کد مطلب: ۷۶۶۰۲۳

دیگنیتی پرایم بخریم یا پرستیژ؟/ بازار کراس‌اوورها در اختیار ۲ محصول چینی

دیگنیتی پرایم بخریم یا پرستیژ؟/ بازار کراس‌اوورها در اختیار 2 محصول چینی

پس‌ از گذشت دو سال از عرضه موفق دیگنیتی پرایم، شرکت بهمن موتور تصمیم به عرضه نسخه جدیدتر و بهتر این خودرو با نام دیگنیتی پرستیژ گرفت. نسخه پرستیژ چند بهبود عالی داشته که می‌خواهیم به بررسی آنها بپردازیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس‌ از شراکت دو خودروساز ایران خودرو و فردا موتور با کمپانی دانگ‌فنگ چین، شرکت بهمن موتور نیز همکاری خود را با این خودروساز چینی آغاز کرد. خودروی دانگ‌فنگ ix5 که با نام دیگنیتی پرایم در بازار ایران عرضه شد، نتیجه همکاری این‌ دو شرکت بود.

پس از دو سال از عرضه موفق دیگنیتی پرایم، شرکت بهمن موتور تصمیم به ارائه یک مدل بالاتر با رفع نواقص خودروی قبلی گرفت که حاصل آن، دیگنیتی پرستیژ شد.

دیگنیتی پرستیژ نسبت به دیگنیتی پرایم، بهبود قابل توجهی در بخش قوای فنی داشت. در این گزارش سعی می‌کنیم ببینیم که آیا این اختلاف قیمتی که بابت خرید مدل بالاتر پرداخت می‌کنیم، ارزش دارد یا خیر؟

مشخصات فنی

دیگنیتی پرایم از یک پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ با حجم 1.5 لیتر بهره می‌برد که به کمک گیربکس CVT، این نیرو را فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

نسخه پرستیژ با رفع این نواقص، یک موتور چهارسیلندر 2 لیتری با تکنولوژی توربوشارژ GDI دارد که این نیرو را به کمک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

سایر مشخصات این دو خودرو به شرح زیر است.

پرایم و پرستیژ اینفو 1

با توجه به این آمار، برتری دیگنیتی پرستیژ را نسبت به نسخه پرایم کاملا درک می‌کنیم. چراکه پیشرانه کم‌حجم و ضعیف قبلی جای خودرا به یک پیشرانه جدیدتر و قدرتمندتر داد.

همچنین گیربکس حوصله‌سربر CVT که تاثیر زیادی در شتاب‌گیری پایین خودرو داشت، تعویض شده و یک گیربکس شش سرعته AT به‌جای آن قرار گرفت که موجع‌به بهبود چشم‌گیر در تاخیر پدال گاز شد.

طراحی ظاهری

گرچه دو خودروی دیگنیتی پرایم و پرستیژ از لحاظ ظاهری شباهت بسیار زیادی باهم دارند، اما وجود برخی ریزه‌کاری‌ها، باعث تفاوت ظاهری مدل پرایم با پرستیژ می‌شود.

در قسمت جلوی خودرو، طرح سپر دیگنیتی پرستیژ با طرح قبلی تفاوت زیادی داشته و چراغ‌های پایین سپر، مقداری به سمت داخل کشیده شده که باعث بهبود ظاهری این خودرو نسبت به دیگنیتی پرایم می‌شود.

لازم به‌ذکر است طرح جلوپنجره کهکشانی و لوگویی که وسط آن طراحی شده، شباهت بسیار زیادی به محصولات الکتریکی کمپانی مرسدس‌بنز دارد.

پرستیژ

در بخش جانبی تنها تفاوتی که به‌چشم می‌خورد، تعویض رینگ‌های 18 اینچی طرح قبلی با رینگ‌های 20 اینچی طرح جدید است. این رینگ‌های مشکی رنگ، ظاهر خودرو را بسیار جذاب‌تر کرده است.

در قسمت عقب خودرو، دیفیوزر نقره‌ای رنگ دیگنیتی پرایم جای خودرا به دیفیوزر مشکی داده. همچنین دیگنیتی پرستیژ از دو عدد اگزوز دوبل در هر طرف استفاده می‌کند که در نسخه قبلی، اگزوزها از یک خروجی بهره می‌بردند. هرچند که وجود دو عدد اگزوز دوبل برای خودروی چهارسیلندر ضروری نیست.

متاسفانه همانند قسمت جلو، در بخش پشتی نیز یک کپی دیگر در طرح چراغ‌های عقب می‌بینیم که از پورشه ماکان مدل 2019 به بالا الهام گرفته شده است.

به صورت کلی ابعاد دیگنیتی پرستیژ نسبت به پرایم، کمی بزرگ‌تر شده و بهبودهای ظاهری اندکی را تجربه کرده است. همچنین می‌توان گفت ظاهر این دو محصول چینی به نسبت برخی‌از رقبای دیگر، واقعا جذاب طراحی شده است.

طراحی داخلی

تقریبا می‌توان گفت داخل کابین دیگنیتی پرایم، هیچ تفاوتی با دیگنیتی پرستیژ ندارد. تنها تفاوتی که به‌چشم می‌خورد، پشت آمپر تمام دیجیتالی است که در نسخه پرستیژ تعبیه شده، درحالی‌که نسخه پرایم از یک نمایشگر آنالوگ بهره می‌برد.

اما فضای کلی در داخل کابین این دو برادر چینی، به نسبت از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. جنس اکثر قسمت‌هایی که در تماس با دست هستند، از چرم و پلاستیک نرم استفاده شده و باعث گرفتن حس خوب هنگام رانندگی با این دو کراس‌اوور کوپه می‌شود.

متاسفانه در بخش داخلی نیز همانند بخش خارجی، کپی‌کاری‌های چینی به چشم می‌خورد. برای مثال طرح غربیلک فرمان، شباهت بسیاری به غربیلک محصولات مرسدس بنز دارد.

prestige interior

برای کنسول وسط از طرح مشکی پیانویی استفاده شده که در بلندمدت با افتادن خط‌وخش، چهره زشتی به کابین می‌بخشد. یکی از ایراداتی که می‌توان به این خودرو گرفت، دوربین‌های جانبی آن است که از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیست.

در وسط داشبورد، نمایشگر 12 اینچی دیده می‌شود و دکمه‌های تنظیم سیستم تهویه مطبوع به صورت دیجیتالی، زیر این نمایشگر تعبیه شده که موجع‌به حواس پرتی راننده هنگام رانندگی می‌شود.

فضای پا و سر برای سرنشینان عقب، قابل قبول و مناسب است. بنابراین در سفرهای طولانی با این خودرو، سرنشینان اذیت نمی‌شوند.

آپشن‌ها و امکانات

علاوه‌بر بخش فنی و ظاهری، در قسمت آپشن‌ها و امکانات رفاهی نیز خودروی دیگنیتی پرستیژ، برتری بیشتری نسبت به دیگنیتی پرایم دارد.

آپشن‌هایی نظیر کروزکنترل، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، سنسور باران، سنسور دنده عقب، سنسور فشار باد تایر، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، فرمان برقی حساس به سرعت و دکمه‌های کنترلی روی فرمان آن دسته‌از آپشن‌هایی است که در نسخه پرایم نیز به چشم می‌خورد.

آپشن‌ها و امکانات جدیدی که در دیگنیتی پرستیژ دیده می‌شود سیستم صوتی جدید با برند پایونر، شارژر بی‌سیم تلفن‌همراه، نورپردازی داخلی و تنظیم صندلی 10 حالته برقی را می‌توان نام برد که در دیگنیتی پرایم تنظیم این صندلی شش حالته است.

قیمت دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرایم در نهم اسفندماه 1401 با قیمت دو میلیارد و 260 میلیون تومان در بازار معامله شد. قیمتی که کارخانه برای این نسخه درنظر گرفته، 935 میلیون تومان است.

دیگنیتی پرستیژ در این تاریخ به قیمت دو میلیارد و 950 میلیون تومان در بازار معامله شد و قیمت کارخانه آن، یک میلیارد و 120 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

سخن آخر

تا اینجا مارا همراهی کرده باشید، تفاوت دو نسخه پرایم و پرستیژ برایتان کاملا آشکار شده است.

اگر در انتخاب خودرو، به ظاهر اهمیت بسیاری می‌دهید، این دونسخه تقریبا هیچ تفاوتی باهم ندارند. اما اگر پیشرانه تند و تیز برایتان اهمیت بیشتری دارد، باید نسخه پرستیژ را انتخاب کنید. باتوجه به اختلاف قیمت حدود 600 میلیونی که این دونسخه باهم دارند، تصمیم با شماست که ببینید آیا امکانات بیشتر، ارزش پرداخت این تفاوت قیمتی را دارد یا خیر.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.