خبر مهم:

کد مطلب: ۷۱۰۴۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

سد اکباتان همدان فقط ۱درصد پر شده است!/ وضعیت نگران‌کننده ۷ سد کشور

اطلاعات وضعیت آب پشت سدهای کشور در دو هفته نخست از سال آبی جدید خبر از وضعیت نگران‌کننده سد اکباتان و برخی از سدهای کشور در ۶ استان دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، آمارهای تازه دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور حکایت از وضعیت نگران‌کننده میزان آب در برخی از سدهای کشور دارد. این گزارش با اشاره به گذشت ۱۶ روز از سال آبی جدید، میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور را نزدیک به ۱۸ میلیارد و ۵۷۰ میلیون مترمکعب اعلام کرده است.

گزارش هفتگی بارش و سدها در سامانه وزارت نیرو نیز نشان می‌دهد که درصد پرشدگی مخازن سدهای کشور تا پایان امروز، ۳۸ درصد بوده است.

سد اکباتان همدان در وضعیت بحرانی

در بخش دیگری از این گزارش، به وضعیت برخی از سدهای مهم کشور (شرب و کشاورزی) اشاره شده که در میان آنها سد اکباتان آبشینه در استان همدان با تنها یک درصد پرشدگی مخزن در سال جاری، بحرانی‌ترین وضعیت را در بین سدهای کشور دارد.

آب ذخیره شده پشت برخی از سدهای کشور نیز نسبت به سال گذشته آبی، کاهش بین ۲۵ تا ۷۵ درصد داشته است که مهمترین آنها، سد چاه نیمه‌ها در استان سیستان و بلوچستان، سد تهم در استان زنجان، سد ایلام در استان ایلام، سد کرخه در استان خوزستان، سد سفیدرود در استان گیلان و سد دوستی در استان خراسان رضوی است.

رکورد تازه سدهای هرمزگان

نکته جالب توجه، افزایش ۱۳۳ درصدی و ۱۸۸ درصدی آب در مخازن دو سد استقلال و شمیل و نیان استان هرمزگان است که میزان پرشدگی مخزن این دو سد را در سال جاری بیش از ۴۷ درصد بوده و رکوردی در میان سدهای کشور به حساب می‌آید.

بر اساس این گزارش، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور از ابتدای سال آبی جدید تا کنون (به مدت ۱۵ روز نخست مهرماه امسال) معادل ۱/۱ میلیمتر است که نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته، ۶۸ درصد کاهش یافته است. این گزارش نشان می‌دهد که در این پانزده روز تنها در هفت استان آذربایجان شرقی، اردبیل، گلستان، گیلان، فارس، مازندران و هرمزگان شاهد بارندگی بوده‌ایم که جز در استان هرمزگان، میزان این بارش‌ها به اندازه سال گذشته نبوده است.

آمار سدهای ارومیه و خشکی دریاچه

نکته مهم دیگر در این گزارش، اطلاعات مربوط به وضعیت آب پشت سدهای دریاچه ارومیه است. با اینکه در روزهای اخیر، نمایندگان مجلس از خشک شدن دریاچه ارومیه خبر داده و اعلام کرده بودند تنها یک درصد از کل آب دریاچه باقی مانده، داده‌های دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد که مجموع ۱۳ سد حوزه این دریاچه در حال حاضر نزدیک به ۵۱۸ م.م.م موجودی آب دارند که این میزان نسبت به سال گذشته، رشد ۱۶ درصدی داشته و درصد پرشدگی مخازن این سدها در سال جاری، ۳۱ درصد است.

بر این اساس به نظر می‌رسد سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ سال آبی سختی برای شهروندان و کشاورزی ایران باشد که لزوم اجرای پیشگیرانه اقدامات حاکمیتی و شهروندی در خصوص رعایت حق‌آبه سدها و صرفه‌جویی در مصرف آب را دو چندان می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.