کد مطلب: ۷۶۲۵۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شیوه تحلیل فاندامنتال پروژ‌ه‌های ارز دیجیتال/ بخش دوم

شیوه تحلیل فاندامنتال پروژ‌ه‌های ارز دیجیتال/ بخش دوم

با تحلیل فاندامنتال پروژه‌های ارز دیجیتال، می‌توان تصمیم بهتری برای سرمایه‌گذاری در میان هزاران پروژه‌ فعال در این بازار گرفت. اما چه نکاتی از اهمیت بالایی در این تصمیم‌گیری موثر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، هدف از تحلیل فاندامنتال پروژ‌ه‌های بازار ارز دیجیتال، بررسی و ارزیابی ارزش ذاتی این پروژه‌ها با توجه به داده‌های موجود شامل اهداف، کاربرد، فعالیت کاربران و دیگر اطلاعات پروژه مد نظر موجود است .

به کمک این نوع تحلیل می‌توان بررسی کرد که یک پروژ‌ه بیش از حد و یا کمتر از ارزش اصلی خود، قیمت‌گذاری شده است . تحلیل فاندامنتال در کنار تحلیل تکنیکال برای سرمایه‌گذاری فعالان بازار ارز دیجیتال، حیاتی است .

در بخش نخست این گزارش به موارد بااهمیتی نظیر مطالعه وایت پیپر پروژه، ارزیابی ادعا‌های موجود در وایت‌ پیپر، بررسی پروژه‌های رقیب، توجه به تیم سازنده پروژه و بررسی شاخص‌های درون زنجیره‌ای پرداخته شد؛ امشب در بخش دوم این گزارش، دیگر راهکار‌های تحلیل فاندامنتال برای ارزیابی پروژه‌های بازار ارز دیجیتال معرفی خواهد شد.

توجه به توکنومیکس

توکنومیکس (tokenomics) یک مفهوم فاندامنتال و به معنای بررسی ابعاد اقتصادی یک توکن است. در واقع، باید در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کرد که هدف عرضه توکنی کاربردی و مفید را داشته باشند. اگر این طور نباشد، توکن عرضه شده در بازار ارز دیجیتال کاربردی نخواهد داشت. در توکنومیکس، ابعادی مانند عرضه و تقاضا، مکانیسم‌های توزیعی و تشویقی، برنامه انتشار، سوزاندن، شرکت‌کنندگان در توکن و تامین مالی پروژه اهمیت دارند.

ارزش بازاری، حجم معامله و نقدینگی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تحلیل، بررسی ارقام مالی پروژه است که شامل ارزش بازاری (Market Cap)، حجم معاملات و نقدینگی می‌شود. اصطلاح ارزش بازاری ارزش کل توکن‌ها یا کوین‌های استخراج شده ضرب‌ در قیمت نقدی به دلار است.

حجم معاملات در واقع، تعداد سهام‌ها و در اینجا تعداد توکن‌های معامله شده در یک بازه زمانی خاص را اندازه می‌گیرد و شامل مجموع مقدار سهام‌های مبادله شده بین خریدار و فروشنده می‌شود.

منظور از نقدینگی (Liquidity) در بازار ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی، قدرت بازار در نقد کردن دارایی است. هر چه لیکوئیدیتی توکن بیشتر باشد، معامله‌گر می‌تواند ساده‌تر توکن‌ خود را بفروشد.

جامعه (کامیونیتی) پروژه

زمانی که گروهی از افراد که اغلب با نام Community شناخته می‌شوند از یک پروژه حمایت کنند، قیمت توکن آن پروژه افزایش خواهد یافت. شبکه‌های اجتماعی تاثیر به‌سزایی در تاثیر بر قیمت توکن‌های بازار ارز دیجیتال دارند. میم‌کوین‌هایی مانند دوج‌کوین و شیبا اینو نیز به دلیل هیجان کاربران در فضای مجازی، رشد قیمتی بالایی در برهه‌هایی از زمان تجربه کردند.

همچنین، توکن BONK سولانا به دلیل حمایت و علاقه کامیونیتی توانست رشد قیمتی بالایی را داشته باشد. زمان تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری بر روی یک پروژه در بازار ارز دیجیتال، باید بررسی کرد که کامیونیتی این پروژه فعال هستند و چه تعداد حامی برای این پروژه وجود دارد.

تیم بازاریابی پروژه

در حال حاضر بیش از 20 هزار پروژه برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال وجود دارد. به همین دلیل است که مساله بازاریابی پروژه در رشد پروژه بسیار پراهمیت است. تیم بازاریابی پروژه باید مداوم در تلاش برای برندسازی برای پروژه و افزایش آگاهی مشتریان باشد تا پروژه بتواند در بازار ارزهای دیجیتال سهمی داشته باشد. پیش از سرمایه‌گذاری باید بررسی کرد که وضعیت تیم بازاریابی پروژه چگونه است و آیا فعالیت آنها باعث افزایش سهم بازاری پروژه شده است یا خیر.

تست محصول پروژه

اگر برای مثال فردی قصد سرمایه‌گذاری در اتریوم (ETH) را دارد به دلیل اینکه اتریوم یک نرم‌افزار غیرمتمرکز جهانی و شبکه تکنولوژی امن است، سرمایه‌گذار می‌تواند آن را مشاهده و تست کند. بررسی محصول این پروژه در تصمیمات سرمایه‌گذاری معامله‌گر تاثیر خواهد داشت.

برای مطالعه بخش اول این گزارش، « شیوه تحلیل فاندامنتال پروژ‌ه‌های ارز دیجیتال/ بخش نخست » را مطالعه کنید.

برای مطالعه گزارش‌های بیشتر به صفحه ارز دیجیتال مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.