رادیو تجارت‌نیوز/ نگاهی به مهم‌ترین اخبار روز

حجم فایل صوتی: ۵۳.۳۸M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۳:۱۷ دانلود فایل صوتی

در دومین شماره رادیو تجارت‌نیوز ، صدای ما را از تهرانی می‌شنوید که در نیمه تیرماه توانست نام خود را به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان به ثبت برساند. در زاگرس، درخت‌های بلوط دچار آفتِ پروانه‌ای شده‌اند و در شمال کشور، استقرارِ گشت‌های ساحلی خبر از پایان یافتن تبِ یکی از پرحاشیه‌ترین کنکورهای چهل سال اخیر را می‌دهد.

طی هفته گذشته، بازار ایران به نتایج ناامیدکننده اجلاس دوحه واکنش نشان داد، زلزله یک روستا را در حوالی بندر خمیر از روی نقشه حذف کرد و دولت قدمی تازه‌ در مسیر اداره دستوری بازار برداشت.

در نیم ساعت آینده، تلاش کرده‌ایم شما را با تحلیلی بر چند خبر مهم اقتصادی هفته همراهی کنیم و بگوییم اقتصاد ایران در هفته پیش رو چه تحولاتی را تجربه خواهد کرد.

خبر اول: روایت بانک مرکزی از تورم

انتشار گزارش اسفندماه بانک مرکزی و مشخص شدن عملکرد شبکه بانکی در سال ۱۴۰۰، نگرانی‌ها را از آینده تورم در کشور افزایش داده است. بر اساس این گزارش، حجم نقدینگی در پایان سال گذشته با ۳۹ درصد افزایش نسبت به ابتدای سال، به رقم ۴,۸۳۲ هزار میلیارد تومان رسید. کارشناس برنامه از تاثیر افزایش همزمان رشد پایه پولی و ضریب فزاینده در کنار ادامه استقراض دولت از بانک‌ها می‌گوید که هشدارِ تورمی در آینده است.

متن کامل گزارش بانک مرکزی و تحلیل تجارت‌نیوز را اینجا بخوانید.

خبر دوم: اوج‌گیری واردات موبایلِ مسافری

طبق آمار گمرک، واردات موبایلِ مسافری در سه ماه نخست سال جاری نسبت به سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰، تقریباً سه برابر شده است. اهمیت این مهم وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم همزمان با موسم حج، سالانه تعداد قابل توجهی دستگاه تلفن همراه به کشور وارد شده و بازار ریجسترکردن گوشی‌های مسافری با اجاره کردن پاسپورت داغ داغ می‌شود.

خبر سوم: کرونا دوباره برگشته است؟

کرونا دوباره برگشته است؟ این موضوعی‌ست که این روزها همه درباره آن سوال دارند. در حالی‌که وزارت بهداشت از خداحافظی با بیماری شوم کرونا می‌گوید و در سطح شهر، آمار افرادی که ماسک می‌زنند به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده، تعداد بستری‌ها در هفته گذشته دو رقمی و تعداد فوتی‌های کرونایی تا روزی چهار نفر هم رسید. علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی به مخاطبان رادیو تجارت نیوز می‌گوید که در شرایط کنونی مهمترین راه دور ماندن از بیماری، رعایت نکات کلیدی فاصله اجتماعی و ماسک‌زنی است.

سوژه داغ هفته: چشم‌انداز برجام پس از نشست دوحه

برای سومین هفته متوالی، داغ‌ترین خبر اقتصادی کشور باز هم نگاهی به مذاکرات برجامی داشت. ناکامی نشست قطر، بسیاری را نگرانِ سرریز تورمی به بازار مصرف‌کنندگان کرده است و از سوی دیگر، دیپلماسی ایران را با چالش‌های تازه‌ای در عرصه بین‌المللی مواجه ساخته. در حالی که به نظر می‌رسد تلاش‌هایی در سطح منطقه و اتحادیه اروپا برای از سر گیری مذاکرات آغاز شده، در این بخش به تحلیل واکنش بازار بر نشست دوحه خواهیم پرداخت و از مکانیسم ماشه خواهیم گفت که یکی از مهمترین کلمات دایره‌المعارف برجام است.

بخش آخر: پیش‌بینی بازارها

پیش بینی بازارهای طلا، ارز و خودرو برای هفته‌های آینده یکی از مهمترین دغدغه‌های روزانه مردم است. مردمی که در هجوم اخبارِ تلخ اجتماعی و مشکلات شدید اقتصادی، به دنبال آن هستند که با نهایتِ استطاعت مالی خود، سرمایه‌گذاری کوچکی برای خود دست و پا کنند تا بیش از این در برابر گرانی‌ها، متضمن ضرر و کاهش سرمایه نشوند. رادیو تجارت نیوز در ادامه مسئولیت سایت خبری خود، هر هفته پیش بینی بازارهای سرمایه‌گذاری را با شما در میان خواهد گذاشت.

موسیقی هفته: هجوم آفات به جنگل‌های بلوط زاگرس، اگرچه این روزها لابه‌لای اخبار مختلف اقتصادی گم شده است اما بی‌شک می‌تواند تهدیدی برای فردای ایران باشد چرا که جنگل‌های بلوط این رشته کوه، تنها منبع تجدیدپذیر آب آشامیدنی در فلات ایران به شمار می‌روند. موسیقی یک دقیقه پایانی رادیوی این هفته، لالاییِ مظهر خالقی، خواننده سنندجی است که گویی برای سوگِ سبزی در زاگرس خوانده شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.