کد مطلب: ۵۸۲۰۵۶

کیف‌ پول بیت‌کوین چیست؟ / چه کیف‌ پولی برای نگهداری رمزارز بهتر است؟

کیف‌ پول بیت‌کوین چیست؟ / چه کیف‌ پولی برای نگهداری رمزارز بهتر است؟

به یک بخش کلیدی از زیرساختی که به کاربران اجازه می‌دهد بیت‌کوین و دیگر ارزهای بر پایه بلاکچین را خرید و فروش و نگهداری کنند، کیف‌پول گفته می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اگر چه بیت‌کوین هیچ شباهتی به ارزهای سنتی ندارد اما توسعه‌دهندگان همچنان از اصطلاحاتی برالی توصیف ویژگی‌های آن استفاده می‌کنند، که در جهان خارج از ارزهای دیجیتال رایج است.

در همین رابطه، به یک بخش کلیدی از زیرساختی که به کاربران اجازه می‌دهد بیت‌کوین و دیگر ارزهای بر پایه بلاکچین را خرید و فروش و نگهداری کنند، کیف‌پول گفته می‌شود.

از نظر عملکرد، کیف پول بیت‌کوین همانند یک حساب بانکی عمل می‌کند. هر چند بیت‌کوین به دلیل ویژگی‌هایی نظیر مقاوم بودن برابر سانسور و سیستم نقدی الکترونیکی نظیر به نظیر با ارزهای سنتی فرق دارد و از با استفاده از یک کلید رمزنگاری شده امن شده و نیازی به واسطه‌های برای پردازش تراکنش‌ها ندارد.

بنابراین، معماری کیف‌پول بیت‌کوین از نظر بنیادین با حساب بانکی فرق می‌کند و شما نیاز دارید که چند مفهوم کلیدی را برای درک بهتر کیف‌پول بیت‌کوین و چگونی استفاده از آن بدانید.

کیف پول، رمزارز کاربران را «ذخیره» نمی‌کند و در واقع دستگاه، برنامه یا خدمتی است که فایل اصلی حاوی اعتبارنامه دیجیتال مورد نیاز برای دسترسی، ارسال و دریافت رمزارز از طریق معاملات بلاک‌چین را تولید و ذخیره می‌کند.

حداقل اعتبارنامه‌ای که یک کاربر برای تعامل با بلاکچین عمومی بیت‌کوین نیاز دارد، یک جفت کلید رمزنگاری شده خصوصی و عمومی و یک آدرس کیف‌پول بیت‌کوین است.

رمز کیف پول

این اعتبارنامه‌ها به امضای دیجیتالی رسیده و تراکنش‌های معتبر بیت‌کوین را روی بلاکچین عمومی تصدیق می‌کند. حساس‌ترین این اعتبارنامه‌ها، کلید رمزنگاری‌شده خصوصی باید همانند یک کد امنیتی یا PIN برای حساب بانکی به صورت کاملا خصوصی نزد کاربر نگهداری شود.

این رمز شامل یک رشته از کاراکترهای منحصر به فرد بوده که برای دسترسی، خرج و نقل و انتقال رمزارزها لازم است.

کلید عمومی که به صورت ریاضی از کلید خصوصی نشات می‌گیرد به کاربران این امکان را می‌دهد که از دیگران رمزارز دریافت کنند. همانند کلید خصوصی، این کلید هم شامل یک رشته کاراکتر عددی و حروفی (۲۵۶ بیتی) بلند است.

کیف‌پول بیت‌کوین همچنین برای ایجاد یک آدرس کیف‌پول عمومی استفاده می‌شود که به عنوان مشخص‌کننده عمومی تراکنش‌ها خدمت می‌کند. این آدرس کوتاه شده تا راحت‌تر با دیگران به اشتراک گذاشته شود.

باید به این نکته توجه داشت که کیف‌پول‌های بیت‌کوین می‌توانند برای ایجاد تعداد نامحدودی آدرس عمومی استفاده شوند، و تمام آنها به کیف‌پول یک فرد متصل شوند.

نکات مهم امنیتی کیف‌پول

نکته مهم و کلیدی برای کاربران این است که نباید رمز خصوصی خود را فراموش کنند. از آنجا که بیت‌کوین یک سیستم نظیر به نظیر و بی‌واسطه است، کاربران نمی‌تواند از یک شخص ثالث برای بازیابی رمز خود استفاده کنند و این بدان معناست که کاربران در خطر از دست دادن دائمی دسترسی به نقدینگی خود قرار دارند.

به طور کلی سه نوع اصلی کیف پول رمز ارز وجود دارد. نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی. هر کدام از این انواع از نظر مشخصات و سطح امنیت با هم فرق دارند . البته یک دسته‌بندی دیگر هم وجود دارد. به آن دسته از کیف پول‌هایی که به اینترنت متصلند، کیف پول داغ و به آنهایی که به اینترنت وصل نیستند، کیف پول سرد گفته می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رمزارزها صفحه ارزهای دیجیتال تجارت‌نیوز را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خوب نبود . اصل کاری رو نگفت.