبل مجوز واردات از طریق آقای احمدی‌نژاد به جانبازان ۷۰ درصد داده شد باتوجه به دشواری‌ها ونداشتن امکانات برای واردات کار بدست دلالان افتاد آخر مجبور شدند امتیاز واردات به ایران خودرو داده‌شد وآنها را عوض دوخودرو ایرانی به جانبازان دادند این نوع امتیاز دهی بسیار کار غلطی است بهتر است دولت خود وارد کند وبه جانبازان بدهد چون این کار مشکلات بسیاری برای جانبازان وحتی گرفتاری اجتماعی ایجاد خواهد کرد دانشجوی دکترا

  • ناشناس

    بنظر دولت پژوهشی عمل نمیکند

  • محمد

    چرا رانت خواران دست ازسر طبقه ضعیف جامعه یعنی جانبازان برنمیدارند ازحلوا حلوا که دهن شیرین نمی شودسال ۱۴۰۰هم گفتند به جانبازان ۲۵درصدبه بالاوشهدای حرم خودروقسطی میدهیم چقدردروغ و اجهاف در حق ما میکنند دیگه بسه توروخدا بس کنید.

    • ناشناس

      طبقه ضعیف جامعه بیا 7تومان حقوق بازنشستگی دارم این بهت بدم