کد مطلب: ۶۸۵۱۹۰

چرا باید محدودیت را انتخاب کنیم؟

پرسش روز

زیرسویه‌های جدید کرونا یعنی BA4 و BA5 در بسیاری از کشورها غالب است. در ایران نیز سویه جدید کرونا به سرعت در حال انتشار است. روند بستری‌ها و فوتی‌های کرونا نیز در کشور در حال افزایش است. اما سوال اینجاست که چرا برخی از مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند؟ آیا کوتاهی از دولت و اطلاع‌رسانی بود یا مردم جدیت کرونا را فراموش کرده‌اند؟

پاسخ کارشناس

ایران در حال تجربه پیک جدیدی از بیماری ناشی از ویروس کرونا قرار دارد، این بار با فراگیر شدن زیرشاخه‌ای از نوع اومیکرون که نام BA.5. را روی آن گذاشته‌اند.
دانشمندان هشدار داده‌اند که این گونه به نظر می‌رسد این زیرشاخه جدید، قابل انتقال‌ترین نسخه ویروس تا به امروز است و افرادی را که قبلاً یک یا دو بار با انواع قبلی و حتی نوع اومیکرون هم مبتلا شده‌اند، دوباره آلوده می‌کند، ولی اتفاق عجیب‌تر این است که حتی ابتلا به خود این زیرشاخه هم آن قدر که انواع قبلی ویروس ایمنی ایجاد می‌کرد، ایمنی ایجاد نمی‌کند. افراد ممکن است خیلی سریع و تنها در چند هفته مجددا به همین نوع ویروس مبتلا شوند. آخرین اتفاق بد در مورد این زیرشاخه این است که از همه شاخه‌ها و زیرشاخه‌‌های قبلی شناخته‌شده قابلیت واکسن‌گریزی بیشتری دارد.

اما خبر خوب در مورد این نوع جدید چیست؟ اینکه بیماری اذیت‌کننده اما نه چندان خطرناکی است. البته این به این معنا نیست که مشکلی ایجاد نمی‌کند، طبیعی است که با ده‌ها برابر شدن میزان ابتلا آمار مرگ‌ومیر نه چند ده برابر اما چند برابر شود و این هم قطعا یک فاجعه است.

چند عامل اصلی، علت شیوع گسترده ویروس جدید در جامعه است، اولی خستگی ذهنی و روحی زیستن در شرایط محدودکننده پروتکل‌ها برای مدتی بیش از دو سال و نیاز روحی عمومی برای فرار از شرایط خفقان‌آور زیستن در محدودیت‌های اجتماعی، دوم اعتماد و اطمینان به ایجاد ایمنی ناشی از واکسیناسیون و سوم هم باور به اینکه این نوع جدید بیماری ضعیفی ایجاد می‌کند.

کاملا طبیعی است که همه مردم جامعه فقط می‌خواهند به حالت عادی برگردند، اما به نظر می‌رسد تنها تعداد کمی از مردم می‌دانند زیستن همراه با کووید واقعاً چگونه باید باشد. حتی نهادهای نظارتی و اجرایی هم بعید به نظر می‌رسد که استفاده اجباری از ماسک‌ و فاصله‌گذاری اجتماعی یا سایر اقدامات حفاظتی را که قبلاً در پیک‌های قبلی به کار گرفته می‌شدند تا زنجیره انتقال عمومی ویروس را بشکنند، به کار بگیرند.

ما در دل پیک جدید ویروس در حال زندگی به شیوه قبل از همه‌گیری هستیم، بسیاری از جوان‌ترها بیماری جدید را تجربه کرده‌اند و با تب و لرز و عرق ریزش و به خصوص گلودرد و ضعف شدید چند روزی کلافه شده‌اند، اما مشکل اصلی و خطر اصلی متوجه افراد مسن‌تر و افراد با سیستم ایمنی ضعیف است، طبیعی است که حتی اگر نه به خاطر خودمان بلکه بخاطر این افراد هم که شده باید انتقال ویروس در جامعه را تا حد ممکن کاهش دهیم. در واقع این یک همیاری و همکاری جمعی برای محافظت از آسیب‌پذیرها است.

اما، موضوع فقط به جان خریدن محدودیت‌ها برای کمک به آسیب‌پذیرها نیست، باید یادمان باشد که یکی از عوارض شایع ابتلا به کووید ۱۹ حالتی است که به آن کووید طول‌کشیده یا کووید طولانی می‌گویند. این حالت در حدود یک چهارم موارد اتفاق می‌افتد و آن قدر هم آزاردهنده و اذیت‌کننده است که بیارزد ماسک بر صورت بزنیم و از حضور در تجمعات تا حد ممکن اجتناب کنیم و فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر محدودیت‌ها را رعایت کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.