کد مطلب: ۳۸۸۲۲۹

خطرات پس از هشدار جدید وزیر نفت

در هفته اخیر بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما،به صراحت اعلام کرد با شعار نمی‌توانیم در حوزه انرژی موفقیت چندانی کسب کنیم! ما به تکنولوژی روز نیاز داریم، دنیا دنیای موازنه قدرت است!!

از مهترین بخش‌های صحبت‌های وزیر نفت می‌توان به فرسودگی تاسیسات و زیرساخت‌های فعلی کشور در حوزه انرژی اشاره نمود.

عمر مفید تاسیسات نفتی در جهان حدود 25 سال است، این در حالی است که از عمر تاسیسات نفتی کشور حدود 40 سال می‌گذرد.

به گفته مقامات وزارت نفت،خسارات به وجود آمده به تاسسات نفتی در اثر سیل اخیر در حدود هزار میلیارد تومان، برآورد شده است.

در این بین باید یادآور شد، وقوع سیل در ابتدای سال 98 توانست به شدت به تاسیسات نفتی خسارت وارد کند. در همین اثنا این تاسیسات به قدری فرسوده بودند که اثر مخرب سیل در جنوب کشور توانست ضربه مهلکی به زیرساخت های نفتی کشور وارد سازد و به همین دلیل حتی این مساله فرسودگی تاسیستان نفتی به نظر می‌رسد نسبت به گذشته حادتر هم شده است.

به گفته مقامات وزارت نفت،خسارات به وجود آمده به تاسسات نفتی در اثر سیل اخیر در حدود هزار میلیارد تومان، برآورد شده است.

پس از برجام وزارت نفت با برخی از شرکت‌های خارجی به جهت نوسازی برخی از این تاسیسات مذاکراتی را انجام داد که با خروج امریکا از برجام شرکت‌های خارجی از ترس تحریم‌های آمریکا یکی پس از دیگری میز مذاکره را ترک کردند و عملا موضوع به روز رسانی تجهیزات به تعویق افتاد.

این در حالی است که با وضع تحریم‌های آمریکا از یک سو و کسری منابع ارزی کشور از سوی دیگر، نوسازی زیرساخت‌های نفتی کشور می‌تواند کمی بغرنج شود.اما تبعات ادامه کار با تجهزیات فرسوده نفتی را می‌توان این گونه بر شمرد:

1-استخراج منابع نفتی با زیرساخت‌های فعلی و عدم برخوردار بودن از تکنولوژی روز می‌تواند استخراج نفت در وضع موجود را برای کشور بسیار پر هزینه تمام کند.

2-فرسودگی تجهیزات، موجب می‌شود در پروسه استحراج، پرتی منابع بسیار زیادی داشته باشیم و هم‌اکنون تخمین زده می‌شود روزانه حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت در کشور از چاه تا پالایشگاه و سایر مراحل به علت فرسودگی زیر ساخت ها به هدر می‌رود.

3-کشورهای همسایه با دستیابی به تکنولوژی روز دنیا در میان‌مدت می‌توانند به سرعت گوی سبقت را در این حوزه از کشور ما بربایند.

4- بیشترین درآمد ارزی کشور ما حاصل از فروش منابع نفتی است، بنابرین عدم بهره‌وری صحیح در این حوره می‌تواند به صورت مسقیم بر درآمد ارزی-ریالی و بودجه کل کشور اثر نامطلوب داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.