کد مطلب: ۶۸۷۱۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اتریوم چیست؟

اتریوم چیست؟

با این که این روزها بیشتر افراد بلاکچین را با نام بیت‌کوین می‌‌شناسند؛ اما اتریوم نیز یک شبکه مبتنی بر بلاکچین است. اتریوم نه تنها یک رمزارز است بلکه یک پلتفرم و بستر برای اجرای برنامه‌های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند بدون دخالت واسطه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتریوم یک سیستم آزاد و عمومی بر پایه تکنولوژی بلاکچین است. گفتنی است اتریوم هیچ کنترل کننده‌ واحد و مرکزی ندارد و توسط هزاران سیستم کامپیوتری که به صورت داوطلبانه در کل دنیا مشغول هستند، کنترل و امنیت شبکه آن حفظ می‌شود. این سیستم‌ها همان node یا گره‌ها هستند.

La Blockchain Ethereum 1000x675 1

چرا Ethereum ایجاد شد؟

امروزه، دیتا، رمزها و اطلاعات مالی ما در دسترس کمپانی‌های بزرگ قرار دارد؛ کمپانی‌هایی مثل آمازون، فیس‌بوک و گوگل. این کمپانی‌ها تیم‌های متخصصی را در جهت ذخیره و ایمن‌سازی اطلاعات گسترش داده‌اند و سالانه هزینه‌های زیادی را برای حفظ پایداری اطلاعات و شبکه خود می‌پردازند.

جدای از هزینه زیاد این کمپانی‌ها، یک شخص خاص مانند یک هکر یا دولت‌ها می‌توانند بدون اطلاع ما به فایل‌هایمان دسترسی داشته باشند که مطمئناً این اتفاق برای هیچکس خوشایند نیست. در این راستا بحث غیر متمرکز کردن اینترنت، منجر به جهشی در تکنولوژی به نام بلاکچین شده است. اتریوم نیز در ساختار بلاکچین در تلاش برای غیرمتمرکز کردن اینترنت است. همانطور که بیت‌کوین تلاش می‌کند سیستم پرداختی بانکی را تغییر دهد، اتریوم نیز سعی در حذف واسطه‌ها دارد. این واسطه‌ها همان کمپانی‌هایی هستند که مسئولیت ذخیره‌سازی و تامین امنیت اطلاعات ما را برعهده دارند.

در واقع، Ethereum ساخته شده است تا نیاز ما را در امورات زندگی به بانک‌ها و نهادهای مالی مشابه و متمرکز رفع کند.

اتریوم تلاش می‌کند که برای تمام مردنم دنیا، ارتباط کاربر با سرور را به شکل غیرمتمرکزتر فراهم کند. این به معنی خلق یک کامپیوتر جهانی است.

20200511 Vitalik Buterin ETH Ethereum

چه کسی اتریوم را ساخت؟

در سال ۲۰۱۳ ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) وایت پیپر اتریوم را به اتمام رساند و در سال ۲۰۱۴ نظریه‌ خود را عمومی کرد.

در ادامه در سال ۲۰۱۵ نیز بلاکچین طرح خود را راه‌اندازی کرد. ویتالیک بوترین و جوزف لوبین به همراه میهای الیسی ،آنتونی دی لوریو و چارلز هاسکینسون بنیان‌گذاران این شبکه بودند.

ویژگی‌های Ethereum

همانطور که گفتیم به دلیل حذف شخص ثالث برای مدیریت و نظارت بر شبکه اتریوم، عملا تحت هیچ شرایطی اطلاعات موجود در آن قابل تغییر و حذف نیستند و مانند فناوری بلاکچین، کوچک‌ترین تغییر در این پلتفرم باید به تایید همه‌ اعضای ‌آن برسد.

همچنین این عدم تجمیع دیتاها در شبکه، احتمال هک و سرقت اطلاعات را بسیار پایین می‌آورد. به صورتی که توزیع اطلاعات بین تمام کاربران یا همان nodeها به صورت عمومی است. این موضوع امکان هر نوع سانسور یا تقلب را در این شبکه ناممکن می‌کند. اگر شخصی قصد هک کردن شبکه‌ را داشته باشد، باید به کامپیوتر نیمی از نودها دسترسی پیدا کند؛ که این مساله هزینه‌ بسیار بالایی دارد و عملاً غیر‌ممکن خواهد بود.

به کارگیری سیستم رمزنگاری نیز سبب افزایش میزان امنیت شبکه شده و امکان تغییر یا تقلب را در این بستر از بین برده است. اتریوم همیشه فعال است، این همواره آنلاین بودن از ویژگی‌های مهم و برتری غیرقابل چشم پوشی آن نسبت به بانک‌ها و نهادهای مالی محسوب می‌شود.

BTC و ETH چه تفاوت‌هایی دارند؟

با وجود شباهت‌های بسیاری که در این دو وجود دارد، اما هدف و کاربردشان بسیار متفاوت است. هر دوی این سیستم‌ها بر پایه‌ فناوری بلاکچین و به‌صورت غیر متمرکز فعالیت می‌کنند. هر دو آن‌ها یک شبکه‌ عمومی هستند که کاربران بدون نیاز به اخذ مجوز می‌توانند در بستر آن‌‌ها فعالیت داشته باشند.

همچنین رمز‌ارزها در هر دو پلتفرم بر اساس فرایند ماینینگ یا استخراج به دست می‌‌آیند. البته هر کدام بلاکچین اختصاصی خود را دارند و تراکنش‌‌ها و قراردادها در بستر هر دو بلاکچین بدون هیچ واسطه‌ای انجام می‌شوند. به واسطه‌ رمزنگاری نیز در هر دو شبکه امنیت بسیار بالایی برقرار است. و در آخر تراکنش‌ها در هر دو شبکه بدون برگشت یا توقف ناپذیر است.

تفاوت‌های اتریوم و بیت‌کوین

از سری تفاوت‌های این دو می‌توان به این موارد اشاره کرد، Ethereum یک پلتفرم برای اجرای برنامه‌‌ها و قراردادهای غیر متمرکز است. همچنین رمزارزی که برای تراکنش‌ها در بستر Ethereum استفاده می‌شود؛ اتر نام دارد.

ایجاد هر بلاک در اتریوم، ۱۴ ثانیه یک‌بار رخ می‌‌دهد؛ در مقابل این فرایند در بلاکچین بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یک‌بار صورت می‌گیرد. در شبکه‌ بیت‌کوین هر ثانیه ۷ تراکنش انجام می‌شود. در حالی که در بستر Ethereum در هر ثانیه ۱۶ تراکنش ثبت می‌شود.

در آخر به دلیل ابتدایی بودن اسکریپت‌ها، امکان انجام قراردادهای هوشمند در شبکه‌ بیت‌کوین وجود ندارد ولی این موضوع در اتریوم امکان‌پذیر است.

بیت‌کوین با تعداد مشخص ۲۱ میلیون عرضه می‌شود؛ در حالی که رمزارز اتر محدودیت عرضه ندارد.

کاربردهای اتریوم چیست؟

از مهمترین کاربردهای اتریوم می‌توان به توانایی ساخت و پیاده‌سازی نرم‌افزارهای غیر متمرکز روی آن اشاره کرد. برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان وب می‌توانند نرام‌افزارهای غیر متمرکز (DApp) را بر بستر آن پیاده‌سازی کنند. نرم‌افزارهای غیرمتمرکز به این صورت هستند که اختیار برنامه و اطلاعات کاربران آن در دست هیچ سازمان یا فردی نیست و هیچ راهی برای سانسور داده‌ها در این اپلیکیشن‌ها وجود ندارد.

همچنین اتریوم بستری برای اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. قراردادهای هوشمند به صورت خودکار فعالیت می‌کنند و پس از منعقد شدن به هیچ عنوان قابل تغییر و توقف نیستند. به عبارت دیگر، این قراردادها ضمانت اجرایی کامل و دقیق دارند. همچنین حضور هر گونه واسطه به عنوان شخص ثالث در این نوع قراردادها امکان‌پذیر نیست.

اتر چیست؟

اتر رمزارزی است که به اختصار ETH نامیده می‌شود. اتر برای پرداخت کارمزد تراکنش‌‌ها در شبکه‌ اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، اتر سوخت شبکه‌ برای انجام تراکنش‌ها محسوب می‌شود. این رمزارز به نوعی انگیزه انجام تراکنش‌ها را برای نودها به صورت داوطلبانه ایجاد می‌کند. این امر باعث می‌شود این نودها همچنان به‌صورت داوطلبانه تراکنش‌ها را تایید و امنیت شبکه را حفظ کنند‌.

برای ذخیره رمزارز اتر نیز، همانند بیت‌کوین وجود یک کیف‌پول ضروری است. قیمت اتر در صرافی‌ها براساس عرضه و تقاضای مردم که برگرفته از مقبولیت این شبکه و آپدیت‌های آن یا رویدادهای مهم پیش‌روی آن تغییر است، پیدا می‌کند.

کارمزد تراکنش‌ها در شبکه گس نام دارد که از طریق اتر پرداخت می‌شود. این هزینه در زمان‌های مختلف می‌تواند نغییر کند و یک مقدار ثابت ندارد.

اتریوم ۲ چیست؟

در واقع توسعه‌دهندگان اتریوم به هدف افزایش سرعت تایید تراکنش‌ها و مهمتر از آن کاهش کارمزدها، تصمیم به ایجاد تغییرات مهمی در ساختار بلاکچین اتریوم گرفتند. گفتنی است این بروز رسانی در آینده بسیار کاربردی و اساسی است. گفتنی است تاریخ دقیق این بروز رسانی مشخص نیست، اما طبق شایعات و شنیده‌های منابع مختلف، زیاد از آن زمان دور نیستیم.

در پایان باید گفت که آینده اتریوم بسیار درخشان‌تر و امید برای افزایش قیمت‌ آن تا اهداف بسیار بالا دور از انتظار نیست. سرمایه‌گذاران در طی سال‌های اخیر اقبال بیشتری نسبت به اتریوم نشان‌داده‌اند که خود نیز یک خبر خوب برای دارندگان اتریوم است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام مدتی هست در اتریوم تغییراتی ایجاد شده ودر کارت گرافیک ها وضعیت نزولی وجود دارد وهمینطور از اتریوم به اتریوم کلاسیک تغییر داده شده لذابدلیل افت وکاهش درآمد تصمیم گرفتم که کارت گرافیک ها را خاموش نمایم آیا امیدی به بهبودی اتریوم هست.