خبر مهم:

کد مطلب: ۷۰۷۳۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلارپاشی اروپایی‌ها برای ذغال‌سنگ/ دودِ بحران انرژی اروپا به چشم جهان می‌رود؟

دلارپاشی اروپایی‌ها برای ذغال‌سنگ/ دودِ بحران انرژی اروپا به چشم جهان می‌رود؟

همزمان با بحران انرژی اروپا، کشورهای قاره سبز به سمت استفاده از ذغال سنگ در حرکتند در حالی که سوخت‌های سبز مانند هیدروژن بهترین جایگزین سوخت‌های فسیلی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با تداوم جنگ اوکراین، بحران انرژی اروپا دو چندان شده و پیش‌بینی می‌شود زمستان سختی در انتظار قاره سبز باشد. در چنین شرایطی، یک مسابقه جهانی برای مصرف سوخت‌های آلاینده شروع شده است. اروپایی‌ها تلاش می‌کنند تا دلار بیشتری برای خرید ذغال سنگ از مکان‌های دورافتاده خرج کنند. اقداماتی که با برنامه آب و هوایی برای دور شدن از سوخت فسیلی در تضاد است. هرچند در میانه این آشوب، عده‌ای پیشنهادات متفاوتی را ارائه می‌کنند؛ یک شرکت انگلیسی می‌گوید تولید هیدروژن سبز بهترین راه برای مقابله با بحران است و هلند می‌خواهد چاه‌های گاز خود را برای آیندگان حفظ کند که گفته می‌شود استفاده از این سوخت به معنای گذار جهان به عصر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

جایگزین سوخت‌های فسیلی

بحران انرژی اروپا به رقابت جهانی برای دسترسی به سوخت آلاینده دامن زده است. در حالی که تا اواخر سال گذشته بنادر تانزانیا مملوء از کشتی‌هایی بود که آجیل حمل می‌کردند، الان ازدحام کشتی‌های حامل ذغال سنگ در اسکله آن به چشم می‌خورد. خریداران اروپایی در حال رقابت برای پرداخت دلار بیشتر برای تهیه ذغال سنگ از معادن دورافتاده در مناطقی مثل تانزانیا، بوتسوانا و حتی ماداگاسکار هستند.

تقاضای رو به رشد برای ذغال سنگ با برنامه‌های آب و هوایی کشورها برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی در تضاد است. حتی چندی‌ست که ناقوس پایان اکتشاف و استخراج سوخت‌های فسیلی در کشورهای اروپایی به صدا درآمده بود و اخیرا یورونیوز خبر داده بود که فرانسه اولین کشور اروپایی است که طبق قانون جدید آب و هوا، تبلیغات سوخت‌های فسیلی را ممنوع می‌کند. می‌توان به نمونه‌های دیگری هم اشاره داشت؛ برای مثال، سریع‌ترین کشتی مسافربری برقی جهان در سوئد آزمایش می‌شود یا برندهای معتبر جهانی از پوشاک گرفته تا خودرو در تلاش هستند تا از راه سازگاری با تغییرات زیست محیطی از جمله ارزیابی رد پای کربن به حیات خود ادامه داده و اعتبار خود را حفظ کنند.

راهکار سبز یک شرکت انگلیسی

البته شرکت‌هایی هستند که در روزهای بحران انرژی اروپا به دنبال دور زدن سوخت‌های کثیف‌اند. در همین ارتباط، یک شرکت انگلیسی به نام ITM Power اعلام کرده است که با هیدروژن سبز می‌تواند با بحران انرژی مقابله کند. این شرکت به دنبال تولید هیدروژن از آب و باد است.

به گفته این شرکت، به دنبال جنگ اوکراین و افزایش قیمت گاز طبیعی، بر مزایای روی آوردن به تولید هیدروژن سبز به‌عنوان تنها گاز با انرژی خالص صفر و جایگزین مناسب برای گاز متان تاکید شده است. حامیان این فناوری بر این باورند که هیدروژن می‌تواند راه حلی برای کربن‌زدایی صنایع سنگین و آلاینده باشد. همچنین هیدروژن سبز می‌تواند به تامین امنیت انرژی، امنیت غذایی از طریق تولید آمونیاک سبز برای کودها و مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک کند.

بستن چاه‌های گاز برای آینده‌ای سبز

همچنین در میانه آشوب انرژی در کشورهای اروپایی، تصمیم هلند برای بستن چاه‌های گاز طبیعی خود جالب به نظر می‌رسد. با وجود افزایش سرسام‌آور قیمت انرژی و کمبود عرضه گاز طبیعی در اتحادیه اروپا، دولت هلند تصمیم به بستن چاه‌های گاز طبیعی در منطقه خرونینگن گرفته است. این میدان یکی از بزرگترین میدان‌های جهان است که ارزش آن تا ۱۰۰۰ میلیارد یورو می‌رسد. اما در حال حاضر، گنجینه‌ای برای هلندی‌هاست تا برای آیندگان دست‌نخورده باقی بماند. آنها استدلال می‌کنند که این امر می‌تواند به تامین گاز در آینده و کاهش قیمت انرژی کمک کند. در واقع، در صورت بروز شرایط اضطراری و کمبود گاز در آلمان یا استونی و تدام بحران انرژی اروپا ، این میدان می‌تواند باز شود.

به نظر می‌رسد طرفداران این تصمیم با عده‌ای که بر این باورند که استفاده از گاز طبیعی به معنای گذار جهان به عصر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و جایگزینی مناسب برای سوخت‌های آلاینده مانند ذغال‌سنگ است، هم‌نظرند. البته گروهی هم یادآوری می‌کنند گاز طبیعی یک سوخت فسیلی است که نباید اثرات آب و هوایی آن را را نادیده گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.