کد مطلب: ۱۵۳۲۸۰

تولید برق باید سالانه ۵ هزار مگاوات افزایش یابد

متاسفانه آقای بیطرف، وزیر پشنهادی وزارت نیرو در کابینه آقای دکتر روحانی نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. سندیکای صنعت برق ایران امیدوار بود ایشان بتوانند وزارت نیرو را در اختیار بگیرند، چرا که سابقه کاری‌شان در دولت اصلاحات نشان می‎‌داد از یک سو توجه بسیاری به بخش پیمانکاری صنعت دارند و از دیگر سو، به بخش خصوصی هم اعتماد کامل دارند.

با این همه، به نظر می‌رسد این شایعات و فشارها بود که اجازه نداد ایشان در کابینه حضور داشته باشند. از جمله اینکه شایع شده بود که ایشان قصد دارند با جابه‌جایی و انتقال آب به ضرر برخی شهرستان‌ها عمل کنند. برخی هم بر سابقه ایشان در زمینه سدسازی تمرکز کرده بودند و اینکه سدسازی در طول چند دهه گذشته، عامل اصلی نابودی منابع آب در ایران بوده است.

صنعت برق البته مسائل خودش را دارد. اقتصاد ما اکنون در شرایط اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است و بدیهی است که اگر می‌خواهیم سرمایه به کشورمان بیاید و اقتصادمان رشد داشته باشد، باید از حضور بخش خصوصی در این صنعت هم استقبال کنیم.

برنامه‌ریزی‌های وزارت نیرو نشان می‌دهند که ما باید سالانه حدود 5 هزار مگاوات برق به ظرفیت تولید برق در کشورمان اضافه کنیم و این اتفاقا یکی از برنامه‌های آقای بیطرف هم بود. ایشان اعلام کرده بودند که در مدت 4 سال، ایران نیاز دارد سالانه 20 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق خود اضافه کند.

سندیکای صنعت برق ایران و شرکت‌های عضو این سندیکا هم در طول سالهای گذشته همواره تلاش کرده‌اند این صنعت را در ایران زنده نگه دارند. این در حالی است که به دلیل وجود بدهی‌های سنگین دولت به پیمانکاران، بخش بزرگی از پیمانکاران، به ویژه در صنایعی مانند نفت و گاز، در عمل پروژه‌ها را متوقف کرده بودند، اما در صنعت برق، ما همواره به تدارم کار اهمیت داده‌ایم.

برای حل مشکل نقدینگی و مشکل مطالبات‌مان از دولت هم اخیرا رایزنی‌هایی با شرکت توانیر و وزارت نیرو انجام داده‌ایم تا با استفاده از فاینانس خارجی بتوانیم این بحران‌ها را هم پشت سر بگذاریم. به این ترتیب، بعد از آنکه قراردادهای فاینانس نهایی شد، شرکت‌ها بر اساس توانایی‌های‌شان پروژه‌ها را بر عهده خواهند گرفت. امکان پیدا کردن فاینانسور از کشورهایی مانند چین، کره‌جنوبی و حتی اروپا هم در حال حاضر برای ما وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.