خبر مهم:

پادکست رادیو تجارت نیوز

حجم فایل صوتی: ۴۷.۹۱M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۶:۰۶ دانلود فایل صوتی

سلام، صبح پنجشنبه بیستمین روز از مردادماه شما بخیر. در هفته‌ای که گذشت بازارهای کشور به دلیل برگزاری مراسم عزاداری سومین امام شیعیان، هفته‌ای کم خبر را پشت سر گذاشتند اما خبرِ گفتگوی تیم مذاکرکننده ایرانی با انریکه مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا موجی از شایعات را درباره افزایش احتمال توافق به همراه داشت. در شرق آسیا، چین در لوای یک رزمایش نظامی، تایوان را تهدید به حمله کرد و در تهران وزیر اقتصاد، تورم کشور را «تحت کنترل دولت» دانست.

در نیم ساعت پیش رو، تلاش کرده‌ایم شما را با تحلیلی بر چند خبر مهم کشور در هفته دوم مرداد همراهی کنیم و بگوییم اقتصاد ایران در هفته آینده چه تحولاتی را تجربه خواهد کرد و موضعِ بازار در قبال آن چه خواهد بود.

خبر اول: فاز دوم هدفمندسازی نان چیست؟

فاز دوم مدیریت هوشمند آرد و نان یا در اصطلاح عامیانه برنامه هدفمندسازی نان به احتمال زیاد در مهلت باقیمانده از مردادماه امسال نهایی و اجرا خواهد شد. پانید فاضلیان، خبرنگار تجارت نیوز از محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد پرسیده است که آیا در فاز دوم، نان گران‌تر از قیمت‌های تعیین شده در اردیبهشت ماه می‌شود یا نه؟

خبر دوم: رقم‌های باورنکردنی کنکور امسال

کنکور ۱۴۰۱ حتی در مرحله انتخاب رشته داوطلبان هم حاشیه ساز شد. یافته‌های عاطفه محمودی، خبرنگار تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که یک میلیون و ۱۵۷ هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته اگر بخواهند از مشاور برای طی این مرحله استفاده کنند باید برای هر ۲ ساعت مشاوره رقم‌های عجیبی پرداخت کنند، رقم‌هایی که گاه بین ۲ تا ۵ میلیون تومان است.

خبر سوم: رونمایی از رمزارزها در واردات

با توییت رئیس کل سازمان توسعه تجارت، رسما رمزارز به سیستم ثبت سفارشات رسمی واردات کشور اضافه شد. علیرضا پیمان‌پاک اعلام کرده است که تا پایان شهریورماه استفاده از رمزارزها و قراردادهای هوشمند به صورت گسترده در تجارت خارجی با کشورهای هدف عمومیت خواهد یافت. محمد لاهوتی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با تجارت نیوز توضیح می‌دهد که واردات با رمزارز چگونه انجام می‌شود.

خبر داغ: موضوع برجام روی میز مذاکره‌کنندگان

برخلاف تحلیل‌های دیپلماتیک، به نظر می‌رسد دو طرف همچنان معتقدند که وضعیت کنونی مناسبات سیاسی جز از طریق برجام صورت نمی‌گیرد. با این که در هفته‌های گذشته، منابع خبری از دلسردی ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا نسبت به مذاکرات برجامی خبر می‌دادند و در ایران و به مناسبت ماه محرم، برخی از سخنرانی‌ها چراغ مقاومت در برابر توافق ایران با غرب را اعلام کرده بودند، حضور باقری در اروپا آن هم در روز تاسوعا، چشم‌ها را دوباره به سمت ایران و موضوع برجام بازگردانده است. سوال اساسی اما اینجاست که فارغ از مخالفانِ داخلی توافق، چه گروه‌ها و کشورهایی، نقش بازدارندگی در این گفتگوها دارند. امیر پسنده‌پور، تحلیلگر سیاست خارجی به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

یک خبر کوتاه: روایت آماری مرکز آمار ایران از گرانی

مقایسه قیمت‌‌ها در یک سالی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد نشان می‌دهد قیمت برخی از اقلام خوراکی مانند روغن در کف بازار تا ۴۳۷ درصد افزایش داشته است. بخش تحلیل بازار تجارت نیوز گزارش می‌دهد که سایر کالاهای اساسی از جمله برنج، گوشت قرمز، گوشت مرغ، لبنیات، شکر، تخم مرغ و رب نیز در یک سال فعالیت دولت سیزدهم از تورم در امان نمانده‌اند و بین ۷۸ تا ۴۰۰ درصد رشد قیمت داشته‌اند.

گرچه مرکز آمار ایران با دیده اغماض گزارش‌های خود را منتشر می‌کند، اما نتایج گزارش‌هایش، بررسی‌های میدانی گرانی قیمت اقلام خوراکی را تا حد زیادی تائید می‌کند.

پیش‌بینی بازارهای مالی و سرمایه در‌ هفته سوم مرداد ماه ۱۴۰۱

هفته گذشته، بازار رمزارز آرایشی خاص و متفاوت به خود گرفت که یا نوید صعود بعدی بازار است یا هشدار تداوم ریزش‌ها. به نظر می‌رسد همچنان که بیت‌کوین سطوح مقاومت خود را پشت سر می‌گذارد، ترس بازار نیز در حال کم شدن است. در این بخش، تجارت نیوز در گفتگو با کارشناسان بازارهای مالی، وضعیت هفته آینده را پیش‌بینی خواهد کرد:

پیش‌بینی بازار سرمایه:

اگر می‌خواهید درباره بازارهای سرمایه بیشتر بدانید، پادکست هفتگی بورس تجارت نیوز را با صدای سارا فلاح در سایت تجارت نیوز بشنوید.

پیش‌بینی بازار خودرو:

عدم تعادلِ عرضه و تقاضا، مهمترین چالش بازار خودروی کشور است. برای پیش‌بینی قیمت این بازار باید دید که چه هنگام تعادل در این بازار به وجود خواهد آمد.

پیش‌بینی بازار طلا و سکه:

کارشناسان معتقدند که در این هفته، بازار طلا و سکه چشم‌انتظاری بی‌نتیجه‌ای به روند مذاکرات داشت و بعید است که در چنین شرایطی، شاهد فروکش کردن قیمت‌ها باشیم. بروز حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی درباره وضعیت هفته دوم این بازار توضیحات بیشتری می‌دهد:

پیش‌بینی بازار مسکن:

بازار مسکن در ده روز گذشته با افت قابل توجهی در معاملات مواجه شد که دو عامل اصلی می‌تواند دلیل این شرایط باشد؛ اخبار خوش برجامی و گرانی افسار گسیخته قیمت در بازار مسکن. این دو عامل باعث شدند خریداران مصرفی و سرمایه گذاران ملکی، از این بازار پرسود کناره گیری کنند و چشم انتظار نتایج قطعی برجام باشند. بر اساس آمار بانک مرکزی تمام مناطق شهر تهران با کاهش معاملات مواجه شد. اما مناطق ۱۸، ۱۹ و ۲۰، نسبت به سایر مناطق کم ترین ریزش معاملات را در این ماه داشته اند. کارشناسان ملکی، معتقدند سرمایه گذاری در این مناطق، در میان مدت می تواند با سود بیشتری همراه باشد. منطقه ۵ به عنوان یکی از مناطق محبوب خریداران مسکن نیز با ریزش ۲۴.۷۵ درصدی، ۲ هزار و ۸۷ معامله مسکن در روزهای منتهی به مردادماه داشت.

دقیقه پایانی:

دقیقه پایانی این هفته به امیرهوشنگ ابتهاج اختصاص دارد. شاعر، مبارز و ادیبی که در قرن معاصر توانست سنتِ شعری حافظ در زبان فارسی را زنده نگه دارد و تا لحظه مرگش در صبح چهارشنبه نوزدهم مرداد ماه بر اندیشه‌هایش استوار بود. یادش با ما خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.