پادکست رادیو تجارت‌ نیوز: بازارهای مالی در ایستگاه دولت

حجم فایل صوتی: ۵۴.۴۷M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۹:۲۸ دانلود فایل صوتی

برنامه شماره بیست و دوم؛ بازارهای مالی در ایستگاه دولت

سلام. صبحِ پنجشنبه سوم آذرماه شما بخیر. به بیست و دومین پادکست رادیو تجارت‌نیوز خوش آمدید. خوشحالیم که بیش از 6 ماه است که هر هفته پنج‌شنبه‌ها با نگاهی خبری تحلیلی به اخبار اقتصادی و تجاری در خدمت شما هستیم. در تازه‌ترین قسمت از پادکست رادیو تجارت‌نیوز از تلاش دولت برای اثرگذاری در بازارهای مالی خواهیم گفت که دامنه‌ای به وسعت گازِ پتروشیمی‌ها تا لوازم‌خانگی موجود در آشپزخانه‌ها دارد؛ آیا دستورات دولت توانسته، رکود سایه افکنده به بازارهای مالی در پس بیش از دو ماه ناآرامی‌های داخلی را مرتفع کند؟ با ما تا نیم‌‌ساعت آینده از تهران و تحریریه تجارت‌نیوز همراه باشید.

پتروشیمی‌ها از مردم گاز می‌خرند؟

با سردشدن هوای کشور باز هم صنایع و نیروگاه‌ها با مشکل کمبود گاز مواجه شده‌اند. آن‌طور که وزارت نیرو اعلام کرده «شبکه خانگی» در اولویت تأمین گاز قرار دارد و ممکن است برای گازرسانی به شهروندان، گاز صنایع در سال جاری هم قطع شود. اما پتروشیمی‌ها برای حفظ حیات خود در روزهای سرد سال، راهکار جدیدی را پیش روی دولت قرار داده‌اند. آن‌ها اعلام کرده‌اند در صورت صرفه‌جویی خانوارها در مصرف گاز، مبالغی را به صورت نقدی به آن‌ها پرداخت می‌کنند. این رقم معادل 80 درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست و می‌تواند مشوق جدیدی برای مشترکان خانگی در اصلاح الگوی مصرف باشد. به عبارت بهتر، در این طرح پتروشیمی‌ها قصد دارند گازی که با نرخ 120 تومان به مردم می‌رسد را با نرخ 3000 تومان از خود آن‌ها بخرند. از جزئیات این طرح اطلاعات بیشتری در دست نیست و تنها اعلام شده است که این مبالغ توسط بانک‌ها به حساب مردم واریز می‌شود.

حسن رزمیان‌مقدم، نماینده مردم درگز در مجلس، نیز در گفت‌وگو با زهرا عبداللهی، خبرنگار تجارت‌نیوز، شفاف‌سازی درباره بستر اجرای این طرح را لازمه عملی‌شدن آن می‌داند. البته او معتقد است که اصولاً مدیریت مصرف گاز ارتباطی به پتروشیمی‌ها ندارد. اما آیا چنین طرحی منجر به صرفه‌جویی انرژی می‌شود؟ در همین زمینه محمدرضا مدیری، مدیرعامل پتروشیمی زنجان، نیز ساماندهی نظام قیمت‌گذاری را راه حل اصلی مدیریت مصرف گاز می‌داند.

یک خبر کوتاه؛ خوابِ دولت برای بازار لوازم خانگی

وزارت صمت برای خروج بازار لوازم خانگی از رکود باز هم به سیاست پول‌پاشی روی آورد. امید قالیباف، سخنگوی این وزارتخانه، از طرح جدید دولت تحت عنوان «صدور کارت‌های اعتباری برای خرید لوازم خانگی» خبر داد. بر اساس این طرح قرار است کارت‌های اعتباری ۳۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی برای خرید کالاهای ایرانی به متقاضیان اختصاص یابد. دولت 22 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای این طرح در نظر گرفته است. وزارت صمت در حالی هنوز اصرار دارد که با تسهیلات بانکی، رونق را به بازارها بازگرداند که در سال‌های اخیر بارها به روش‌های مختلف این سیاست را به آزمون و خطا گذاشت و هیچ‌گاه نتیجه مثبتی از آن نگرفت. ازجمله آنکه نرخ سود طرح جدید هم 18 درصد است و از جذابیت آن خصوصا در میانِ علاقه‌مندان به بازارهای مالی می‌کاهد.

تحلیل هفته؛ تغییر نرخ پایه سیمان چه اثراتی دارد؟

رادیو تجارت نیوز در هر برنامه شما را با تحلیل یک رخداد اقتصادی مهم همراهی خواهد کرد و سعی می‌کنیم به زبان ساده توضیح دهیم که این خبرها چگونه روی اقتصاد زندگی شهروندان و بازارهای مالی ایران اثر می‌گذارد. در هفته جاری بازار سیمان نیز دستخوش تغییراتی شد. امیر داداشی، خبرنگار تجارت‌نیوز در تحلیل این هفته به سراغ این بازار رفته و تغییرات آن را بررسی کرده است.

بنا بر اعلام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، با افزایش 35 درصدی قیمت سیمان نرخ پایه این محصول از 360 هزار تومان به 486 هزار تومان افزایش می‌یابد. گرچه مدیرکل دفتر صنایع معدنی این موضوع را تکذیب کرد، اما به نظر می‌رسد با توجه به درخواست تولیدکنندگان برای افزایش 60 درصدی نرخ پایه، احتمالا در چند روز آینده این خبر از سوی وزارت صمت هم تائید شود. این در حالی‌ست که بازار آزاد سیمان بدون توجه به نرخ پایه، بیشتر از عرضه و تقاضای موجود تبعیت می‌کند. بررسی‌های تجارت‌‌نیوز نشان می‌دهد که سیمان به‌طور فله‌ای در محدوده قیمتی 600 هزار تا 900 هزار تومان معامله می‌شود. هر پاکت 50 کیلویی نیز بسته به نوع آن و شرکت تولیدکننده بین 30 هزار تا 65 هزار تومان به فروش می‌رسد. اما تغییر نرخ پایه به چه معناست؟ با توجه به این سیاست، دیگر هیچ تولیدکننده‌ای برای توسعه بازارها حق دامپینگ و ارزان‌فروشی نخواهد داشت و اگر قیمت فروش کمتر از 486 هزار تومان باشد، تخلف به حساب می‌آید.

گفت‌وگوی هفته؛ تعریف فقر چیست و خط فقر چقدر است؟

تعریف فقر چیست و خط فقر چقدر است؟ این محور اصلی گفت‌وگوی سوسن یحیی‌پور، خبرنگار تجارت‌نیوز با وحید محمودی، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران است. محمودی در این مصاحبه به این موضوع اشاره می‌کند که خط فقر مطلق برای یک خانوار دو نفره ساکن شهر تهران، 32 میلیون تومان است. برای خانوار شهری حومه تهران نیز 15 میلیون و 700 هزار تومان تخمین زده می‌شود. او هشدار داده است که در حال حاضر طبقه‌ای به نام طبقه متوسط دیگر باقی نمانده و جامعه از نظر اقتصادی کاملا دوقطبی شده است.

با یک خبر کوتاه از تاخیر دولت در اجرای طرح کالا برگ، شنونده رادیو تجارت‌نیوز هستید:

دولت برای اجرای کالابرگ زمان می‌خرد؟

قرار بود در شهریوری که گذشت، یارانه در شکل و شمایل جدید یعنی کالابرگ الکترونیک به دست مردم برسد، با این وجود وعده پشت وعده شنیده شد، اما خبری از اجرا نبود. حالا در حالی‌که رسانه‌ها از خبر مهم خاندوزی درباره کالابرگ نوشته‌اند، دوره آزمایشی این طرح از روزهای آینده کلید خواهد خورد.

اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، این احتمال را تقویت کرده که دولت که به گواه عده‌ای نه پول دارد و نه در زمینه ساخت زیرساخت‌های لازم تحرکی نشان داده، به انتظار بودجه نشسته تا در نهایت همان یارانه نقدی کماکان به‌عنوان میهمان پُر سروصدای اقتصاد خانوار ایرانی باقی بماند.

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای هفته پیش رو

به رسم هر هفته در چند دقیقه باقی‌مانده از پادکست رادیو تجارت نیوز، از زبان کارشناسان بازارهای مالی ، وضعیت هفته آینده را برای شما پیش‌بینی می‌کنیم و سعی داریم به این سوال جواب بدهیم که ناآرامی‌های داخلی و تغییرات اعمال شده دولت در بازارها چه قیمت‌هایی را در آینده چهار بازارِ ارز، طلا و سکه، خودرو و مسکن خواهد داشت:

پیش ‌بینی بازار ارز

تحلیل و پیش‌بینی بازارهای هفته آینده را با ارزیابی فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی از قیمت دلار آغاز می‌کنیم در گفتگو با سارا صفاری، خبرنگار تجارت نیوز.

پیش ‌بینی بازار سرمایه

اگر می‌خواهید درباره بازارهای سرمایه بیشتر بدانید، پادکست هفتگی بورس تجارت نیوز را با صدای سارا فلاح در سایت تجارت‌نیوز بشنوید.

پیش بینی بازار سکه و طلا

برزو حق شناس، کارشناس بازارهای مالی وضعیت نرخ طلا و سکه را برای هفته آینده بررسی کرده است.

پیش بینی بازار خودرو

امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو درگفتگو با زهرا رسولی، خبرنگار تجارت‌نیوز به پیش‌بینی قیمت‌ خودروهای داخلی و اثرگذاری اخبار واردات خودرو در هفته آینده بازار خودرو می‌پردازد.

پیش بینی بازار مسکن

مرکز آمار در جدیدترین گزارش از شاخص قیمت مصرف‌کننده در آبان ۱۴۰۱ اعلام کرده قیمت مسکن کل کشور در یک ماه گذشته ۳.۷ درصد افزایش داشته است. این روند تورمی در بخش اجاره هم ادامه داشته و قیمت‌ها در آبان‌ماه، نسبت به مهرماه ۳.۷ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که فصل پاییز، فصل خواب بازار ملک است! فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در گفتگو با زینب مختاری، خبرنگار تجارت‌نیوز روند تورمی قیمت مسکن در هر دو بخش خرید و فروش، و اجاره‌بها را ادامه‌دار می‌داند و عوامل متعددی را برای تقویت آن در این بازار برمی‌شمرد.

فردا چهل و دومین سالِ درگذشت اسماعیل شاهرودی، شاعر معاصر است؛ مردی که اگرچه امروز کمتر کسی او را به عنوان شاعر می‌شناسد اما شعری که رضا براهنی در رثای او و زندگی جنون‌آسایش سرود اسباب جاودانگی‌اش را فراهم کرد. دقیقه پایانی این هفته شعرِ نوی مناجات است که با صدای شاعر بر موسیقی موتسارت می‌شنوید. خدانگهدار.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.