کد مطلب: ۷۵۱۸۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

زنان پس از وجه نقد، ارز دیجیتال را برای سرمایه‌گذاری برگزیده‌اند

زنان پس از وجه نقد، ارز دیجیتال را برای سرمایه‌گذاری برگزیده‌اند

یک کارگزاری مالی با نظرسنجی از سرمایه‌گذاران خرد در 13 کشور، به بررسی میزان سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی از جمله بازار ارز دیجیتال و ریسک‌های مرتبط با آن بر اساس چهار بازه سه ماهه سال 2022 پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک شرکت کارگزاری، گزارشی از سرمایه‌گذاران خرد بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ منتشر کرده و نکات جالبی را از تحقیقات خود بدست آورده است. این تحقیق بر اساس نظرسنجی انجام شده از 10,000 ‌سرمایه‌گذار خرد (retail investor) در 13 کشور و سه قاره بدست آمده است. 1000 نفر از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی متعلق به کشورهای آمریکا، انگلیس،آلمان، فرانسه، استرالیا، ایتالیا و اسپانیا بوده‌‌اند. این نظرسنجی در تاریخ 14 تا 24 دسامبر سال 2022 میلادی و توسط موسسه تحقیقاتی Appinio به انجام رسیده است.

ریسک‌های سرمایه‌گذاران خرد

طبق گزارش این کارگزاری، ریسک‌های وارده بر سرمایه‌گذاران خرد و پرتفوی سرمایه‌گذاری آنها شامل تورم، رکود جهانی، رکود داخلی، درگیری‌های بین‌المللی، افزایش نرخ‌ بهره و افزایش نرخ مالیات بوده است. در سال جاری میلادی، بیشترین ریسک وارد شده بر پرتفو‌ی سرمایه‌گذاران مربوط به رکود جهانی و سپس تورم است.

با وجود چشم‌انداز تاریک اقتصاد در سال ۲۰۲۳، اعتماد سرمایه‌‌گذاران به بازار ارز دیجیتال در سه ماه آخر سال ۲۰۲۲، بازگشته است. دلیل بازگشت اعتماد کاربران به این بازار و باور به روند افزایشی آن، کاهش ریسک‌های احتمالی تورم در چشم‌انداز جهانی است. با توجه به این سنتیمنت مثبت، سرمایه‌گذاران در سه ماهه پایانی ۲۰۲۲ دیدگاه مثبتی را نسبت به بازار ارز دیجیتال شکل داده‌اند.

ریسک سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال

ریسک‌های احتمالی پرتفوهای سرمایه‌گذاری در سال 2022 (سبز: تورم طوسی: رکود جهانی، صورتی: رکود داخلیُ آبی: درگیری‌های بین‌المللی، نارنجی: افزایش نرخ‌های بهره، زرد: افزایش نرخ مالیات)

سرمایه‌گذاری در کدام بخش‌ها افزایش یافته است؟

با توجه به به انتظارات درباره وقوع رکود جهانی و افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی، سرمایه‌گذاران در حال جا‌به‌جایی سرمایه خود به سمت شرکت‌هایی هستند که در زمان نوسانات اقتصادی بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند. بر اساس آمار این گزارش، نگهداری وجه نقد حدود ۴۶ درصد در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است. همچنین، سرمایه‌گذاران چهار درصد بیشتر از سال گذشته در کسب‌و‌کار‌های مرتبط با بهداشت و تسهیلات عمومی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری خرد در دارایی‌های دیجیتال مانند ارز‌های دیجیتال از سال ۲۰۲۱ تا سه ماه پایانی سال ۲۰۲۲، از حدود ۳۰ درصد به نزدیک ۴۰ درصد افزایش یافته است. در ماه‌‌های اکتبر، نوامبر و دسامبر ۲۰۲۲، بیشترین دارایی نگهداری شده توسط سرمایه‌گذاران خرد به ترتیب پول نقد، سهام‌های داخلی (domestic equity) و اوراق قرضه داخلی هستند.

میزان نگهداری ارز دیجیتال

مالکیت دارایی‌های سرمایه‌گذاران خرد (سبز بررنگ: دارایی‌های رمزنگاری شده، سبز کم‌رنگ:سهام داخلی، طوسی: سهام شرکت‌های خارجی، صورتی: بازار کالاها، آبی: اوراق قرضه داخلی، سفید: اوراق قرضه خارجی، نارنجی: پول نقد، زرد: بازار تبادل ارزهای خارجی)

ارز دیجیتال، دومین دارایی سرمایه‌گذاری توسط زنان در جهان

طبق اطلاعات این گزارش، سرمایه‌گذاران خرد مرد از سه ماهه اول ۲۰۲۲ تا سه ماهه پایانی همین سال، از ۳۳ درصد به ۴۳ درصد افزایش پیدا کرده است. رشد سرمایه‌گذاری بانوان نیز در همین بازه زمانی با ۱۰ درصد افزایش از ۲۴ درصد به ۳۴ درصد افزایش یافت. در مقایسه سه ماهه سوم و سه ماهه چهارم سال 2022، میزان رشد سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خرد در مردان تنها یک درصد رشد را تجربه کرده است در حالی که در همین بازه، سرمایه‌گذاری زنان با سرمایه خرد رشد ۵ درصدی داشته است. بر اساس این گزارش، ارز دیجیتال در حال حاضر، دومین دارایی نگهداری شده توسط زنان در جهان بعد از پول نقد است.

سرمایه‌گذاران خرد زن و مرد ارز دیجیتال

آمار سرمایه‌گذاران خرد که دارایی به شکل ارز دیجیتال در سال 2022 دارد (سبز: مردان و صورتی: زنان)

دلایل سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چیست؟

دلایل متعددی برای سرمایه‌گذاری در ارز‌های دیجیتال در این گزارش بیان شده است. ۳۷ درصد از سرمایه‌گذاران در ارز دیجیتال به دلیل سود و بازدهی در این دارایی‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند. ۳۴ درصد دیگر از سرمایه‌گذاران به دلیل باور به قدرت تکنولوژی بلاکچین در ارز‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند. ۳۴ درصد باقی‌مانده نیز به دلیل به‌شمار آوردن ارز‌های دیجیتال به عنوان طبقه دارایی، در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند. از هر ۱۰۰ فرد مورد بررسی در این نظرسنجی، ۶۱ نفر از سرمایه‌گذاری بر ارز‌های دیجیتال دوری می‌کنند. دلایل اصلی عدم سرمایه‌گذاری در این دارایی‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری موجود در آنها و نبود چارچوب قانون‌گذاری مناسب در این حوزه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.