کد مطلب: ۴۰۰۸۸۴

مقاومت دلار در برابر کاهش نرخ بهره در آمریکا

روز چهارشنبه بیست و هفتم شهریور کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو در آمریکا یک بار دیگر نرخ بهره بین بانکی را به میزان 0.25 درصد کاهش داد. به طور معمول وقتی نرخ بهره در آمریکا یا هر کشور دیگری کاهش می‌یابد، نرخ ارز آن کشور در بازار‌های بین‌المللی ضعیف می‌شود. بنابراین انتظار می‌رفت قیمت دلار کاهش و قیمت طلا و نفت افزایش یابد. اما اتفاقی که افتاد عکس این بود.

سوالی که در بازار مطرح شد این بود که چرا رفتار متغیرها برعکس شد. دو فاکتور بسیار مهم در این رفتار اثر داشت. اول، درست است که ـمریکا نرخ بهره خود را کاهش داد، ولی در نظر داشته باشیم که در میان کشورهای توسعه‌یافته آمریکا تقریبا آخرین کشوری بود که نرخ بهره را کاهش می‌داد. بنابراین علی‌رغم کاهش نرخ بهره سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازارهای مالی این حرکت را در جهت تضعیف دلار ارزیابی نکردند.

دوم، به طور پیوسته آمارهای اقتصادی نسبت به کشورهای دیگر خوب بیرون می‌آید. نرخ تورم در حد کنترل‌شده است، تولید ناخالص داخلی رشد نسبتا خوبی دارد و شاخص‌های تمایلات بازار نشان می‌دهد که دلار پیوسته یک ارز قابل اطمینان در بازار جهانی فارکس است.

از این دو گذشته احتمال گسترش نوسانات اقتصادی می‌تواند تقاضا را به دلیل افزایش خرید اوراق قرضه بالاتر ببرد. بی‌دلیل نیست که کاهش نرخ بهره برای دومین بار هم نتوانست قیمت دلار را در بازارهای بین‌المللی پایین بیاورد. بنابراین این کاهش نرخ بهره قدرت پایین آوردن دلار را نداشت و گفتگوی مقامات فدرال‌رزرو نیز حاکی از کاهش‌های دیگر در ماه‌های آینده نبود و بنابراین بازار مکث نکرد و آن رفتاری را کرد که قبل از کاهش نرخ بهره انتظارش می‌رفت.

عده‌ای معتقدند که اثر کاهش نرخ بهره در روزهای آتی خودش را نشان می‌دهد. ولی پرسشی که مطرح است این است که این عوامل حضور اثربخش نداشته‌اند و بنابراین زمان هم بگذرد باز نمی‌توان انتظار کاهش دلار را داشت. نتیجه این می‌شود که به طور ساختاری تغییرات قابل توجهی در بازارهای مالی رخ نخواهد داد. به عبارتی ساده‌تر، بازار جهانی بر همان پاشنه‌ای که قرار دارد، باز می‌چرخد.

با این رخداد و تحلیل آن، می‌توان پیش‌بینی کرد که نفت فرصتی برای استفاده نخواهد داشت و همچنان در همین محدوده نوسان می‌کند و بیشتر مراقب پهپادها است تا تغییرات در بازارهای مالی. طلا همان طور که در نوشته‌های دیگر گفتم به سقف مقاومتی قوی رسیده است و حفظ قدرت طلا در بازارهای جهانی اجازه افزایش قابل توجهی را به طلا نمی‌دهد. وقتی همه این تغییرات را در اقتصاد ایران دنبال می‌کنیم، به نتیجه خوبی نمی‌رسیم. احتمال کاهش مواد اولیه در بازارهای جهانی هست. احتمال کاهش قیمت نفت نیز بیشتر است تا اینکه افزایش یابد. همین دو کافی است که از نظر اقتصادی خبر کاهش نرخ بهره در آمریکا برای اقتصاد ایران خبر خوبی نباشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.