کد مطلب: ۶۸۲۲۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تفاوت توکن‌های مثلی و غیر‌مثلی چیست؟

تفاوت توکن‌های مثلی و غیر‌مثلی چیست؟

 در جهان دیجیتال کنونی، توکن­های غیرمثلی یا  NFT (Non-Fungible Token) در بین سرمایه‌گذاران جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. منظور از غیرمثلی بودن یک دارایی این است که بتوان یک دارایی را بدون کاهش قیمت با همانند خودش معاوضه کرد.

فرناز حیدری/ به گزارش تجارت‌نیوز ، برای مثال، یک اسکناس صدهزار ریالی هیچ تفاوتی از منظر ارزش با سایر اسکناس­‌های صدهزار ریالی ندارد. وقتی شما اسکناس صدهزار ریالی از کسی قرض می‌گیرید، نیازی نیست دقیقا همان اسکناس را به او پس بدهید، زیرا آن‌ها ارزش یکسان دارند. این موضوع را می­توان به دنیای رمزارزها هم تعمیم داد، از این رو یک بیت­کوین در کیف پول فرد الف هیچ تفاوتی با بیت­کوین در کیف پول فرد ب ندارد و ارزش آن بدون توجه به صاحب یا تاریخچه‌ آن یکسان است، پس می­توان گفت تمام ۱۸ میلیون و ۸۵۰ هزار بیت­کوین­ مثل هم هستند.

‌اولین تفاوت توکن­‌های غیرمثلی یا غیرمثلی‌ها با سایر رمزارزهای جهان­شمول همچون بیت­کوین، اتریوم، تتر و … در این است که هر یک از این توکن­‌های غیرمثلی از منظر ارزش متفاوت با سایر توکن‌­های غیرمثلی است. ویژگی‌های فردی توکن‌­های غیرمثلی یکتا بودن آن‌ها را تعیین می‌کند.

سومین و مهم‌ترین تفاوت توکن­‌های غیرمثلی با سایر رمزارزها، در مورد ارزش آن است؛ توکن­‌های غیرمثلی به دلیل ویژگی یکتایی و منحصر بفرد دارای ارزش­‌های متفاوتی هستند. این توکن­‌ها در بازارهای خاصی خرید و فروش می‌شوند، با این‌حال ارزش آن‌ها به میزان منحصر‌به‌فرد بودن و محبوبیت‌شان بستگی دارد که ریسک نقدشوندگی آنها را بالا می‌­برد.

کریپتوپانک

فعالیت‌ اکوسیستم توکن‌­های غیرمثلی برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ با عرضه پروژ‌ه‌­هایی نظیر کریپتوپانک‌ها (CryptoPunks) شروع شد. کریپتوپانک‌ها در اوایل سال ۲۰۱۷ بر بستر اتریوم به وجود آمدند، یک مجموعه‌ شخصیت‌های پیکسلی به صورت کلکسیونی بودند و در حدود ۱۰ هزار مورد منحصربه‌فرد را تشکیل می‌دادند.

آن‌ها در ابتدا رایگان بودند اما بعد از اینکه کاربران علاقه زیادی به آن‌ها نشان دادند، حاضر به پرداخت مبلغی برای مالکیت با خرید NFT این شخصیت‌های پیکسلی بودند. این رویه تا جایی ادامه یافت که NFT شخصیت پیکسلی با کد #۹۹۹۸ به قیمت ۱۲۴،۴۵۷ اتریوم (معاد ۵۳۰ میلیون دلار در آن روز) معامله شده است.

دنیای توکن­‌‎های غیرمثلی، بسیار بزرگ است و توضیحات بیشتری جهت تشریح این اکوسیستم لازم است. برای درک بیشتر جهان ان اف تی ها لازم است در مورد موضوعات داغی همچون بازارهایی که NFT در آنها معامله می­‌شود، بازی­‌های ویدئویی مبتنی بر NFT، نحوه ایجاد NFT، ریسک‌­های این حوزه و همچنین خلاصه‌­ای از سایر پروژه­‌های روز مبتنی بر NFT نیز مطالعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.