خبر مهم:

کد مطلب: ۶۷۵۶۰۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با مدیرعامل صرافی تترلند:

می‌خواهیم در فضای شفاف‌تری فعالیت کنیم/ امسال منتظر صعود بازار نباشیم

می‌خواهیم در فضای شفاف‌تری فعالیت کنیم/ امسال منتظر صعود بازار نباشیم

گزارش سالانه تترلند می‌گوید تنها ۵۷ درصد از حجم معاملات بازار رمزارز در صرافی‌های آنلاین انجام می‌شود و ۴۳ درصد دیگر در فضای تاریک بازار پیش می‌رود. این همان موضوعی است که مدیرعامل صرافی تترلند به آن انتقاد می‌کند.

مدیرعامل تترلند در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید مساله قانونگذاری در این حوزه چیزی است که تمام فعالان رمزارز در تمام حوزه‌ها خواهان آن هستند و برای همه ما مطلوب است که در فضای شفاف‌تری فعالیت کنیم. مشروح گفتگوی تجارت‌نیوز با رضا مسعودی‌فر را در ادامه می‌خوانید.

معامله در بخش تاریک بازار

یکی از مسائلی که فعالان بازار رمز ارز مطرح می‌کنند، این است که در صورت برخورد قهری و غیر کارشناسی با پدیده رمز ارزها، این تبادلات از بین نمی‌روند، بلکه تراکنش‌های بخش شفاف بازار هم به بخش تاریک آن وارد می‌شود. شما به تازگی در گزارشی که منتشر کرده‌اید آمار جالبی از معاملات بخش تاریک بازار ارائه کرده‌اید. اصولاً این بخش تاریک چه مفهومی دارد؟

در حالت کلی تبادل رمزارزها در ایران به دو روش انجام می‌شود. یا از طریق پلتفرم‌های تبادل آنلاین یا از راه‌های مختفی مثل تماس و پیام‌رسان‌ها و … .آماری که در این باره وجود دارد بسیار قابل تامل است. جالب است بدانید که تنها ۵۷ درصد از حجم معاملات در پلتفرم‌ها و صرافی‌های آنلاین انجام می‌شود و ۴۳ درصد مابقی در فضای تاریک بازار رخ می‌دهد!

اگر بخواهم دقیق‌تر آمار بدهم، ۹۷ درصد از تعداد تراکنش‌ها و ۵۷ درصد از حجم آنها در پلتفرم‌های تبادل آنلاین اتفاق می‌افتد. در این بستر تمام ورود و خروج پول مردم توسط شبکه بانکی کشور اتفاق می‌افتد و توسط بانک مرکزی رصد می‌شود.

اما ۳ درصد از تعداد تراکنش‌ها که ۴۳ درصد از حجم تراکنش‌ها را تشکیل می‌دهند در فضای تاریک انجام می‌شود. آنها عمدتا تراکنش‌هایی هستند که در حجم‌های بالا تبادل می‌شوند و روی آنها نظارتی وجود ندارد.

وقتی معاملات در اپلیکشن‌ها یا توسط دلال‌ها و واسطه‌گران اتفاق می‌افتد، بانک مرکزی نمی‌تواند نظارتی روی آنها آن داشته باشد و می‌توان اسم آن را بخش تاریک بازار گذاشت.

ضرورت رگولاتوری در حوزه مبادلات رمزارزها

یکی از انتقاداتی که همیشه درباره مساله مبادلات رمزارز وجود داشت نبود قوانین و مقررات در این حوزه است. اما سوال مهم این است که با توجه به اینکه به ادعای گزارش شما ۴۳ درصد از حجم معاملات در بازار سیاه انجام می‌شود، رگولاتوری و قانونگذاری می‌تواند مانع این تبادلات شود؟

قطعا رگولاتور می‌تواند این کار را انجام دهد. پرونده رگولاتوری بخش رمزارزها چندین سال است که در دولت و مجلس باز است. در این سال‌ها تلاش شده شیو‌ه‌ها و روش‌های مختلفی در پیش گرفته شود تا قوانین و مقررات مناسب این حوزه وضع شود. اما تا به امروز این تلاش‌ها و وعده‌ها به نتیجه نرسیده و سند نهایی ارائه نشده است.

فعالان حوزه رمزارز موافق این نظارت و قانونگذاری هستند؟

بله، مساله قانونگذاری در این حوزه خواسته‌ای است که تمام فعالان رمزارز در تمام حوزه‌ها خواهان آن هستند. برای همه ما مطلوب است که در فضای شفاف‌تری فعالیت کنیم. رگولاتور می‌تواند بخش تاریک بازار را هم ساماندهی کند.

اگر قوانین به گونه‌ای باشد که حالت بازدارندگی نداشته و جنبه تشویقی داشته باشد قطعا آن دسته افرادی که به‌صورت دلالی یا شخص به شخص معامله‌ می‌کنند حتما تشویق می‌شوند که در پوشش قانونی و زیر پرچم قانون بخواهند فعالت خود را انجام دهند.

مزایا و معایب نگهداری تتر به جای دلار

به نظر می‌رسد که خرید و فروش رمزارزها در جامعه در حال گسترش است. آماری هم که در گزارش شما ارائه شده است، نشان می‌دهد خرید تتر به قصد سرمایه گذاری در حال جایگزینی با خرید دلار است و افراد زیادی هستند که به نیت سرمایه‌گذاری و نگهداری بلندمدت تتر را می‌خرند. نگهداری تتر مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

ببینید نگهداری تتر یک یکسری معایب دارد و یک سری مزایا. راحتی دسترسی یکی از مزایای جایگزینی تتر با دلار است. بحث دوم شرایط نگهداری آن است که نگهداری تتر امنیت بیشتری نسبت به دلار دارد. موضوع سوم نقد کردن تتر است که امکان‌پذیری راحت‌تری نسبت به دلار دارد. نکته چهارم اختلاف بین خرید و فروش و آن کارمزدی است که برای دلار اسکناس پرداخت می‌شود. این کارمزد برای دلار بیشتر از تتر است. مزیت دیگر موضوع تقلبی بودن اسکانس است که در خرید تتر وجود ندارد.

اما از جمله معایت نگهداری تتر این است که تتر یک رمزارز و پشتوانه آن دلار است و شرکت تتر این پایداری را برقرار می‌کند. تتر هم مشابه هر پدیده رمزارزی دیگر ممکن است ریسک‌ها و مخاطراتی داشته باشد که برابری با دلار را دچار مشکل کند. البته احتمال آن بسیار پایین است.

با در نظر گرفتن نکات مختلف، بله می‌توان تتر را هم به جای دلار نگهداری کرد، چون ارزش تتر ثابت و در برابر دلار یک به یک است و در بازار رمزارزها تا حد زیادی تغییر نمی‌کند. البته در مواقعی که بازار ریزشی می‌شود، ارزش تتر معمولاً یک تا دو درصد افزایش پیدا می‌کند. بالعکس زمانی که افزایش وجود داشته باشد به‌دلیل اینکه عرضه آن بیشتر می‌شود، یک تا دو درصد کاهش می‌یابد.

اما برای نگهداری تتر باید نکات فنی امنیتی را هم رعایت کرد.

چه نکاتی؟

به صورت کلی برای نگهداری هر رمزارزی باید از کیف پول‌های امن و معتبر استفاده کرد. اصلا نباید به سرویس‌های جعلی یا سرویس‌هایی که صرفا یک سایت نامشخص هستند اعتماد کرد. سرویس‌هایی که کلید خصوصی یا Private Key ارائه نمی‌کنند، اصلا قابل اعتماد نیستند.

از طرفی افراد باید این کلید خصوصی را در جای امن ذخیره کنند و در فضای آنلاین نگهداری نکنند. کلید خصوصی را در اختیار افراد دیگر قرار ندهند و حتما زمان کپی کردن آدرس برای انتقال تتر به کیف پول مقصد، چند بار آدرس کیف پول را چک کنند و مطابقت بدهند که درگیر بدافزارهایی نشوند که هنگام کپی کردن آدرس، آن را تغییر می‌دهند.

پیش‌بینی بازار رمزارزها تا سال ۲۰۲۳

به موضوع روز بازار رمزارزها هم بپردازیم. بر اساس گزارش‌ها رمزارزها وارد یک دوره ریزش متولی شده‌اند و بسیاری نگران آینده این بازار هستند. پیش‌بینی شما از آینده بازار رمزارزها چیست؟

به طور کلی پیش‌بینی کردن درباره بازارهای مالی در هر زمینه‌ای چه زمینه رمزارزها چه دیگر بازارها بسیار سخت است. در این میان به نظر من پیش‌بینی بازار کریپتوکارنسی بسیار دشوار است اما با توجه به روند نزولی بازار، احتمالا سال ۲۰۲۲ بازار شاهد اصلاح و نزول ادامه‌دار است. تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال می‌گوید امسال نباید منتظر صعود بازار باشیم.

در چند سال اخیر ریزش‌های مختلفی در حوزه رمزارز اتفاق افتاده است که سنگین‌ترین آنها در سال ۲۰۱۷ بود.

اکنون بازار رمزارزها در زمستان به سر می‌برد. تجربه‌های تاریخی نشان می‌دهد این روند ممکن است تا اواسط ۲۰۲۳ ادامه داشته باشد، اما تمام این صحبت‌ها در حد پیش‌بینی است.

اکنون برای ورود به بازار زمان مناسبی است؟

دید ما نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها باید بلندمدت باشد و انتظار بازدهی کوتاه‌مدت نداشته باشیم. اگر سرمایه‌گذار دید بلند مدت یا میان مدت داشته باشد با توجه به نزولی که در بازار اتفاق افتاده می‌تواند به تدریج وارد بازار شود تا زمانی که روند صعودی شروع شد، از بازار جا نماند و استفاده مطلوب را از بازار رمزارزها ببرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ارمین

    راس میگه رو اینم قانون بذارن و ورود و خروج رو محدود کنن
    این اقایان ظاهرا نمیدونن قانون گذاری جمهوری اسلامی یعنی محدودیت
    ما که اصلا موافق قاندن گذاری نیستیم
    نداشتن قانون بهتر از داشتن یه قانون بد هست. چون کوچکترین خطا و محدودیتی در قانونگذاری ممکنه همینقدر شفافیت رو ببره توی زیرزمینی شدنوقتی دولت دست کنه مالیات سنگین بخواد کاربرا تمام دارایی هارو از صرافی های ایرانی خارج میکنن و توی همون محیط های خارج صرافی معامله میکنناقای مدیر تترلند خیلی اصرار به ورشکست شدن داری