کد مطلب: ۷۶۱۹۴۱

۴ سناریو از قیمت خودرو در بازار شب عید

4 سناریو از قیمت خودرو در بازار شب عید

قیمت خودرو در هفته‌ای که گذشت نوسانات زیادی را تجربه کرد. اما حال این مساله مطرح می‌شود که بازار تا پایان سال چه روندی را طی می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت خودرو طی هفته گذشته با نوسانات زیادی مواجه شد. در این میان، شاید بتوان گفت تاثیرگذارترین خبری که بر نوسانات قیمتی بازار افزود، خبر توقف تولید پژو 206 بود. انتشار خبر توقف تولید پژو 206 قیمت این خودرو و جایگزین فعلی آن، یعنی پژو 207 را با افزایش شدیدی مواجه کرد. به طوری که پژو 207 این روزها در بازار تا یک میلیارد تومان نیز به فروش می‌رسد.

حال این مساله مطرح می‌شود که بازار خودرو در یک ماه باقی مانده از سال جاری چه روندی را طی می‌کند؟

حتی پراید هم نمی‌توان خرید!

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بازار خودرو در اواخر سال پررونق و از وضعیت رکودی خارج شده است. در این میان، شرکت‌های خودروسازی دیگر طرح فروشی برگزار نمی‌کنند و افراد مجبور به خرید خودرو از بازار آزاد می‌شوند.

او افزود: گرچه سطح معاملات در این روزها بالا رفته است، اما خودروها همچنان با قیمت بالایی خرید و فروش می‌شوند. به‌طوری که با ۱۵۰ میلیون تومان حتی یک پراید سالم نیز نمی‌توان خرید. در نتیجه خرید خودرو برای عموم مردم سخت است

این کارشناس ادامه داد: به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت‌ها در اسفندماه نیز ادامه داشته باشد و شرایط به نفع مصرف‌کنندگان رقم نخورد.

تداوم روند صعودی قیمت خودرو تا پایان سال

همچنین، مرتضی، مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو، به تجارت‌نیوز گفت: به دلیل تداوم روند افزایش نرخ دلار تا پایان سال، پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو در بازار کشور نیز تا پایان سال روند صعودی خود را حفظ کند.

او افزود: وزارت صمت همچنان اصرار دارد قیمت خودرو را با سیاست‌هایی همچون عرضه خودرو در بورس کالا و افزایش تولید کنترل کند. اما همانطور که مشاهده می‌شود این سیاست‌ها کارگشا نبوده و به نظر می‌رسد در آینده نیز به نتیجه مثبت نرسند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: تداوم روند صعودی نرخ خودرو در بازار به دو دلیل وابسته است. نخستین عامل، دلاری بودن بازار خودرو کشور و دیگری نبود ابزار و سیاست قوی و مشخص برای کنترل نقدینگی سرگردان است.

تقویت بازار سیاه کشور

همچنین، بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو به تجارت‌نیوز گفت: هنگامی که نرخ دلار در کشور روند تصاعدی به خود می‌گیرد، کالاها نیز با افزایش قیمت همراه می‌شوند. البته باید اشاره کرد که این افزایش قیمت، مانند افزایش نرخ دلار نیست و قیمت‌ها به صورت پله‌ای افزایش پیدا می‌کنند.

او توضیح داد: عدم مدیریت بازار و صنعت خودرو کشور و تغییر تصمیم‌گیری در رابطه با شیوه عرضه خودرو، باعث شده است بازار سیاه خودرو کشور تقویت شود. شروط جدیدی که برای ثبت‌نام و خرید خودروهای کارخانه‌ای مطرح شده است، این پیام را به بازار سیاه کشور می‌دهد که عرضه همچنان قطره‌چکانی است و دلالان می‌تواند قیمت خودروهای خود را بالا ببرند. چراکه مصرف‌کننده واقعی می‌فهمد که شانس برنده شدن در قرعه‌کشی‌ها بسیار پایین است و به سراغ بازار آزاد برای خرید خودرو می‌رود.

رسم شب عید بازار خودرو

اسد کرمی، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: نوسانات نرخ ارز بسیار بر قیمت خودرو در بازار تاثیرگذار بود. اما از زمانی که عرضه خودرو در بورس کالا افزایش یافت، بازار آشفته‌تر شد. برای مثال، خودروهایی که در بازار با قیمت یک میلیارد و 200 میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، در بورس کالا با قیمت دو میلیارد تومان معامله شد.

کرمی گفت: هر سال بازار شب عید با 10 الی 15 درصد افزایش قیمت همراه می‌شود. این افزایش قیمت ارتباطی با نوسانات دلار ندارد. به نظر می‌رسد بازار خودرو در شب عید نیز به همین شکل باشد.

برای مطالعه بیشتر خبر واکنش بهمن موتور به جریمه 13 هزار میلیاردی: باید تشویق شویم؛ نه تنبیه! را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به نظر من تنها راهی که میشود از این شرایط بیرون بیایید استعفاء دولت ووزیران هست چون طلاحیت اداره جامعه روندارند

  • ناشناس

    گل بزنید در این کارخانه خودروسازی ها را ، از رو هم نمیرن

  • نا اشنا

    تنها راه حل .دولت به سپرده هایی که قصد دارند تبدیل ارزی نمایید، یعنی سپرده رو تبدیل به ارز کند دلار اگر بالا و پایین رفت سپرده گذار ضرر نکند ،قول میدم کل بازارها ثبات پیدا می‌کند و نه ارز و دلار و طلا و ماشین و غیره ثبات پیدا می‌کند، بدین ترتیب مثلا من ۴۵۰ میلیون دارم و قیمت امروز ارز ۴۵۰۰۰ تومان هست تبدیل به ۱۰۰۰۰ دلار می‌شود و دولت متعهد شود که سپرده گذار ۱۰۰۰۰ دلار طلب دارد دلار بالا رفت بیشتر و پایین آمد کمتر .دیگر کسی دنبال خرید ماشین و غیره نمی‌روند و کشور ساکت می‌شود. تنها راه این است.

  • عبدالله

    متاسفانه مدیریت اقتصادی به شیوه مافیای شده نه علمی است،
    دولت اگر بخواهد،میتواند واردات خودرو را به اندازه درخواست بازار(عرضه و تقاضا)وارد کند،اما انگار دولت دراین عرضه کارایی نیست،وشاید مسئولان کشور هم توسط(رشوه) دلالان اداره می شوند

  • ناشناس

    وقتی به بازار خودرو نگاه کنیم، متوجه می شوید، که انگار دولت وسیستم نظارت وجود ندارد،ویا توسط دلالان اداره می شوند

  • ناشناس

    دووولت

  • ناشناس

    دولت باید واردات خودروهای کارکرده را آزد کند تا نیاز بازار خودرو تامین شود.

  • ناشناس

    ای کاش زلزله بیاد فقط کارخونه های خودروساز ایرانی رو با خاک یکسان کنه

  • ناشناس

    خود خودرو ساز دلال صمت ودولت همه یکی هستن وعرضه وقیمت خودشون تعیین میکنن وقیمت خودرو تو بورس هم کلک شرعی وعرفی بین خودشون ودلاله قیمت پایه ضربدر ۲ بعلاوه۱۵ درصد مالیات بعلاوه هزینه پلاک وبیمه ومتفرقه ها میشه همونی که دلشون می خواد بعد هم به ریش مردم بدبخت می خندن ومردم هم جلو جلو پول دو دستی وکالتی وکا دو به خودرو ساز میدن

  • ناشناس

    سرمایمون داغون شد چقدر کار کنیم ی پراید بخریم