خبر مهم:

کد مطلب: ۴۷۵۲۷۲

قیمت دلار پس از انتخابات امریکا

در ماه‌های اخیر و شرایط کرونایی درآمدهای نفتی دولت به خاطر کاهش شدید قیمت نفت و نبود تقاضا بسیار کم شده است. صادرات نفت ایران بر اساس پیش‌بینی‌ها روزانه چیزی بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار بشکه نفت است که با احتساب هر بشکه ۴۰دلار روزانه ۱۲میلیون دلار و سالانه فقط حدود ۵ میلیارد دلار نصیب دولت می‌کند.

در این میان اگر ایران بتواند کل این مبالغ را بازگرداند، باز هم این رقم، رقم قابل توجهی نیست و در واقع دولت که بزرگترین توزیع کننده ارز در بازار بود، در حال حاضر توان بالایی برای توزیع ارز ندارد.

این در شرایطی است که ارز قابل توجهی در سایر کشورها مسدود شده است و کشور هایی مانند عراق 5 میلیارد دلار , کره جنوبی 8 میلیارد دلار و دیگر کشورها نیز مبالغ گزافی از درآمد های نفتی ایران را در حساب های خود بلوکه کرده اند و نه اصل آن را پس می‌دهند و نه به‌جایش کالایی به ایران می‌دهند.

از آن‌سو صادرکنندگان خصوصی و خصولتی نیز با توجه به بسته شدن مرزها و کاهش شدید تقاضا در بازارهای جهانی با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می‌کنند و در صورت انتخاب مجدد ترامپ به‌نظر نمی‌رسد که نرخ ارز از محدوده 20 تا 25 هزارتومان کمتر شود.

در بهترین حالت و حتی در صورت برداشته شدن تحریم‌ها پس از انتخابات امریکا نرخ ارز کمتر از ۱۵هزار تومان نخواهد شد. چرا که در سال‌های اخیر جریان نقدینگی به جای حرکت به سمت تولید، وارد بازارهای سوداگری ارز، طلا، مسکن و خودرو شده است و این موضوع باعث کاهش بهره‌وری و کاهش ارزش پول ملی و همچنین کاهش تولید ناخالص داخلی شده است.

نکته قابل ذکر دیگر این است که با نرخ ارز 20 هزار تومان قدرت خرید خانوار کاهش داشته است و عموم مردم فقط توانایی خرید مایحتاج اصلی را دارند. گفتنی است که در حال حاضر فروش کالاهای خارجی که با ارز 20 هزار تومان وارد کشور شده اند تا 90% کاهش داشته است.

در این شرایط به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت می‌تواند با ارائه مشوق‌های صادراتی باعث ورود بیشتر ارزهای صادراتی شود و از آن‌سو با جلوگیری از واردات کالاهای دارای مشابه داخلی، بانک مرکزی ایران را در زمینه کنترل نرخ ارز یاری نماید.

برای اطلاعات بیشتر یادداشت نقش دولت در کاهش قیمت دلار را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر ترامپ رای بیاره دلا 70 هزار تومان می شود و تا قبل از انتخابات دلار دورور 40 هزار تومان

    • ناشناس

      ماهاااااا ک رقمی نیستیم خخخ.ما مرد جنگیم و سرباز.

    • ناشناس

      تو اولین کسی هستی که فرار میکنی

    • ناشناس

      امیدوارم زودتر شهید بشی برادر

    • ناشناس

      داداش خدا شفات بده

  • بیکار

    اگر بایدن انتخاب بشه ، دلار بین 18 تا 20 نوسان میکنه و تا عید میاد نزدیکای 25 و تا یکسال آینده هم به 30 میرسه ولی اگر ترامپ انتخاب بشه ، دلار تا سال آینده به نزدیکای 50 تا 60 میرسه متاسفانه

  • ناشناس

    دلار قطعا تا 40 هزار میره همه تولید کنندگان دارند دلار ها رو جمع می کنند

    • کامی

      ببین میدونی دلار 30 تومنی چه جو روانی بدی ایجاد میکنه؟
      باعث میشه به طور خودکار اقتصاد نابود بشه!
      البته تولیدکننده کارش قابل درکه ولی مردم عادی در آخر متضرر میشوند و مثل سال 97 بروند و دلار ها را ریال بکنند با قیمت پایینتر!

  • ناشناس

    اگر بایدن پیروز بشه دلارتا ۱۰ تا ۱۴ هزارتومان پایین میاد یعنی دولت مجبور میشه چون واقعا توان مالی اکثریت با دلار بالای ۱۵ هزار سازگار نیست ولی اگر ترامپ پیروز بشه دلار به بالای ۴۰ هزار میرسه شایدم بالاتر

    • علی

      قبل از انتخابات حتما دلار رو میارن زیر 20ت تا بگن انتخابات آمریکا تاثیر نداشت. بعد بازم بخاطر شرایط سخت کرونا در پاییز و زمستان دوباره آرام آرام مثل خزنده شب عید تا 40ت هم میره. ریزش دلار جون تازه به بورس میده و بعد باهم شروع به رشد می کنند.

  • Mohammad

    لطفا فاز منفی ندین خیلی خوشحالین دلار بشه 50 یا 60؟

  • ناشناس

    انتخاب ترامپ یا بایدن را بیخیال سگ زرد برادر شغال است
    ترس ما از هموطنان عزیزی است که برای این دو نامرد مجانی والبته با پشت کردن به مردم پادوئی میکنند.

  • ناشناس

    ما دیگه جزو فنا رفتگانیم نود درصد مردم میمیرن از گشنگی

  • ناشناس

    اینا همش چرته نه به ترامپ ربط داره نه بایدن کسری بودجه ازکی تاحالا به این واونه مشکل ما ازمدیریت غلطه