کد مطلب: ۴۶۵۰۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

متهم اصلی جان‌باختن کارمندان بانکی در دوره کرونا کیست؟

متهم اصلی جان‌باختن کارمندان بانکی در دوره کرونا کیست؟

کارمندان بانک‌ها از جمله بیشترین قربانیان ویروس کرونا هستند و برخی کارشناسان بی‌توجهی بانک مرکزی و شبکه بانکی به خدمات دیجیتال را عامل این موضوع می‌دانند.

سارا اسلامی: کارمندان بانک‌ها از جمله بیشترین قربانیان ویروس کرونا هستند و برخی کارشناسان بی‌توجهی بانک مرکزی و شبکه بانکی به خدمات دیجیتال را عامل این موضوع می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در اسفند ماه و همزمان با آغاز روند رو به رشد شیوع بیماری کرونا در ایران، اعلام شد که کارمندان بانک‌ها پس از کادر درمان، بیشترین قربانی ویروس کرونا را داشته‌اند. اواخر اسفند ماه و زمانی که آمار جان‌باختگان این ویروس حدود 850 نفر بود، خبرگزاری ایرنا خبر داد که ۲.۴۶ درصد از این افراد را کارمندان شبکه بانکی تشکیل می‌دهند. این در حالی است که نسبت آنها به کل جمعیت کشور، تنها ۰.۲۴است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در میانه ماه پایانی سال و زمانی که تعداد جان‌باختگان بانکی کرونا، به شش نفر رسیده بود، در پستی اینستاگرامی، آنها را «سربازان خط مقدم خدمت به مردم در شعب بانک‌های کشور» نامید. اما آیا راهی وجود داشت که کارمندان شبکه بانکی، به میدان جنگ با ویروس کرونا اعزام نشوند؟

آمار رو به رشد جان‌باختگان بانکی کرونا

بانک مرکزی از همان روزهای ابتدایی که ورود کرونا به کشور به صورت رسمی اعلام شد، تلاش کرد با تمهیداتی مراجعه حضوری به بانک‌ها را کاهش دهد. افزایش سقف برداشت‌ها و واریزها و تمدید تاریخ اعتبار کارت‌های بانکی از جمله تصمیمات نهاد رگولاتور بود.

با وجود این، آمار مبتلایان شبکه بانکی روند افزایشی خود را ادامه داد؛ به گونه‌ای که در 24 فروردین ماه اعلام شد سه هزار کارمند بانک به کرونا مبتلا شده‌اند و ۴۲ نفر از آنها جان باخته‌اند.

در روزهای بعد نیز اخبار از تعطیلی برخی شعب بانک‌ها در شهرهای مختلف به دلیل ابتلا همه یا بیشتر مدیران و کارمندان آنها به کرونا حکایت می‌کرد؛ این اتفاق از جمله در مشهد، گرگان و گنبدکاووس رخ داد.

اخیرا نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بار دیگر بانک‌ها را به عنوان محیطی‌های بسته و پرتجمع، یکی از کانون‌های انتشار ویروس کرونا دانسته است؛ شرایطی که هم برای کارمندان و هم برای مشتریان بانکی خطرناک است. روز گذشته، شنبه 4 مرداد، آمار مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۸۸ هزار و ۸۳۹ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۵ هزار و ۴۸۴ نفر رسید.

جای خالی امضای دیجیتال

برخی فعالان صنعت بانکداری معتقدند ضعف شبکه بانکی در ارائه خدمات غیرحضوری و دیجیتال و مقاومت بانک مرکزی در برابر ارائه مجوزهای لازم در این حوزه، عامل اصلی آمار بالای ابتلا به کرونا در میان کارمندان بانک‌های کشور است. به اعتقاد علیرضا بزرگمهری، کارشناس حوزه پرداخت نیز بی‌توجهی به فرایندهای بانکداری دیجیتال، «تاثیر بسیار زیادی» بر این امر داشته است.

نائب رئیس انجمن شرکت‌‌های نرم‌افزاری (آشنا)، در گفتگو با تجارت‌نیوز افزود: شبکه بانکی غیر از روبان بریدن و تبلیغات در حوزه بانکداری دیجیتال، به شدت از روندهای روز دنیا عقب است.

بزرگمهری، با اشاره به اینکه اکنون بخش زیادی از خدمات بانکی، باید به صورت حضوری در بانک‌ها انجام شود، افزود: یکی از موانع اصلی برای ارائه خدمات غیرحضوری، تردید بانک مرکزی در پذیرش امضای دیجیتال است.

وی ادامه داد: زمانی که موضوع کارت ملی هوشمند در ایران مطرح شد، فعالان صنعت بانکداری و پرداخت امیدوار شدند که مساله امضای دیجیتال نیز حل می‌شود، همانگونه که برای مثال در ترکیه این امر رخ داده است. اما متاسفانه به دلیل طراحی بسیار نامناسب کارت‌های ملی هوشمند، امکان امضای دیجیتال از طریق آنها فراهم نشد.

مواضع سخت‌گیرانه، سنتی و منسوخ بانک مرکزی

دبیر انجمن آشنا گفت: قانون‌گذار نیز برای حل این مشکل فکر زیادی نکرده است. البته در مدت اخیر، بحث صحت‌سنجی امضای از راه دور عملیاتی شد، اما متاسفانه مواضع بانک مرکزی در این موارد بسیار سخت‌گیرانه، سنتی و منسوخ است؛ در نتیجه عملیاتی کردن خدمات بانکداری دیجیتال به سختی امکان‌پذیر می‌شود.

بزرگمهری تاکید کرد: اگر مباحث مروبط به امضای دیجیتال عملیاتی شود، بخش زیادی از بهانه بانک‌ها برای انتقال خدمات خود به بستر بانکداری دیجیتال از میان می‌رود.

همه خدمات بانکی را می‌توان غیرحضوری ارائه داد

مدیر عامل شرکت پرشیافاوا گسترش گفت: بانک‌ها اراده لازم را نیز برای دیجیتالی کردن آن دسته از خدمات خود که بی‌نیاز از امضای دیجیتال است ندارند.

وی افرود: همه خدمات بانکی از جمله افتتاح حساب و پرداخت تسهیلات، قابلیت ارائه بر بستر دیجیتال را دارند. در ایران فقط بخش پرداخت در بستر آنلاین و الکترونیک ارائه می‌شود؛ در حالی که در دنیا اینگونه است که فرایندهای مختلف ارائه خدمات احصاء و گام به گام آنها از نظر امکان ارائه به صورت دیجیتال بررسی می‌شوند.

به گفته بزرگمهری، در ایران چند خدمت ساده هدف گرفته شده‌اند و مدام در بانک‌های مختلف تکرار می‌شوند.

نبود زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات دیجیتال

این کارشناس حوزه پرداخت با اشاره به نبود زیرساخت‌های لازم برای تحول دیجیتال در شبکه بانکی کشور بیان کرد: از جمله مهم‌ترین بایدهای این حوزه، «آمنی‌چنل» است. این مفهوم، به معنای ارائه همه خدمات سازمان، در طول کانال‌های مختلف، به صورت یکپارچه است؛ به گونه‌ای که کاربر با یک نام کاربری و رمز ورود، خدمات مورد نیاز خود را از کانال‌های مختلف اما در یک بستر دریافت کند. او ممکن است بخشی از خدمات را از اینترنت بانک و بخشی دیگر را از موبایل بانک بگیرد.

بزرگمهری ادامه داد: اکنون برخی از ارائه‌دهندگان خدمات در ایران کانال‌های چندگانه یا مولتی‌چنل‌های خود را به عنوان آمنی‌چنل عرضه می‌کنند. بانک‌ها متاسفانه به دلیل ناآگاهی، فاصله زیادی تا امکان ارائه چنین خدمتی دارند و بسترهای لازم را فراهم نکرده‌اند.

اهمیت بانکداری باز

وی دومین زیرساخت مهم برای ارائه تحول دیجیتال را ارائه خدمات مبتنی بر «بانکداری باز» دانست و افزود: سومین مورد مهم، پلتفرم مدیریت گردش کار است. بانک‌ها در بانکداری دیجیتال، نه به صورت وظیفه‌گرا که به شکل فرایندی عمل می‌کنند؛ به همین دلیل آنها به موتور گردش فرایند نیز نیاز دارند.

این کارشناس حوزه پرداخت، تاکید کرد: به نظر نمی‌رسد این سه زیرساخت به همراه هم، در هیچ بانک ایرانی پیاده‌سازی شده باشد؛ در حالی که حتی وجود بخشی از آنها، باعث می‌شود فرایند دیجیتال‌سازی به صورت ناقص اجرایی شود.

به گفته بزرگمهری، به بانک‌ها در شرایط کنونی ایران و جهان، ناچارند این زیرساخت‌ها را فراهم کنند؛ در غیر این صورت با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

آخرین اخبار حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    متاسقانه تعدادی از خود کارمندان محترم بانک ها هم رغبتی به استفاده از امکانات الکترونیکی موجود برای مشتریان ندارند و به بهانه های مختلف مراجعات مردم را افزایش میدهند.
    مثلآ برای انتقال پول از طریق شماره شبا بارها اتفاق افتاده است که کارمندان بانک بجای شبا به مشتریان توصیه میکنند از چک بین بانکی استفاده گردد در صورتیکه این روش مستلزم حضور مجدد در شعبه دیگری است.
    ضمنآ خود بانک ها هم علاقه ای به توسعه استفاده از خدمات بانکی ندارند، مثلآ بانک ملی در سامانه بام امکان انتقال پول را خارج از سیستم بام و بصورت کارت به کارت انجام میدهد و از خود سیستم استفاده نمیشود و بعضی از پرداخت های اقساط بانکی هم از طریق بام امکان پذیر نمیباشد.

  • ناشناس

    سلام .بنده یکی از کارمندان بانک هستم .اگر به همین منوال از کنار این کارمندان سخت کوش بانکها مخصوصا بانک ملی به این راحتی بگذریم . نتایج واقعا اسفناکی در آینده به گوشمان خواهد خورد. دولت از یکسو اعلام میکند دورکاری کارمندان دولت ولی کسی نیست بفکر این قشر از مردم باشه . چرا ؟مگر خون ما رنگینتر از دیگران هست .که در سرما ،گرمای زیاد ،آلودگی باید سرکار باشند ولی بقیه کارمندان در منزل استراحت کنند.چرا؟ منی که حسابم هک شده کل موجودیم از بین رفت .فشار خون بالا یکماه مانده به بازنشستگیم وداشتن دو فرزند مبتلا به کرونا شوم و از بین برم چه کسی حال خانواده بنده رو جویا خواهد شد .همونطور که حسابم هک شد کسی از حال بنده جویا نشد اصلا .حتی وقت نمیدادن پلیس فتا مراجعه کنم جهت پرونده ام .به همین علتم هیچکاری برای اینجانب نشد.

  • مهدی

    سلام اگه فقط مبلغ کارت به کارت و انتقال وجه رو حداقل به سقف مطلوب با جامعه پولی بازار برسونن خبلی از این مشکلات حل میشه سالهاست که با وجود تورم سقف انتقال وجه سه میلیون تومن وحداقل این مبلغ اگه به ده میلیون برسه تا حدود زیادی بانکها خلوت میشه ایتو به عنوان کارمتد بانک عنوان میکنم که از نزدیک شاهد معاملات مردم هستم. تازه بعد از شیوع کرونا مبلغی که مشتریان میتونن وجه نقد بیارن ۴۵ میلیون تومن که قبل از شیوع کرونا این مبلغ ۱۵ میلیون بود و این افزایش وجه نقد بیشتر کارمندها رو درگیر میکنه و حتی خود مردمی که پول نقد به شعبه میارن. با تشکر

  • ناشنلس

    بنده کارمند بانک ملت هستم متاسفانه علاوه بر کار روزانه برای ما باجه عصر هم گذاشتن اونم تو اسلام آباد غرب که وضعیت قرمز متاسفانه نظارت نیست همه کرونا گرفتیم مثل زامبی سرکار میریم

  • ناشناس

    بیسوادی در مدیران بانک و ممکلت موج میزنه…
    متاسفانه برا ی افتتاح حساب یا کارت بانکی چند نوع استعلام گرفته میشه.
    از طرفی دیگه بخاطر کم هزینه بودن کارت بانکی مردم خیلی راحت کارت خود را گم میکنن…
    مبلغ کارت به کارت با توجه به تورم موجود قابل تامل هستش و غیره…

  • ناشناس

    باسلام و تشکر از خانم اسلامی که به این واقعیت پرداخته اند.من بعنوان یک کارمند بانک که بسیاری از همکارانم مبتلا شده و مستقیم و غیر مستقیم درگیر بیماری کرونا هستم، از نزدیک شاهدم که هیچیک از کارمندان بانک حال روحی مناسبی ندارند و علاوه بر تاثیرات جسمی بیماری،متاثر از عدم همدلی مشتریان که اهمیتی به سلامت کارمندان نمیدهند و با اعتراضات نابجا به کمبود نیرو باعث ناراحتی میگردند،میباشند.امیدوارم مشتریان درک بهتر و بیشتری از وضعیت و شرایط کنونی پیدا کنند

  • غلامرضا

    بعضی از کارمندان بانک ها بعلت تعلل در اجرای سریع خدمات درخواستی، باعث طولانی شدن حضور مشتریان در بانک میگردند که نهایتا باعث ایجاد مشکلات بهداشتی برای خود و همکاران و مشتریان میشود.

  • افشین

    برای یک کار بانکی به یکی از شعب بانک ملی مراجعه کردم، فقط حدود یک ساعت دنبال یک نفر کارمند که کار من را به ایشان ارجاع داده بودند میگشتم کار خاصی هم نمیکرد و فقط از این میز به آن میز میرفت و با موبایل صحبت میکرد. چند ساعت بیمورد در شعبه بودم در حالیکه درخواستم در عرض 10 دقیقه قایل حل بود. بنابر این بهتر است کمی هم خود کارمندان ارباب رجوع را بموقع راه بیندازند تا خودشان و مردم کرونا نگیرند.

  • ناشناس

    با این همه مشکلات و خطراتی که برای کارمندان بانکها وجود داره چرا سختی شغل برای این کارکنان اعمال نمیشود

  • ناشناس

    شغل کارمندان بانک یکی از سخت ترین و پرزحمت ترین کارهاست توی این ایام کرونا که نصف کارکنان همه ادارات سرکار میروند همسر من که توی شعبه هست هر روز باید بره سر کار و وقتی همه توی ایام عید تعطیل و کنار خانواده شون هستند همسر من باید بره کشیک شعبه و نسبت به کاری که میکنند حقوق خیلی پایینی دریافت می‌کنند و همه هم طلبکار هستند از کارمندان بانک