فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۷۵۸

«تجارت‌نیوز» از ادامه اعتصاب پرستاران شیرازی گزارش می‌دهد:

نعل وارونه وزارت بهداشت؛ تسکین به جای درمان / اعزام دکتر و پرستار از تهران یا به کار گرفتن نیروهای کادری؟

نعل وارونه وزارت بهداشت؛ تسکین به جای درمان /  اعزام دکتر و پرستار از تهران یا به کار گرفتن نیروهای کادری؟

اعتصاب بیش از ۸۰ درصد پرستاران در شیراز و برخی از شهرستان‌های استان فارس وارد هفتمین روز خود شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حتی سفر معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان به این استان و برگزاری جلسه با نمایندگان پرستاران و پزشکان هیچ دستاوردی به دنبال نداشت.

به گزارش تجارت نیوز،

اعتصاب بیش از ۸۰ درصد پرستاران در شیراز و برخی از شهرستان‌های استان فارس وارد هفتمین روز خود شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حتی سفر معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان به این استان و برگزاری جلسه با نمایندگان پرستاران و پزشکان هیچ دستاوردی به دنبال نداشت. در واقع این معاونت در همان جلسه اعلام کرد هیچ قولی به پرستاران نمی‌دهد و تنها می‌تواند انتقال‌دهنده پیام و درخواست آنها به وزیر بهداشت باشد. از آنجا هم که روز گذشته رئیس دولت چهاردهم لیست کابینه خود را به مجلس ارسال کرد، حالا همه چیز در حالت بلاتکلیفی خواهد ماند تا نمایندگان مجلس تکلیف وزیران پیشنهادی دولت را مشخص کنند.

اعزام ۲۰۰ نیروی درمانی از تهران به شیراز

از آنجا که طی روزهای گذشته اکثر عمل‌های جراحی در بیمارستان‌های دولتی شیراز، که کادر درمان‌شان به دلیل مشکلات عدیده و بی‌توجهی مسئولان به خواست آنها دست از کار کشیده بودند، به نوعی لغو شده و تنها عمل‌های اورژانسی انجام می‌شد، گویا با همکاری مسئولان وزارتخانه و مدیران این بیمارستان‌ها برای انجام عمل‌های جراحی از تهران پزشک فرستاده‌اند. ضمن اینکه برخی منابع از شیراز اعلام کرده‌اند ۲۰۰ نیروی درمانی از تهران به این استان اعزام شده‌اند.  

پرداخت مزد ساعتی به پرستاران و پزشکان خارج از کادر بیمارستان

گفتنی است تا زمان انتشار این مطلب نه در رسانه‌ها و نه از طرف وزارت بهداشت خبری در رد یا تایید اعزام 200 نیرو به شیراز منتشر نشده است و این خبر صرفاً از طرف منابع آگاه و بیماران برخی بیمارستان‌ها به تجارت‌نیوز منتقل شده‌ است.

منابع تجارت‌نیوز گفته‌اند روز شنبه معاون بهداشت به عنوان نماینده این وزارتخانه به شیراز سفر کرده است و این 200 نیرو را نیز در ادامه پیگیری‌ها برای متعادل کردن امور در بیمارستان‌های دولتی به شیراز فرستاده‌اند.

در تکمیل این اخبار گفته شده پرستاران برای امور ضروری بین بیمارستان‌ها در رفت‌وآمد هستند؛ غذای‌شان از بیرون از بیمارستان تهیه می‌‌شود و به آنها وعده داده شده به ازای هر ساعت کاری در این مدت، دستمزدشان به‌روز پرداخت خواهد شد.

دوباره تاکید می‌شود این خبر تایید نشده است و اگر هم صحت داشته باشد، هنوز مشخص نیست چه میزان هزینه برای اعزام این تعداد نیرو به شیراز پرداخت کرده‌اند.

لازم به ذکر است کادر درمان در شیراز و شهرستان‌های استان فارس در اعتراض به هزینه پایین دستمزد و اضافه‌کار و نامرتب بودن پرداخت حقوق، اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، عدم پرداخت منصفانه کارانه و مشکلات معیشتی و امنیت شغلی اعتصاب کرده‌اند و پیش از این هم پیگیری‌های زیادی از طرف مجلس برای حل این مشکل صورت گرفته بود اما هنوز وضعیت آنها مشخص نشده است.

دبیرکل خانه پرستار: اعزام ۲۰۰ نیرو به استان فارس را تایید نمی‌کنم

اما دبیر کل خانه پرستار دراین‌باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «اعزام ۲۰۰ نیرو به این استان را تایید نمی‌کنم. چراکه طبق دانسته‌های من، اکثر کسانی که الان در بیمارستان‌های دولتی شیراز به عنوان پرستار به کار گرفته شده‌اند یا سرباز پرستار هستند یا دانشجویان پرستاری، یا پرستارانی که به عنوان نیروی کادری در دانشگاه‌ها مشغول کارند و یا سرپرستار بخش‌ها که الان کار پرستاری را انجام می‌دهند.»

او می‌افزاید: «چنین اقداماتی بیشتر شبیه تسکین دردی کهنه و مزمن است که باید به درمان آن فکر کرد. اگر وزارت بهداشت این میزان هزینه و بودجه دارد که بتواند ۲۰۰ کادر درمان را به یک استان دیگر اعزام کند چرا همین هزینه‌ها را صرف بهبود وضعیت پرستارانی که به دنبال احقاق حقوق خود دست از کار کشیده‌اند نمی‌کند؟»

ردیف بودجه پرستاران؛ شاید وقتی دیگر

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز، مجلس در بودجه سال جاری ردیف بودجه مجزایی برای حل مشکل پرستاران تعیین کرده است اما وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم اقدام به پرداخت آن نکرده است. حالا هم در آستانه تغییر دولت به نظر نمی‌رسد تا مستقر شدن وزیر جدید کاری از دست کسی برآید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.