بشنوید: چرا برق نیست؟/پاسخ به 6 سوال مردم درباره قطعی برق

بشنوید: چرا برق نیست؟/پاسخ به ۶ سوال مردم درباره قطعی برق

حجم فایل صوتی: ۶۰.۳۷M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۵:۳۷ دانلود فایل صوتی

به گزارش تجارت‌نیوز در دومین قسمت از پادکست پرونده و در قالب یک پرونده صوتی مفصل به این سوال این روزهای ایرانیان پاسخ خواهیم داد: «چرا برق نیست؟»

این پرونده را در شرایطی می‌شنوید که طبق اعلام سازمان هواشناسی، ایرانیان امسال تابستانی با یک و نیم درجه گرمای بیشتر را تحمل خواهند کرد و آن طور که شرکت برق اعلام کرده بعید نیست به دلیل ناترازی میزان تولید و مصرف، قطعی برق همچون سال گذشته دامن بسیاری از مشترکان خانگی، کشاورزی و صنعت را بگیرد.

خلاصه پرونده

ماجرا از آنجا شروع شد که با وجود وعده‌های مکرر وزارت نیرو و دولت، ایرانیان از ابتدای سال جدید شمسی با قطعی برق و مشکلات ناشی از آن مواجه شدند؛ مشکلی که هر سال تابستان رونمایی می‌شد، این بار با بهانه‌هایی چون ناتوانی شبکه توزیع برق در مواجهه با خسارت طوفان‌های بهاری، به هفته‌های نخست تقویم سال رسید و اکنون پس از گذشت دو هفته از تابستان، قطع ناگهانی برق دیگر برای مشترکان عادی شده است. در اولین بخش از این پرونده، مرضیه محمودی، سردبیر تجارت‌نیوز توضیح داده که قطع برق در ایران تا کجا می‌تواند پیش برود و آیا این روند می‌تواند صنعت کشور را ونزوئلایی کند؟

سوالات پرونده

به نیمه گرم‌ترین تیرماه کشور در سال‌های اخیر رسیدیم و برخلاف وعده‌های دولت، خانوارهای شهری و برخی از صنایع اولین قربانیان قطعی برق گسترده در کشور بوده‌اند. در این پرونده صوتی قصد داریم به 6 پرسش درباره روند قطع برق، تبعات و خسارت‌های آن و سرانجام این وضعیت پاسخ دهیم آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسد همچون سال گذشته، به نیمه سال نرسیده، صنایع، قربانیان بعدی قطع برق خواهند بود.

پرسش اول: اصلی‌ترین مصرف‌کننده برق کدام گروه است؟

در شروع این پرونده، تجارت‌نیوز نگاهی دارد به سرانه مصرف برق کشور با تاکید بر گروه‌های شهری، کشاورزی و صنعتی. سارا اسلامی دبیر تحریریه تجارت‌نیوز در این گزارش به دنبال سرنخ‌های مشترکان پرمصرف گشته و به این سوال جواب داده که اصلی‌ترین مصرف کننده برق در کشور کدام گروه است.

پرسش دوم: چرا برق نیست؟

وزارت نیرو و شرکت برق به عنوان بازوان حاکمیتی حوزه برق کشور همواره از نبود سرمایه‌گذاری در این صنعت شکایت دارند و معتقدند اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری لازم انجام شود، بخش عمده‌ای از مشکل برطرف خواهد شد. اما آیا واقعا کشور از نظر برق در مضیقه است؟ امیر داداشی، دبیر سرویس صمت تجارت‌نیوز به این سوال جواب می‌دهد.

پرسش سوم: چرا چراغ خانه را به مسجد حلال کرده‌ایم؟

کمتر از یک ماه گذشته، رئیسی در سفری به استان سیستان و بلوچستان از طرحِ انتقال برق به پاکستان رونمایی کرد آن هم درست در شرایطی که زمزمه قطع برق در داخل کشور به گوش می‌رسید. چرا ایران با وجود کمبود برق، خود را در مقام صادرکننده آن می‌بیند و چراغی که به خانه حرام کرده را به مسجد حلال کرده است؟ نسترن فراهانی، خبرنگار تجارت‌نیوز این پرسش را از فرشید شکرخدایی، عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران کشور پرسیده‌است.

مقایسه آلمان و ایران در تولید و مصرف برق

سرکوفت‌ها به مشترکان برق کشور تمامی ندارد. دولت با پروژه شکست‌خورده تغییر ساعت کار ادارات، حتی دستگاه های اجرایی پرمصرف را تهدید به قطع برق کرد اما همچنان در روی همان پاشنه می‌چرخد. امین سامنی، خبرنگار تجارت‌نیوز با کنار هم قرار دادن آمار تولید و مصرف برق در دو کشور آلمان و ایران به این پرسش پاسخ داده که راه حل عبور از بحران قطعی برق چیست؟

پرسش پنجم: اقتصاد کدام کشور بیشترین خسارت قطع برق را می‌پردازد؟

خسارت‌های اقتصادی قطع برق در کنار خسارت‌های روانی و جانی آن، درست در این تابستان گرم، معنایی دیگر به خود می‌گیرد خصوصا آنگاه که پای قطع گسترده برق در شهرها به میان ‌آید. تجارت‌نیوز در گزارشی به 10 بازنده جهانی قطع برق نگاهی داشته است.

پرسش آخر: مطالبه مردم چیست؟

در میان کارزارهای به راه افتاده در این روزها، کمتر نشانی می‌شود از ردپای قطعی برق گرفت اما گزارش سعید برآبادی، سردبیر پادکست نشان می‌دهد مردم چه از طریق برپایی کارزار و چه از طریق پیام‌های ارسالی برای رسانه‌ها یک مطالبه و خواسته روشن دارند

ممنونیم که شنونده ما بودید. خوشحال میشویم نظرات خود را چه درباره سوژه پرونده که قطعی برق بود و چه درباره کیفیت پادکست با ما درمیان بگذارید. تجارت‌نیوز در تمام شبکه های اجتماعی خود آماده دریافت نظرات و پیشنهادات شما است؛ اصلا چرا منتظر مانده‌اید، سوژه هفته بعد پادکست پرونده را شما به ما پیشنهاد دهید.

تجارت‌نیوز از ابتدای تیرماه با سه پادکست هفتگی همراه شما خواهد بود.

هر شنبه با پادکست صدای بازار ، شنونده آخرین تحولات و پیش‌بینی‌ها از بازارهای مالی باشید.

دوشنبه‌ها نیز، تجارت‌نیوز با یک پرونده صوتی مفصل همراه شما خواهد بود.

هر هفته، 9 صبح پنجشنبه‌ها می‌توانید پادکست اقتصادی رادیو تجارت نیوز را در شبکه‌های اجتماعی ما بشنوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.