کد مطلب: ۶۸۰۳۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آنچه که باید درباره تحلیل سنتیمنتال بازار بدانیم

آنچه که باید درباره تحلیل سنتیمنتال بازار بدانیم

تحلیل سنتیمنتال به بررسی احساسات اکثر معامله‌گران بازار به منظور به دست آوردن دیدگاه و موضع آنها نسبت به شرایط حاکم بر بازار می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز : تحلیل سنتیمنتال زیرمجموعه‌ای از پردازش زبان طبیعی یا همان NLP است. از این تحلیل در بازارهای مالی گوناگون استفاده میشود و صرفا منحصر به بازار کریپتوکارنسی نیست. اگرچه در بازارهای مالی توصیه میشود که در معاملات خود صرفا یک نوع تحلیل را اتخاذ کنید، اما با پیشرفته تر شدن بازارها نیاز معامله‌گران به استفاده از روشهای گوناگون روز به روز بیشتر میشود.

به طور کلی بررسی احساسات بازار را میتوان به سه حالت کلی «مثبت»، «منفی» و «خنثی» تفسیر نمود. گفتنی است زمانی که موضع معامله‌گران نسبت به یک دارایی یا یک ارز مثبت باشد، احتمال رشد ارزش آن بالاتر میرود. دقت شود که تحلیل سنتیمنت به ما یک تفسیر درباره احتمال میدهد و صحبت ما در تحلیل سنتیمنت بازارها درباره احتمالات رشد و یا افت قیمت است.

تا چه میزان تحلیل سنتیمنتال معتبر است؟

به کارگیری تحلیل سنتیمنت در معاملات نیازمند آموزش و تجربه بسیاری است، به عقیده بسیاری از معامله‌گران این نوع تحلیل شما را به پیروی از نظر اغلب فعالان ترغیب میکند. این موضوع در مواردی میتواند سود‌های قابل توجهی را به دنبال داشته باشد مانند زمانی که رمزارزها بر سر زبان‌ها افتادند و ما شاهد رشد چشمگیر رمزارزهای گوناگون بودیم اما این مسئله همیشگی نیست و در اکثر مواقع میتواند منجر به ضررهای متوالی شود، بنا به گفته معامله‌گران موفق بازارهای مالی، یک معامله‌گر زمانی به موفقیت میرسد که تمام جوانب معامله خود را بررسی کرده و با محاسبه درست ریسک پوزیشن معامله خود وارد عملیات خرید یا فروش شود حتی اگر این جوانب خلاف جهت تفکر عمومی باشد.

فرم کلی شاخص‌های سنتیمنت

روش‌های تحلیل سنتیمنتال در بازارها

اولین و ساده‌ترین روش آن، تحلیل به صورت دستی است، در این روش که اغلب افراد حتی بدون اطلاع خودشان درحال انجام آن هستند، معامله‌گر با جستجو درباره دارایی یا رمزارز مورد نظر در شبکه های اجتماعی و سایتها و بررسی نظرات دیگر افراد، دید کلی نسبت به موضع فعالان بازار درباره آن دارایی پیدا میکند.

در روش پیشرفته‌تر آن افراد از روشهای اتوماتیک استفاده میکنند، این روشها برخلاف حالت دستی به دانش بیشتری مانند کدنویسی، یادگیری ماشین و ساخت الگوریتم نیازمند است. در این روش تحلیلگر با کمک ابزارهای خود واژه‌هایی را که به صعود بیت‌کوین اشاره می‌کنند در شبکه های اجتماعی مختلف جستجو می‌کند و یک دیدکلی از موضع افراد به دست می‌آورد. این روش در ابعاد وسیع‌تری به ما خروجی تحلیلی می‌دهد و نسبت به حالت دستی استدلال بهتری را حاصل می‌شود. گفتنی است این روش درکنار مزیت‌های خود ایراداتی نیز به همراه دارد. به طوری که در این روش با یک خطا گرامری و یا یک خطا برنامه‌نویسی میتواند منجر به خروجی اشتباهی شود. به همین دلیل است که معامله‌گران در کنار تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال از سنتیمنتال استفاده می‌کنند و هیچگاه این نوع تحلیل را مبنا اصلی خود قرار نمی‌دهند.

ابزارهای تحلیل سنتیمنتال

از سری ابزارهای در دسترس برای تحلیل سنتیمنت در بازارهای مالی می‌توان به چند اندیکاتور در سایتهای مختلف اشاره نمود. از جمله این اندیکاتورها، «High-Low»، «VIX» و «BPI» هستند که میتوانید توضیحات این اندیکاتورها را در سایت tradingview و نحوه استفاده و تفسیر آنهارا مطالعه کنید.

به غیر از اندیکاتورها ابزارهای دیگری نیز در بازار کریپتوکارنسی در دسترس هستند مانند: شاخص ترس و طمع یا همان Fear and Greed index و شاخص Bull & Bear Index. برای مطالعه این شاخص ها میتوانید به سایتهای مختلف رجوع کنید و میزان این شاخص‌ها را در هر روز بررسی نمایید.

در پایان بررسی احساسات و سنتیمنت بازار در کنار سایر تحلیل‌ها میتواند نقش مکملی داشته باشد و قراردادن آن به عنوان تنها مبنا اصلی ورود به معامله کار اشتباه و غیرحرفه‌ای خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.