پادکست اقتصادی رادیو تجارت نیوز: پیش بینی زمستانی &#۸۲۱۱; قسمت ۲۶

حجم فایل صوتی: ۷۴.۱۳M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۳۲:۱۰ دانلود فایل صوتی

به گزارش تجارت‌نیوز، آنچه در بیست و ششمین هفته از پادکست اقتصادی رادیو تجارت نیوز خواهید شنید پیش بینی بازارهای مالی کشور است در نخستین روز از زمستان 1401. در آخرین هفته آذر ماه، بازارها با تب و تاب فراوانی همراه بودند؛ تب و تابی برخاسته از تحولات اقتصادی پس از سه ماه ناآرامی داخلی. تحولات قیمت دلار در این مدت، با افزایش قیمت‌ها در بازارهای دیگر همراه بوده و در حوالی روزهای ارسال لایحه بودجه به مجلس، تورم باز هم در حال عرض اندام است. در برنامه این هفته تحولات اخیر بازارهای مالی را برای پاسخ به این سوال بررسی کرده‌ایم که در شب‌های منتهی به یلدای امسال وضعیت بازارها چگونه بوده و اقتصاد کشور در زمستان 1401 چه وضعیتی را تجربه خواهد کرد. پیش بینی اقتصاد کشور در زمستان امسال چگونه خواهد بود؟

چند خبر کوتاه و تحلیل اقتصادی هفته

بارقه‌های احیای برجام؟

اظهارات اخیر کمال خرازی، وزیر اسبق امور خارجه و اعلام آمادگی برای بازگشت به تعهدات برجامی و همچنین دیدار حسین امیرعبداللهیان با جوزپ بورل باعث شد تا امیدها برای احیای برجام تا حدودی زنده شود. محمدرضا خباز، نماینده ادوار مجلس و تحلیلگر سیاسی، اعتقاد دارد اظهارات خرازی حاکی از تغییر موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مذاکرات اتمی است. به باور او هرچند این تغییر، دیرهنگام رخ داده اما کماکان می‌توان به احیای برجام در پی این تغییر امیدوار بود. بخشی از گفتگوی محمدرضا خباز با سهند اینانلو، خبرنگار تجارت نیوز می‌شنوید.

ایرانی‌ها رتبه اول خرید خانه در ترکیه

در بخش تحلیل این هفته، مهدیه اسماعیلی، خبرنگار تجارت‌نیوز نگاهی داشته به نشست رونمایی از سالنامه مهاجرتی ایران که در آن آخرین آمارها و ارقام مهاجرت ایرانیان مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌های این گزارش را می‌توانید در پادکست رادیو تجارت نیوز بشنوید.

حمایت خودروسازان از کودک همسری

در هفته‌ای که گذشت ایران خودرو شرط دارا بودن گواهینامه متقاضیان برای شرکت در طرح ویژه مادران را برداشت. بر این اساس مادران زیر 18 سال و دارای دو فرزند و بیشتر هم ‌توانستند برای خودروهای اعلامی این شرکت ثبت‌نام کنند؛ طرحی تشویقی که در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت و افزایش ازدواج و فرزندآوری اجرا شد. عاطفه محمودی، خبرنگار تجارت‌نیوز در گزارشی به تاثیر این دست طرح‌ها در افزایش کودک‌همسری پرداخته که بر اساس آن، در فاصله سالهای 1395 تا 1400 یعنی طی 5 سال اخیر، هفت هزار و 144 ولادت برای مادران زیر 15 سال ثبت شده است. رایحه مظفریان، جامعه‌شناس در گفتگو با تجارت‌نیوز ابعادِ اجتماعی طرح‌های تشویقی این چنینی را بررسی کرده و معتقد است: «در طرح‌های تشویقی ازدواج نگاه کارشناسی وجود ندارد تا جایی که برخی از این طرح‌ها خود عامل افزایش کودک همسری و ازدواج اجباری در کشور می‌شوند.»

زنگ خطر فاجعه در بورس

گویا قرار است باز هم سرنوشت بورس به دست دولت تغییر کند؛ آن طور که علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی گفته، بناست دولت، معادل 35 هزار میلیارد تومان سهام، در اختیار بانک‌ها قرار دهد تا بانک‌ها بتوانند با فروش آن در بورس، افزایش سرمایه دهند. طرح جدید دولت اما دو چالش خواهد داشت که بعید نیست به فاجعه‌ای در بورس به عنوان یکی از مهمترین بازارهای مالی کشور ختم شود. تحلیل تجارت نیوز را بشنوید.

رابطه پنهانِ دلار و ملک!

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی دهه‌های گذشته، بازدهی ملک با شیبی تند، از بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر اقتصاد پیشی گرفته و به طور مشخصی جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگر را از بین برده است. در همین حال بررسی رفتار بازار مسکن حاکی است این بازار عموما در همراهی با دلار حرکت کرده و هر بار دلار افزایشی بوده، قیمت مسکن هم رشد داشته است. حالا هم مدتی است دلار در مسیر صعودی شتاب گرفته و قیمت مسکن را نیز با خود بالا می‌کشد. این رفتار دو بازار سبب شده است که به گفته مرکز آمار، در آبان‌ماه قیمت مسکن از متری 48 میلیون تومان هم عبور کند. با توجه به رشدی که دلار در آذرماه ثبت کرده، پیش‌بینی می‌شود بازار املاک با قیمت‌های بالاتری به استقبال زمستان برود و خانه در پیوند با دلار گران و گران‌تر شود.

تحلیل و پیش‌ بینی بازارهای مالی در زمستان 1401

  • پیش ‌بینی بازار ارز در گفتگو با جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی
  • پیش بینی بازار طلا و سکه در گفتگو با میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی
  • پیش بینی بازار مسکن تهران در گفتگو با منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن.
  • پیش‌ بینی بازار بورس با تحلیلِ مهشید داداش‌زاده، کارشناس بازارهای مالی
  • پیش بینی قیمت‌ها در بازار خودرو به روایت عماد جعفری، کارشناس این حوزه.

پادکست رادیو تجارت نیوز یک پادکست اقتصادی است که هر هفته توسط تیم تحریریه تجارت‌نیوز منتشر شده و به تحلیل اخبار مهم اقتصادی هفته و پیش‌بینی قیمت چهار بازار مهم و اساسی می‌پردازد.

همچنین می‌توانید از طریق اپلیکیشن کست باکس نیز شنونده آرشیو کامل رادیو تجارت نیوز باشید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.