کد مطلب: ۶۷۸۱۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۷ سیگنال برای قیمت دلار/ بازار ارز به چه سمتی می‌رود؟

۷ سیگنال برای قیمت دلار/ بازار ارز به چه سمتی می‌رود؟

قیمت دلار بازار آزاد در روزهای اخیر با ثبات همراه بوده اما اخیرا چند سیگنال برای این بازار ارسال شده است که می‌تواند اثر افزایشی داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار بازار آزاد، بعد از نوساناتی که از روزهای پایانی هفته گذشته تا میانه‌های هفته اخیر داشت و حدود دو هزار تومان افزایش و کاهش را تجربه کرد، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به ثبات نسبی رسید. به گونه‌ای که که قیمت‌ها در بازار نوسان اندکی داشت.

در روزهای میانی هفته، دلار در یک کانال ثابت ماند و در هر دو روز، نرخ آن از کف قیمتی روز قبل بیشتر و از سقف قیمتی کمتر بود.

سیگنال‌های موثر بر قیمت دلار

با وجود این، شب گذشته و همچنین در روزهای اخیر، سیگنال‌هایی برای بازار ارز ارسال شده است که می‌تواند اثر افزایشی بر قیمت دلار داشته باشد. این پیام‌ها از یک سو به مذاکرات هسته ای و موارد موثر بر آن مربوط می‌شوند و از سوی دیگر به واقعیت‌های داخلی موثر بر بازار.

تحولات بین‌المللی

۱- آمریکا برنامه‌ای برای مذاکرات ندارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت که واشنگتن در حال حاضر برنامه‌ای برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات با ایران را ندارد.

علی‌رغم آنکه واشنگتن از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام خودداری کرده، ند پرایس مدعی شده است که ایران در هفته‌ها و ماه‌های گذشته مطالباتی فرعی مطرح کرده که خارج از چارچوب برجام بوده‌اند.

او ادعا کرده که طرح این ادعاهای جدید عدم جدیت تهران در مذاکرات برجام را نشان می‌دهد ( فارس ).

۲- تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا، چهارشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد شبکه‌ای از افراد و شرکت‌هایی را که از شرکت‌های صوری برای تسهیل انتقال و فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران استفاده کرده‌اند،تحریم کرده است.

اسامی دو فرد، ۱۳ شرکت و دو نفت‌کش در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا (SDN) قرار گرفته‌اند.

برایان ای نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: با آنکه ایالات متحده متعهد به دستیابی به توافقی با ایران برای بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک است ما از همه اختیارات تحریمی خود برای اجرای تحریم‌های مربوط به فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران استفاده خواهیم کرد. (فارس).

۳- آخرین اظهارنظر آمریکا درباره برجام

وزیر خارجه آمریک گفت: ایالات متحده در دنبال کردن مسیر دیپلماسی هدفمند در جهت حصول توافق متقبال جهت اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک استوار بوده است. این ایران است که تا بدین روز در نشان دادن تعهدی مشابه به این مسیر ناتوان بوده است.

آنتونی بلینکن در اظهاراتی عنوان کرد که اگر تهران به مسیر کنونی خود ادامه دهد، ایالات متحده به اعمال تحریم علیه نفت و پتروشیمی ایران ادامه می‌دهد.

۴- بازداشت معاون سفیر انگلیس در ایران

برخی رسانه‌ها دیشب خبر دادند، معاون سفیر انگلیس در حال انجام تحرکات اطلاعاتی از محل رزمایش‌های موشکی کشور شناسایی و بازداشت شده است.

فیلم‌های منتشر شده توسط اطلاعات سپاه نشان می‌دهد که معاون سفیر انگلیس در حال انجام تحرکات اطلاعاتی از محل رزمایش‌های موشکی کشور، دستگیر است ( تسنیم ).

۵- هشدار انگلیس در مورد بررسی گزینه‌های دیگر

وزیر امور آسیا و خاورمیانه انگلیس گفت: لندن در صورت عدم دستیابی به توافق برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ میلادی، گزینه‌های خود را بررسی می‌کند.

آماندا میلینگ، مدعی «نگرانی» کشورش در خصوص برجام شد و افزود: در صورتی که مذاکرات شکست بخورد، باید به گزینه‌های دیگری که در اختیار داریم، نگاه کنیم.

این مقام انگلیسی به این‌که کشورش چه گزینه‌هایی را در دسترس دارد، اشاره‌ای نکرد.

وی بدون اشاره به مواضع منفعلانه اروپا و بدعهدی طرف آمریکایی در قبال برجام مدعی شد: توافقی قابل اجرا از ماه مارس گذشته روی میز قرار دارد. ایران با طرح خواسته‌های فرابرجامی، مانع دستیابی به نتیجه می‌شود (ایلنا)

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار ارز معمولا نسبت به اخبار تحریم‌های جدید، تنش‌های سیاسی و نشانه‌هایی که از کاهش امکان احیای برجام حکایت می‌کنند، حساس است. در این شرایط امکان افزایش قیمت دلار وجود دارد.

پیام‌های داخلی برای قیمت دلار

اما علاوه بر سیگنال‌های بین‌المللی، بعضی پیام‌های داخلی نیز می‌توانند بر قیمت دلار موثر باشند.

۶- نگرانی از افزایش تورم

اخیرا، بانک مرکزی گزارش رشد نقدینگی در ۱۴۰۰را منتشر کرده است که در مورد تورم سیگنال افزایشی دارد.

افزایش همزمان رشد پایه پولی و ضریب فزاینده در کنار ادامه استقراض دولت از بانک‌ها، نگرانی‌ها را از آینده نرخ تورم، تشدید کرده است.

متاسفانه، به نظر می‌رسد که اگر دولت فکری به حال افزایش بدهی‌های خود به شبکه بانکی و رشد پایه پولی و نقدینگی نکند، در آینده باید منتظر تشدید تورم و افزایش بیشتر سطح قیمت‌ها باشیم. در این مورد، مطالعه گزارش افزایش نگرانی‌ها از آینده تورم پیشنهاد می‌شود.

۷- میزان عرضه دلار

بانک مرکزی ، در مدت اخیر بر مناسب بودن میزان عرضه ارز به بازار تاکید زیادی می‌کند. با وجود این، در روزهای گذشته، برخی فعالان بازار از جمله دلایل رشد قیمت دلار را کمبود عرضه می‌دانستند.

چهارشنبه بعد از ظهر نیز در بعضی از کانال‌‌های تلگرامی به موضوع کمبود عرضه دلار اشاره شد. البته برخی منابع معتقدند که کانال‌های تلگرامی نرخ ارز را بیشتر از کف بازار اعلام می‌کنند.

در این شرایط، بانک مرکزی احتمالا برای کنترل قیمت‌ها با تسهیل عرضه دلار، مقرر کرده است که بازار متشکل ارزی امروز و فردا تا ساعت ۱۸ فعال باشند. صرافی‌ها نیز به تبع آن فعال هستند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.