خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۷۷۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت جدید خودروهای مونتاژی مورد تائید سازمان حمایت نیست

قیمت جدید خودروهای مونتاژی مورد تائید سازمان حمایت نیست

جدول قیمت‌های جدید خودروهای مونتاژی امروز منتشر شد. اما این جدول شامل بخشی از خودروها بود و قیمت تمام خودروها در آن ذکر نشده است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این جدول نیز مورد تایید خودروسازان و سازمان حمایت نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت جدید خودروهای مونتاژی پس یک تاخیر 20 روزه، امروز توسط شورای رقابت اعلام شد. در ابتدا شورای رقابت اعلام کرده بود که خودروهای مونتاژی در کشور قیمت بالایی دارند و قرار نیست این خودروها با افزایش قیمت مواجه شوند و حتی تعدادی از خودروها کاهش قیمت خواهند داشت.

خودروسازان پس از انتشار این خبر پیش‌دستی کردند و محصولات خود را تا 565 میلیون تومان بالا بردند. اما شورای رقابت به این افزایش قیمت واکنش نشان داد و اعلام کرد که این قیمت‌های اعلامی مورد تایید شورا نیست.

حال قیمت‌های جدید اعلام شده است و گفته می‌شود خودروهای مونتاژی 17 درصد گران شده‌اند. اما همان‌گونه که مشاهده می‌شود، قیمت‌های جدید 100 تا 800 میلیون تومان پایین‌تر از قیمت فعلی این خودروها در درب کارخانه‌اند.

کدام نرخ معیار فروش خودروهای مونتاژی است؟

با اعلام قیمت‌های جدید خودروهای چینی این مساله مطرح می‌شود که خودروسازان کدام از نرخ‌های جدید را برای فروش محصولات‌شان معیار قرار می‌دهند؟

اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: شورای رقابت طی یک نامه‌ای به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده اعلام کرد که ملاک عمل خودروسازان از زمانی که دستورالعمل قیمت‌گذاری مشخص شده است، خودروسازی تا زمانی که شورای رقابت اعلام نکند، حق افزایش قیمت محصولاتش را ندارد.

او افزود: اکنون ملاک فروش 17 خودروی مونتاژی قیمت‌های شورای رقابت است و اگر خودروسازی بر این ملاک عمل نکند باید سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید کننده به قضیه ورود پیدا کند.

قیمت‌های جدید خودروهای مونتاژی صحیح نیست

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان حمایت نشان می‌دهد که قیمت‌های جدید مورد قبول سازمان نیست. چراکه این قیمت‌ها بدون هیچ توضیحاتی و صرفا با یک جدول ناقص منتشر شده است. شورای رقابت باید یک نامه رسمی برای خودروسازان ارسال کند و ضمن اعلام قیمت‌های جدید، توضیحات لازم را ذکر کند. برای مثال، شورای رقابت باید اعلام کند که فیدلیتی که هفته گذشته یک میلیارد و 100 میلیون تومان فروخته می‌شد، اکنون چرا 800 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است و مابتفاوت آن چه می‌شود؟

خودروسازان به این جدول منتشرشده در فضای مجازی اکتفا نمی‌کنند و حتی اگر این قیمت‌ها نیز درست باشند، شیوه انتشار آن نادرست است.

علاوه بر آن شورای رقابت باید یک نامه دیگر به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده بفرستد. اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که شورای رقابت هیچ نامه‌ای ارسال نکرده است.

حال این شائبه به وجود می‌آید که شورای رقابتی که ادها می‌کند مخالف قیمت‌گذاری دستوری است و تنها فرمولی به خودروسازان ابلاغ می‌کند، چگونه درصورت بی‌اعتنایی به قیمت‌های جدید شورای رقابت، این مساله را به سازمان حمایت ارجاع دهد؟

فارغ از این مساله سازمان حمایت و تعزیرات می‌توانند مونتاژکاران را در زمان تخلف جریمه و آن جریمه را دریافت کنند؟ درصورتی که هنوز خبری از دریافت جریمه 14 هزار میلیارد تومانی یکی از خودروسازان خصوصی به دلیل گران‌فروشی نیست.

خودروسازان با شورای رقابت همکاری نمی‌کنند

در این میان باید به این نکته توجه کرد که تنها قیمت 17 خودروی مونتاژی اعلام شده است و قیمت جدید همه خودروها اعلام نشد.

سخنگوی شورای رقابت در این‌باره به تجارت‌نیوز توضیح داد: قیمت خودروهایی که اعلام نشده‌اند، درحال محاسبه هستند.

او در رابطه با علت تاخیر در اعلام قیمت سایر خودروها بیان کرد: سایر خودروسازان باید صورت‌های مالی خود را به شورای رقابت تحویل می‌دادند تا با اطلاعات دقیق قیمت‌های جدید محاسبه شود. اما برخی از آن‌ها با شورای رقابت همکاری نکردند و به همین علت محاسبات دچار اختلال شد.

برخی از خودروسازان در واکنش به اظهارات سخنگوی شورای رقابت ادعا کردند که در رابطه با علت اعلام‌نشدن قیمت محصولات‌شان بی‌اطلاع هستند و همه مدارک لازم را به سازمان حمایت ارسال کردند تا به شورای رقابت انتقال دهند.

این خودروساز در مورد زمان اعلام قیمت جدید محصولات‌شان اظهار بی‌اطلاعی کردند.

حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که شورای رقابت در روزهای آینده قیمت خودروهای جامانده از لیست را اعلام می‌کند یا بازار باید مجدداً شاهد تاخیر 20 روز باشد؟

برای مطالعه بیشتر، خبر قیمت 17 خودروی مونتاژی اعلام شد+ جدول را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.