خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۰۷۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۳ کاربرد فناوری بلاکچین فراتر از رمز ارزها

3 کاربرد فناوری بلاکچین فراتر از رمز ارزها

فناوری بلاکچین به رمز ارز‌ها و سایر دارایی‌های دیجیتال محدود نمی‌شود. در ادامه به 3 مورد از قابلیت‌های کاربردی و جالب این فناوری ارزشمند می‌پردازیم.

شهاب شبیری | به گزارش تجارت‌نیوز ، فناوری بلاکچین کمک شایانی به شکل گیری نسل جدید تراکنشات مالی و سرمایه‌گذاری‌های نوین کرده است. به طور کلی به وجود آمدن تمامی رمزارز‌ها، ان‌اف‌تی‌ها و فناوری وب3 با تولد تکنولوژی بلاکچین امکان‌پذیر شدند. اما کاربرد های این فناوری انقلابی به اینجا ختم نمی‌شود.

بلاکچین ها به دلیل شفافیت بالا و غیر متمرکز بودن، دریچه‌ای مناسب جهت ارائه راه حل برای مشکلات مختلف ایجاد می‌کنند. این فناوری کاربران را قادر می‌سازد تا داده‌های خود را بی نیاز به شخص ثالث کنترل کنند. از این رو همه‌گیری سریع و پیدایش کاربرد های جدید در زندگی روزمره برای این فناوری چندان دور از ذهن نیست. در ادامه به معرفی کاربردهای کمتر شنیده شده بلاکچین می‌پردازیم.

2 2

مراقبت‌های بهداشتی

سوابق پزشکی بیماران مهم‌ترین داده‌ای است که تمامی پزشکان در پرونده‌های خود از آن نگهداری می‌کنند. در سال 2020 داده های پزشکی بیش از 115هزار نفر در کشور آرژانتین افشا شد. طبق شواهد این جمعیت شامل افرادی که درخواست اخذ مجوز تردد در بازه پانادمی کووید19 بود. این داده ها شامل اطلاعات حساسی از جمله شناسه های دولتی و مالیاتی افراد بود.

حادثه ذکرشده الهام بخش راه اندازی سرویس (شلتر زوم) شد. این پلتفرم راه حلی برای پزشکان جهت حفاظت از داده‌های پزشکی دربرابر حملات سایبری مشابه است. به نقل از مدیر عامل شلتر زوم، پرونده هر بیمار به صورت توکن رمزگزاری می‌شود و برای دسترسی به هر کدام از آن‌ها کلید مخصوص آن مورد نیاز است.

دسترستی به پرونده های پزشکی فقط از طرق افزونه بلاکچین و اپلیکیشن موبایلی امکانپذیر است. در حال حاضر حدود 30000 پرونده داخل این پلتفرم مبتنی بر وب3 موجود است که برنامه‌ریزی‌هایی مبنی بر افزایش این تعداد در آینده انجام شده است.

1 3

مالکیت داده

همزمان با گسترش و همه‌گیری اینترنت، داده‌ها به منابعی ارزشمند برای کاربران بدل شدند. سابق بر این، کاربران اطلاعات خصوصی و داده‌های خود را در اختیار وبسایت‌های گوناگون قرار می‌دادند. وبسایت ها نیز از فروش این داده‌ها کسب درآمد می‌کردند؛ درآمدی که هیچ بخش از آن عاید کاربر نمی‌شد. با ظهور وب3 کاربران کنترل داده‌های خود را به دست می‌گیرند و قادر به تصمیم‌گیری جهت کسب درآمد از آن هستند.

پلتفرم (دیمو) یک سرویس حمل و نقل بر پایه بلاکچین است. این سرویس به مالکان خودرو‌ها اجازه می‌دهد تا در قبال همکاری و مشارکت جهت تعیین نرخ بیمه از طریق اشتراک داده‌ها پاداش دریافت کنند.

4

بازار لوکس

سرویس (آئورا) به منظور تایید اصالت کالای لوکس راه‌اندازی شد. برای مثال شرکت پرادا با همکاری این پلتفرم قادر به ارائه توضیحات کامل مراحل تولید هر محصول به کاربر شد.این سرویس مبتنی بر اتریوم برندهایی مانند دیور و لویی ویتون را نیز قادر ساخت تا گواهینامه‌هایی مربوط به به سنگ‌های قیمتی به کار رفته در محصولات را به کاربران ارائه دهند. به لطف آئورا تمامی سنگ‌های قیمتی موجود در ساخت محصولات لوکس به صورت کامل قابل ردیابی هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.