کد مطلب: ۵۱۰۸۸۱

P/E تحلیلی بازار در زمان فعلی چند است؟

P/E تحلیلی بازار در زمان فعلی چند است؟

یکی از مشکلاتی که در چند ماه اخیر تحلیلگران با آن درگیر بودند نوسانات p/e بوده است. در یک‌سال گذشته ما شاهد بوده‌ایم که p/e حتی به محدوده‌های ۲۵ هم رسیده است و هم اکنون با کاهش شدیدی همراه شده است.

اگر شما حتی برای مدت کمی در بورس فعالیت کرده باشید، به‌طور قطع اصطلاحاتی مثل نسبت p/e به گوش شما خورده است. برای بسیاری از افرادی که آشنایی زیادی با این اصطلاح ندارند سوال است که این نسبت چیست. در این مقاله مفهوم p/e را به صورت ساده برای شما شرح می دهیم.

به طور خلاصه نسبت p/e خلاصه شده عبارت price تقسیم بر eps است:

از لحاظ نظری P/E این‌طور تعریف می‌شود که سرمایه‌گذاران حاضر هستند چه مبلغی را بابت هر ریال از سود یک شرکت پرداخت کنند. به عنوان نمونه اگر P/E یک سهم برابر با عدد ۱۰ باشد، این معنا را خواهد داشت که سرمایه‌گذار حاضر است در قبال دریافت هر ریال سود از آن سهام، ۱۰ ریال پرداخت کند. توجه داشته باشید که P/E نسبت به قیمت بازار، شاخص بهتری برای ارزش گذاری است اما بدون در نظر گرفتن دیگر نرخ‌های رشد صنعت، صحبت از P/E معنای چندانی پیدا نخواهد کرد.

یکی از مشکلاتی که در چند ماه اخیر تحلیلگران با آن درگیر بودند نوسانات p/e بوده است. در یک‌سال گذشته ما شاهد بوده‌ایم که p/e حتی به محدوده‌های ۲۵ هم رسیده است و هم اکنون با کاهش شدیدی همراه شده است. به همین دلیل یکی از دغدغه‌های اصلی این است که p/e بازار سرمایه در زمان فعلی باید چه عددی در نظر گرفته شود و شاید سوال مهمتر این است که آیا می‌توان برای کلیت بازار یک p/e مشخص تعیین کرد؟!

از این‌رو و به جهت آشنایی بیشتر با کاربرد این نسبت در زمان فعلی، توصیه می‌کنیم قسمت بیست و دوم پادکست کاریزما را بشنوید. این پادکست ارائه شده در گروه مالی کاریزما است و در این قسمت به صورت ویژه در مورد p/e با جناب آقای علیرضا مستقل، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری پویا به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

*تجارت‌نیوز مسئولیتی در برابر صحت مطالب تبلیغاتی ندارد و راستی‌آزمایی محتوای تبلیغ بر عهده مخاطب می‌باشد*

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.