خبر مهم:

کد مطلب: ۱۶۴۴۷۵

آموزش مجازی در مسیر تحولات فناوری

امروزه آموزش جزو ضروری‌ترین نیازهای بشر است که توجه دقیق به آن جلوه‌های زیباتری از زندگی را برای وی فراهم می‌آورد.

این در حالی است که با توسعه مبانی اطلاع‌رسانی بر پایه ارتباطات و فناوری اطلاعات، هم در ساختار یادگیری و هم در ارائه مفاهیم، تغییراتی صورت گرفته که به‌طور هم‌زمان تحولات در روش‌های انتقال و ارائه را نیز منطبق بر آن شاهد هستیم.

آموزش بر بسترهای ارتباطاتی نوین زمینه‌های فکری عمیقی را در میان دانش پذیران هم‌راستا با روزآمدسازی اطلاعات از سوی ارائه‌دهندگان فراهم کرده است.

به طوری که ایجاد دیتاسنترها برای تجمیع انبوهی از اطلاعات و استفاده از آن در زمان مناسب، کمک بسیار زیادی به ارائه‌دهندگان در راستای طبقه‌بندی و برنامه‌ریزی کرده است.

از طرفی تسلط بر اطلاعات گسترده نیز به‌گونه‌ای فراهم‌شده که نه‌تنها فراگیر بلکه ارائه‌دهنده نیز می‌تواند به طور هم‌زمان از اطلاعات روزآمد به‌واسطه فضای ابری و اینترنت بهره‌مند شود.

همچنین با توسعه ارتباطات در اقصی نقاط جهان، فراگیر می‌تواند در هر نقطه‌ای بااتصال به شبکه جهانی یا شبکه‌ای داخلی مانند شبکه علمی یا سیستم آموزش الکترونیکی یک مجتمع آموزشی، از مزایای آموزش در سطوح مختلف و دلخواه بهره‌مند شود.

این بهره‌مندی در هر زمان که فراگیر اراده کند و به این نقاط دسترسی داشته باشد به صورت‌های آفلاین یا آنلاین امکان‌پذیر است.

تنوع از دیگر مزایایی است که فراگیر با آن روبه‌رو است، او می‌تواند از هر سیستم آموزشی که می‌خواهد با انتخاب رشته یا موضوع آموزشی مورد نظر، به این امر اقدام و پس از گذراندن آموزش، مدرک پایان دوره را دریافت کند.

ناگفته پیداست که در این نوشتار به یک چرخه آموزشی استاندارد یعنی عناصر مناسب و اصولی از آموزش‌دهنده تا بستر مناسب و از مبانی آموزشی تا مدرک معتبر پرداخته شده است.

در آموزش مجازی کاربران می‌توانند با انتخاب صحیح رشته و موضوع مورد نظر بر پایه مشورت و آگاهی بدون جابه‌جایی و صرف هزینه‌های اضافه به امر یادگیری بپردازند و در پایان نیز نتیجه دلخواه را به خوبی کسب کنند.

لازم به ذکر است که حوزه آموزش، مدام در حال تحول است، حتی در کشورمان در دهه اخیر تحولات بسیار زیادی در این حوزه رخ‌داده است.

زمانی صحبت از آموزش الکترونیکی بود و بعد از مدتی کوتاه با توسعه ارتباطات سیار و ابزارهایی همچون موبایل عرصه‌های نوینی همچون آموزش همراه جلوه‌گر شد و به فاصله کوتاهی هم توسعه و تاثیر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان بر امر آموزش خودنمایی کرد.

اما به عقیده برخی از کارشناسان بازاریابی الکترونیکی و محتوا، عرصه استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌های رایج، اغلب به نکات یا به‌طور سطحی و مبتنی بر جنبه‌های تفریحی و سرگرمی به مباحث آموزشی می‌پردازند و کاربرد دارند و کاربردهای علمی و ساختاریافته برای آموزش‌های مجازی هنوز هم به شیوه الکترونیکی در استفاده از سامانه‌های اینترنتی و وب‌سایت‌ها، جنبه کاربردی‌تر دارد.

با این حال در خبرهای اخیر آمده بود که استفاده از ربات‌ها و فناوری‌های نوین در کلاس‌های درس سنتی، چالشی جدی برای این حوزه ایجاد کرده است، بهره‌مندی از معلمان دیجیتالی و رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی که می‌توانند به‌طور خستگی‌ناپذیر و به‌دوراز برخوردهای سلیقه‌ای معلمان واقعی، به آموزش بپردازند.

در واقع ما در دنیای امروز با توسعه فناوری‌های پیشرفته توام با جلوه‌های مختلف به خصوص در حوزه آموزش مجازی مواجه هستیم و با وجود اهمیت محتوا اما بسترها و ابزارهای انتقال مفاهیم و اساسا ارائه‌دهنده‌ها نیز دستخوش تحولات شگرف و روزافزون است.

در کل، آموزش به سبک مجازی، شیوه‌ای نوین و کاربردی بر امر آموزش است که ابعاد استفاده از آن برای بشر، راحت‌تر و به دلایل علمی، زمانی، گستردگی، مالی و بسیاری عناصر کلیدی دیگر حائز اهمیت است.

از این رو امید است که کاربران در جایگاه فراگیران، در استفاده از سیستم‌های آموزش مجازی دقت لازم را از هر لحاظ به خرج دهند و هوشیارانه و آگاهانه از مزایای آن به خوبی بهره‌مند شوند و سازمان‌ها نیز با هوشمندی، سرمایه‌گذاری کافی و اقدام مناسب به موقع زمینه‌های لازم در این مسیر را برای کارکنان خود فراهم آورند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.