کد مطلب: ۷۶۱۰۳۶

خداحافظی بازار با پژو ۲۰۶/ کدام محصول جای خودروی محبوب جوانان را می‌گیرد؟

خداحافظی بازار با پژو 206/ کدام محصول جای خودروی محبوب جوانان را می‌گیرد؟

ایران خودرو روز گذشته از حذف پژو 206 از سبد محصولات خود خبر داد. با این حال بعید به نظر می‌رسد که بازار به این زودی‌ها از خودرو محبوب داخلی دست بکشد. چراکه این شرکت خودروسازی قرار است 206 را با شمایل جدیدی به بازار عرضه کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسفند ماه سال گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، در بازدید از ایران خودرو هشت فرمان به منظور بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور صادر کرد. یکی از این فرامین، توقف تولید حداقل سه خودروی قدیمی و عرضه سه خودروی جدید به ازای آن تا پایان سال 1401 بود. در پی این دستور که به نوعی خطاب به رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، صادر شده بود، مرداد سال جاری، تولید خودروهای سمند و تیبا متوقف شد. حال که سال 1401 رو به اتمام است، تولید پژو 206 نیز متوقف شد.

به نظر می‌رسد حذف پژو 206 از فهرست خودروهای تولیدی ایران خودرو تصمیم دقیقه 90 خودروسازان برای عمل به دستورات رئیس دولت بود. چراکه علت توقف تولید دو خودروی سمند و تیبا مشکلات متعدد فنی اعلام شده بود. اما چنین توضیحی برای توقف تولید پژو 206 از طرف مسئولان خودروساز داده نشد و تنها گفته شد که این اقدام در جهت اجرای فرامین رئیس جمهور بوده است.

بازار با 206 خداحافظی نمی‌کند

در این میان، پرسشی که مطرح می‌شود این است که باید به این زودی با یکی از خودروهای پرطرفدار و جوان‌پسند بازار خداحافظی کرد؟

برای پاسخ به این پرسش، می‌توان به اخباری که چندی پیش منتشر شد توجه کرد. پس از اینکه ایران خودرو اعلام کرد که پژو 206 از سبد محصولاتش حذف خواهد شد، خبری منتشر شد که مشخص کرد بازار همچنان شاهد پژو 206 اما با شمایل جدید خواهد بود.

در این رابطه، در وب سایت ایران خودرو محصولی با نام پژو ۲۰۷ تیپ ۵ وجود دارد و به نظر می‌رسد این شرکت خودروساز قصد دارد پژو ۲۰۷ را با داشبورد پژو ۲۰۶ روانه بازار کند. آن‌گونه که ایران خودرو اعلام کرده است، این پژو 207 است که جایگزین 206 می‌شود. این درحالی است که پیش از این خودروی TF21 به عنوان جایگزین 206 معرفی شده بود.

حذف پژو 206 چه تاثیری در بازار دارد؟

حال این مساله مطرح می‌شود که آیا حذف ۲۰۶ از سبد محصولات ایران خودرو باعث ایجاد نوسانات جدید قیمتی در بازار آزاد می‌شود؟

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: توقف تولید پژو ۲۰۶ هیچ تاثیری در بازار نخواهد گذاشت. با اقدام ایران خودرو این تصور به وجود می‌آید که مردم به سمت خرید ۲۰۷ که جایگزین پژو ۲۰۶ شده است هجوم می‌برند و این تصور درست نیست.

وی افزود: باید به این نکته اشاره کرد که پژو ۲۰۷‌ای که ایران خودرو عرضه می‌کند، در واقع همان 206 مدل پلاس است و در فرانسه شمایل ۲۰۷ به شکل دیگری است. در بازار ایران نیز تاکنون دو محصول ایران خودرو پرطرفدار بود و حال یک محصول آن تولید می‌شود و به نظر نمی‌رسد تاثیر چندانی در قیمت‌ها بگذارد.

جعفری تاکید کرد: مادامی که عرضه خودرو در بورس کالا به روش فعلی ادامه داشته باشد، اقدامات خودروسازان نمی‌تواند تاثیر چندانی در بازار خودرو داشته باشد.

هر جایگزینی موفق خواهد شد؟

آیا خودرو TF21 می‌تواند جایگزین مناسبی برای پژو 206 باشد؟

جعفری توضیح داد: مشخص نیست که خودروی جدید TF21 به اندازه پژو 206 پرطرفدار باشد یا خیر؟ چراکه باید ابتدا این خودرو وارد بازار شود. برای مثال، محصول جدید ریرا در ابتدای رونمایی بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسید. اما هنگامی که نسخه تست آن به خیابان‌ها آمد، مشخص شد که از نظر کیفی در سطح مناسبی قرار ندارد.

او یادآور شد: گرچه معلوم نیست که محصول جدید ایران خودرو با چه کیفیتی قرار است به بازار عرضه شود، اما باید به این نکته اشاره کرد که هر یک از دو خودروساز کشور، یعنی ایران خودرو و سایپا هر محصولی که روانه بازارها کنند به دلیل انحصار موجود در صنعت خودروسازی موفق خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر خبر عربستان چگونه تولیدکننده خودروی برقی شد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا م د

    جانشین پژو ۲۰۶ . ام جی ۳ یا کپی ایرانی آن خواهد بود. از قبل تحریم .قرار بود در ایران خودروی خراسان مونتاژ شود .

  • رضا م د

    ام جی ۳ یا کپی ایرانی آن جایگزین میشوند

  • نوید

    یه خودرو اگه تو ایران همه چیش اکی بود ۲۰۶ بود

  • حمید لوپز

    متن اخرش که نوشته:( به دلیل انحصار موجود در صنعت خودروسازی موفق خواهد شد.) خیلی درد داره

  • ناشناس

    خیلی کاربدی کردین 206روحذف کردن واقعا ناراحتم من عاشق این ماشین بودم چه دلیلی داشت پرایدپیکان روچراحذف نمیکنن حالم ازش بهم میخوره خیلی تکراری شدن دیگه جم نمیکنن واقعا دوست دارم اعتراضم روبکنم چرا؟ماشین به این خوشگلی چش گرگی روحذف میکنن که چراغای همه ماشین افتزاح تنهای ماشینی که چراغش خوشگلترواقعا چرا؟حذف نکنید😭😭😭😭