کد مطلب: ۶۶۵۴۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایردراپ چیست؟/ چگونه ارز دیجیتال رایگان بگیریم؟

ایردراپ چیست؟/ چگونه ارز دیجیتال رایگان بگیریم؟

عرضه اولیه در بازار ارزهای دیجیتال چیزی شبیه به همان عرضه اولیه یک شرکت در بورس است اما معایب و مزایایی هم نسبت به آن دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرضه اولیه ارزهای دیجیتال (ICO) تقریبا شبیه به عرضه اولیه سهام عمومی در بازارهای بورس (IPO) است اما دو تفاوت عمده دارد. تفاوت اساسی این دو عرضه اولیه در وابستگی آن‌ها است. عرضه اولیه عمومی شرکت‌ها توسط کمسیون بورس و اوراق بهادار تنظیم می‌شود اما عرضه اولیه رمزارزها مستقل است و در اکثر مواقع قوانین دست و پا گیر کمسیون بورس را نقض می‌کند. یکی دیگر از تفاوت‌های این دو عرضه اولیه این است که با خرید ارز دیجیتال شما صاحب سهام شرکت نمی‌شوید و فقط بخشی از توکن یک پروژه را در اختیار دارید.

به عبارت ساده شرکتی که قصد دارد برنامه یا سرویس جدیدی را راه‌اندازی کند برای تامین مالی پروژه خود یک توکن ایجاد می‌کند و از طریق فروش آن سرمایه راه‌اندازی سرویس خود را بدست می‌آورد. توکن عرضه شده می‌تواند دارای کاربردهای پروژه یک شرکت و یا هم می‌تواند فقط نشانی از یک سهم در پروژه باشد.

از ابتدای ماجرا

سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به سال‌های عرضه اولیه معروف‌اند. عرضه توکن در این سال‌ها به شدت رونق داشت و کسانی که در این سال‌ها در عرضه اولیه توکن‌ها شرکت‌ کردند سود زیادی به دست آوردند. وقتی یک پروژه ارز دیجیتال قصد جمع‌آوری پول از طریق عرضه اولیه را دارد اولین قدم تعیین ساختار این عرضه اولیه است. به طور کلی سه ساختار اساسی برای عرضه اولیه وجود دارد:

عرضه اولیه ایستا و قیمت ثابت: در این نوع عرضه اولیه مقدار توکن ثابت است و محدودیت بودجه وجود دارد. به این معنی که هر توکن قیمت از پیش تعیین شده دارد و کل عرضه توکن‌ها ثابت است.

عرضه اولیه ایستا و قیمت پویا: در این مدل عرضه اولیه عرضه توکن ثابت اما هدف تامین مالی پویا است. این یعنی مقدار وجوه مشارکت در عرضه اولیه قیمت کلی هر توکن را تعیین می‌کند.

عرضه پویا و قیمت ثابت: این یعنی مقدار توکن‌ها ثابت نیست و میزان سرمایه مشارکت کننده مقدار عرضه توکن را تعیین می‌کند.

از ساختار عرضه اولیه که بگذریم مهم‌ترین بخش کاغذ سفید ارزهای دیجیتال است. کاغذ سفید تعریف‌کننده پروژه‌ای است که عرضه اولیه برای جمع‌آوری سرمایه برای آن انجام می‌شود. کاغذ سفید یک عرضه اولیه خود باید اطلاعات زیر را کاملا روشن و شفاف منتقل کند:

  1. پروژه در مورد چیست؟
  2. پروژه چه نیازهایی را برطرف می‌کند.
  3. برنامه به چه مقدار سرمایه نیاز دارد؟
  4. بنیانگذاران چه مقدار از توکن‌ها را پیش خود نگهداری می‌کنند؟
  5. پروژه برای به حاصل رسیدن چقدر زمان نیاز دارد؟

کاغذ سفید باید سرمایه‌گذاران را قانع کند که از سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه سود خواهند کرد، در غیر این صورت فکر نمی‌کنم شرکتی که حتی توانایی توضیح دادن خود را هم ندارد لیاقت پول شما را داشته باشد. البته اگر پول جمع‌آوری شده در یک عرضه اولیه از حداقل مورد نیاز کمتر باشد پروژه باید تمام پول سرمایه‌گذاران را بازگرداند. اینگونه عرضه اولیه‌ها ناموفق تلقی می‌شوند. اما اگر الزامات تامین مالی در بازده زمانی مشخص برآورده شود آنگاه پول برای پروژه هزینه می‌شود.

چه کسی می‌تواند ارز دیجیتال عرضه اولیه کند؟

راستش را بخواهید اینجا کمی بی در و پیکر است. هر کسی می‌تواند توکن عرضه اولیه کند و تقریبا هیچ مقرراتی در این حوزه وجود ندارد. برای همین است که بسیاری از عرضه اولیه‌ها پروژه‌های پانزی هستند و بسیاری هم در این پروژه‌ها ضرر کردند. به عبارت ساده هر کسی که فناوری مورد نیاز را در اختیار داشته باشد می‌تواند ارز دیجیتال عرضه اولیه کند. عرضه اولیه رمزارزها یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کلاهبرداری در حوزه ارز دیجیتال است.

مثلا چند ماه بعد از فیلم اسکویید گیم یک توکن با همین نام عرضه اولیه شد و پول میلیون‌ها شرکت‌کننده را بالا کشید و رفت. دست هیچ‌کس هم به هیچ جایی بند نیست. یکی از موارد مهم در خرید عرضه اولیه‌ها این است که ببینیم بنیان‌گذاران این ارزهای دیجیتال افراد حقیقی و پاسخگو هستند یا افرادی ناشناس. حتی گاهی پیش می‌آید که افراد معروف یک عرضه اولیه را تبلیغ می‌کنند اما بعد از جمع‌آوری پول این پروژه کلاهبرداری از آب در می‌آید.

البته اگر با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا باشید احتمالا تا به حال متوجه شدید که موفق‌ترین عرضه اولیه تاریخ اصلا بنیان‌گذار مشخصی ندارد. ملاحظات مهم واقعا هیچ راه مطمئنی برای تحقیق در رابطه با عرضه‌های اولیه در دنیای ارزهای دیجتال نیست. برخی از وبسایت‌ها عرضه‌های اولیه را با هم مقایسه می‌کنند اما واقعا در این دنیای رمزارزها نباید به هیچ‌کس اعتماد کرد.

چگونه گول نخوریم

اصولا عرضه اولیه‌ها تبلیغات گسترده‌ای دارند و هر جا که بروید با یک آگهی یا حتی خبر در رابطه با عرضه اولیه مواجهه می‌شود. فرقی نمی‌کند که توئیتر باشد یا یک سایت رسمی در حوزه ارزهای دیجیتال. البته کمسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا می‌تواند در صورت لزوم در عرضه اولیه‌ها دخالت کند. مثلا در سال ۲۰۱۸ تلگرام حدود ۱/۷ میلیارد دلار در عرضه اولیه توکن خود جمع‌آوری کرد اما کمسیون بورس آمریکا این عرضه اولیه را باطل کرد. تلگرام در این ماجرا هم جریمه شد و هم پول مردم را بازگرداند.

یادتان باشد که هیچ تضمینی وجود ندارد که از سرمایه‌گذاری در عرضه‌های اولیه جان سالم به در ببرید اما برخی از راه‌ها وجود دارد که ریسک این کار را کم می‌کند.

  1. اطمینان حاصل کنید که تولیدکنندگان می‌توانند پروژه و اهداف خود را به وضوح تعریف کنند
  2. به دنبال شفاف بودن ۱۰۰ درصدی پروژه باشید.
  3. شرایط و ضوابط قانونی پروژه را بارها مطالعه کنید.
  4. اطمینان حاصل کنید که عرضه اولیه در کیف پول مطمئنی پشتیبانی می‌کند
  5. کاغذ سفید عرضه اولیه را مطالعه کنید و اگر کاغذ سفید ندارد اصلا خریداری نکنید.

عرضه اولیه ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید را تسهیل کردند و قوانین دست و پا گیر بورس و اوراق بهادار را کنار زدند. برای عرضه اولیه یک توکن دیگر لازم نیست یک شرکت داشته باشید و الزامات دست و پا گیر کاملا حذف شدند. اما خب معایب زیادی هم دارند. این نوع عرضه ریسک بالایی دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران در نوع عرضه اولیه ضرر زیادی کردند.

ایردراپ چیست؟

ارزهای دیجیتالی که عرضه اولیه می‌شوند و برای شرکت در عرضه اولیه باید برای این ارزها پول بدهید را کنار بگذارید. ایردراپ‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرند. گاهی برای تبلیغ یا معارفه یک ارز دیجیتال بخشی از عرضه به صورت رایگان بین کاربران توزیع می‌شود. به این نوع توزیع رایگان توکن ایردراپ می‌گویند.

البته فکر کنید که این کار محض رضای خدا انجام می‌شود. اول اینکه هر ارز دیجیتالی به جامعه خود زنده است. یعنی یک نفر باید آن ارز دیجیتال را داشته باشد و از آن استفاده کند تا به ارزش برسد. دوم اینکه ایردراپ‌ها معمولا در ازای تبلیغات در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. یعنی اینکه از شما خواسته می‌شود چند نفر را در کانال تلگرام ارز دیجیتال عضو کنید، یا توئیت این ایردراپ را بازنشر کنید. در این صورت می‌توانید رمزارز رایگان که اصولا هم هنوز هیچ ارزش مادی‌ای ندارند دریافت کنید.

واقعیتش را بخواهید اکثر ایردراپ‌ها بعد از مدتی از گردونه رقابت حذف می‌شوند و می‌روند پی کارشان.

روش دریافت ایردراپ‌ها بسیار ساده است. شما ابتدا باید از اخبار ایردراپ‌ها مطلع باشید و بعد از آن می‌توانید با یک جستجوی ساده لینک ایردراپ مربوط را پیدا کنید. البته راه دیگری هم هست. باید به سایت کوین‌مارکت‌کپ که سایت مرجع ارز دیجیتال است مراجعه کنید. در این سایت روی گزینه calendars بزنید و بعد در قیمت free airdrops می‌توانید لیست آخرین ایردراپ‌ها را مشاهده کنید.

مطالب آموزشی در حوزه رمزارزها را در صفحه آموزش ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.