کد مطلب: ۶۹۱۷۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بحران گاز در قاره سبز/ مصرف سوخت‌های کثیف افزایش یافت

بحران گاز در قاره سبز/ مصرف سوخت‌های کثیف افزایش یافت

با تشدید بحران گاز در قاره سبز، شاهد یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای از اهداف کربن‌زدایی به سوخت کثیف هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، همزمان با بالا رفتن قیمت گاز در اروپا به دنبال تداوم جنگ اوکراین، مصرف سوخت کثیف افزایش یافته است. این موضوع به معنای فاصله گرفتن قاره سبز از اهداف کربن‌زدایی بوده و فعالان محیط زیست را به شدت نگران کرده است.

شعله‌ور شدن آتش جنگ، اروپایی‌ها را متقاعد کرد که گاز مایع می‌تواند به عنوان راه‌حلی سریع و در دسترس و یک گزینه اصلی مطرح باشد. گاز طبیعی را پاک‌ترین سوخت در میان انرژی‌های فسیلی نام می‌برند که دارای کاربردهای مختلف، پاک و مقرون به صرفه است و از آن می توان در بخش‌های صنعتی، مسکونی و تجاری برای تولید برق استفاده کرد.

هرچند درباره ویژگی‌های این نوع سوخت به دو نگاه متفاوت برخوردیم. عده‌ای می‌گویند استفاده از گاز طبیعی به معنای گذار جهان به عصر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و جایگزینی مناسب برای سوخت‌های آلاینده مانند ذغال‌سنگ است. اما، در مقابل گروهی یادآور می‌شوند که گاز طبیعی یک سوخت فسیلی است که نباید اثرات آب و هوایی آن را را نادیده گرفت.

قیمت گاز بالا رفت

قیمت گاز در هفته قبل، حدود ۱۰ برابر بالاتر از میانگین فصلی ۵ سال گذشته بوده است. روز دوشنبه هفته جاری هم رسانه‌ها از افزایش حداکثر ۰.۰۷ درصدی قیمت پایه گاز بازار اروپا خبر دادند.

همین امر سبب شده تا کشورهای اروپایی به دنبال راه چاره باشند. برای مثال، آلمان تصمیم گرفته تا به منظور کاهش مصرف گاز در آستانه فرا رسیدن فصل سرد، دمای ساختمان‌های ادارای دولتی و خصوصی را تا جایی که امکان دارد، کاهش دهد.

کشور سوئیس هم به دنبال کاهش مصرف گاز در زمستان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱۵ درصد از کل مصرف انرژی سوئیس از گاز تامین می‌شود. ۴۲ درصد از این سوخت هم برای گرمایش خانه‌ها در بخش‌های صنعت، خدمات و حمل‌ونقل مصرف می‌شود.

مصرف سوخت کثیف افزایش یافت

روند صعودی قیمت گاز، مصرف سوخت کثیف را افزایش داده است.

با بالا رفتن قیمت گاز، تولیدکنندگان نیرو به سراغ نفت خام رفته‌اند. در همین زمینه ایسنا به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی خبر داده که پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی در اروپا و خاورمیانه برای نفت به میزان ۳۸۰ هزار بشکه در روز بالا رفته و ۲.۱ میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

پیش از این، بنیاد ابزرور ریسرچ طی گزارشی خبر داده بود که «اختلالات پیش آمده در عرضه انرژی که ناشی از جنگ روسیه در اوکراین بوده، قیمت LNG را بالاتر برده و باعث شده است ذغال سنگ تنها گزینه قابل استفاده و مقرون به صرفه در اکثر نقاط اروپا باشد.»

واشنگتن پست هم در گزارشی اعلام کرده که آلمان آماده از سرگیری فعالیت معادن ذغال‌سنگی است که حدود ۱۰ سال پیش تعطیل شده بودند. این در حالیست که پیشتر این کشور از قصد خود برای توقف تولید برق از ذغال‌سنگ خبر داده بود. در اتریش، لهستان، هلند و یونان هم نیروگاه‌های ذغال‌سوز راه‌اندازی شده است.

این اقدام اروپایی‌ها به معنای چرخش ۱۸۰ درجه‌ای آنهاست. چرا که مجموع ۲۶ کشور بیانیه گذر از ذغال سنگ جهانی به نیروی پاک را در اجلاس اقلیمی کاپ ۲۶ امضا کردند. در ضمن، قرار شد عبور از تولید نیروی ذغال‌سوز سرعت گرفته و صدور مجوزهای جدید برای پروژه‌های تولید نیروی ذغال‌سوز متوقف شود.

استقبال از سوخت‌های آلاینده ارزان

استقبال از سوخت‌های آلاینده ارزان

نگرانی فعالان محیط زیست تشدید شد

زمانی بیشتر به این چرخش ۱۸۰ درجه‌ای پی می‌بریم که نگاهی به برخی پروژه‌های اقتصاد سبز کشورهای اروپایی بیاندازیم. برای مثال، شرکت شل قرار است بزرگترین کارخانه هیدروژن تجدیدپذیر اروپا را تا سال ۲۰۵۰ در کشور هلند بسازد. این تصیمم شرکت شل در راستای تبدیل شدن به یک تجارت با انتشار خالص صفر کربن تا کمتر از ۳۰ سال دیگر است. همچنین، آنها برای تولید روزانه ۶۰ هزار کیلوگرم هیدروژن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

در این زمینه می‌توان از درخواست IMO از کشور‌ها برای افزایش فعالیت کربن‌زدایی هم نام برد. سال گذشته اتاق بین‌المللی کشتیرانی اعلام کرده بود که «برنامه‌هایی که از سوی سازمان ملل متحد و سازمان بین‌المللی دریانوردی اعلام شده کشور‌های ساحلی برای دستیابی به کربن صفر درصد تا سال ۲۰۵۰ باید تلاش‌های ا‌جباری خود را دو برابر کنند.»

یادمان نرود که قرار است آینده‌ای بدون خودرو و با آب و هوایی خنثی هم در شهرهای اروپایی پیاده‌سازی شود. طراحی مجدد خیابان‌ها، سرمایه‌گذاری روی دوچرخه‌ها، برنامه‌ریزی شهری بهتر و سرکوب خودروها از جمله برنامه‌هایی هستند که در این پروژه دنبال می‌شود.

حالا، با تغییر و تحولات ایجاد شده در بازار انرژی، اروپایی‌ها به سمت مصرف سوخت ارزان اما کثیف رفته‌اند که نگرانی فعالان محیط زیست را از جهت فاصله گرفتن از آینده‌ای سبز به دنبال داشته است. باید منتظر ماند و دید آیا آنها تصمیمات جدیدی برای کاهش این نگرانی‌ها اتخاذ خواهند کرد یا خیر؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.