کد مطلب: ۸۰۵۶۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واردات خودرو؛ همچنان به شکل قطره‌چکانی/ چانگان تا هفته آینده عرضه می‌شود؟

واردات خودرو؛ همچنان به شکل قطره‌چکانی/ چانگان تا هفته آینده عرضه می‌شود؟

واردات خودرو پس از گذشت یک سال همچنان به سرانجام نرسیده است و به‌رغم اینکه سال گذشته پیش‌فروش آن‌ها آغاز شد، هنوز قیمت قطعی و دقیق این خودروها مشخص نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، واردات خودرو تبدیل به مساله‌ای شده است که پس از گذشت بیش از یک سال همچنان با ابهاماتی همراه است. درحالی که اسفند سال گذشته پیش‌فروش خودروهای وارداتی آغاز شد و متقاضیان برای خرید آن خودروها 500 میلیون تومان در حساب خود بلوکه کردند، اما هنوز خودرویی به دست مردم نرسیده است. به‌رغم تعلل وزارت صمت در تحویل خودروهای ثبت‌نامی، نخستین محموله خودروهای وارداتی چانگان در این هفته از گمرک ترخیص شدند.

مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، در گفتگویی با اشاره به اینکه 2000 خودرو تاکنون به کشور وارد شده‌اند، اعلام کرد: از تعداد 2000 خودروی وارداتی، 1108 خودروی چانگان به متقاضیان عرضه خواهد شد.

درحالی ضیغمی از واردات 2000 دستگاه خودرو به کشور خبر می‌دهد که اسفند سال گذشته اعلام کرد حداقل 100 هزار دستگاه در بازه زمانی شش ماه عرضه می‌شود. اما با سرعتی که واردات خودرو در حال انجام است، بعید به نظر می‌رسد که تا شش ماه آینده 100 هزار دستگاه خودروی خارجی عرضه شود.

محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، امروز در حاشیه مراسمی گفت: با توجه به ترخیص اولین محموله خودروهای وارداتی از گمرکات، تحویل این خودروها به مشتریان از هفته آینده آغاز می‌شود.

او ادامه داد: فهرست متقاضیان خودروهای وارداتی از سامانه دریافت شده است و در حال پایش هستیم تا متقاضیان بعد از واریز وجه خودرو بتوانند خودروهای خود را تحویل بگیرند.

خودروهای وارداتی با چه قیمتی به فروش می‌رسند؟

حال باید به این نکته توجه کرد که تنها زمان عرضه خودروهای چانگان مشخص شده است و خبری از عرضه سایر مدل‌ها و شرکت‌های واردکننده نیست. تعدادی از شرکت‌های واردکننده مدعی‌اند گرچه خودروهای وارداتی به کشور رسیده‌اند، اما وزارت صمت مشخص نکرده است که زمان عرضه آن‌ها چه زمانی است و این وزارتخانه آن‌ها را بلاتکلف گذاشته است.

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که قیمت خودروهای وارداتی نیز به صورت دقیق مشخص نیست. اما آن‌گونه که مدیرعامل سایپا در نشست خبری خود اعلام کرده بود، قیمت تمام‌شده چانگان CS35 پلاس در گمرگ ۹۰۰ میلیون تومان است و با لحاظ کردن سود ۱۷ درصدی و سایر هزینه‌ها قیمت تمام‌شده این خودرو بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نخواهد بود.

کارشناسان صنعت خودرو نیز معتقدند که خودروهای وارداتی در بازه قیمتی یک میلیارد و 500 میلیون تا سه میلیارد تومان قرار خواهد گرفت.

حال باید منتظر ماند و دید که روند واردات خودرو با برکناری رضا فاطمی‌امین و تغییر وزیر صمت به چه شکل ادامه می‌یابد و آیا ورود خودروهای نو با تعداد محدود می‌تواند انحصار بازار را بشکند و به تعادل برساند؟

برای مطالعه بیشتر، خبر زمان تحویل خودروهای وارداتی اعلام شد را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.